Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 1

Energi- og miljøkomiteen har mottatt følgende brev fra Olje- og energidepartementet v/statsråden, datert 4. desember 1997.

Spørsmål angående St.prp. nr. 18 (1997-1998)

       Det vises til energi- og miljøkomiteens spørsmål i brev av 4. desember 1997.

1. Kan departementet gi en vurdering av om det er vanlig med så store påplusninger og at midlene gjøres overførbare, når de bevilges så sent i budsjettåret?

       Det er ikke vanlig praksis å foreslå store bevilgningsmessige påplussinger så sent i budsjettåret og hvor deler av bevilgningen er forutsatt overført for utbetaling i etterfølgende budsjettermin. Bevilgningsforslaget under kap 1820, post 22 og 33 er knyttet til den ekstraordinære flomsituasjonen våren 1997 som er beskrevet i St.prp. nr. 18 (1997-1998). Staten ved NVE er i 1997 påført ekstraordinære kostnader som følge av flomsituasjonene i Midt- og Nord-Norge.

       For å kunne fastslå statens samlede utgifter knyttet til de ekstraordinære forbygningsarbeidene, har departementet funnet det korrekt å fremme saken samlet for Stortinget med forslag til bevilgning i det året skadene har oppstått i motsetning til å fordele bevilgningen over flere år. Det er dertil vanskelig å anslå fordelingen av utbetalingene på de ulike budsjettår. Bevilgningene er foreslått under særskilte poster for å synliggjøre de ekstraordinære utgiftene i forhold til ordinære flomforebyggende tiltak.

       Departementet har i behandlingen av ovennevnte bevilgningsforslag valgt å legge til grunn den praksis som ble fulgt da det ble bevilget midler i etterkant av flommen på Østlandet 1995, jf St.prp. nr. 2 og Innst.S.nr.48 (1995-1996):

       « I tråd med forutsetningene i St.prp. nr. 72 (1994-1995), legger en opp til at disse postene om nødvendig kan få stikkordet « kan overføres ». Det anses svært sannsynlig at en del av utgiftene første vil bli utbetalt etter årsskiftet, men slike utgifter er likevel innarbeidet nå. »

       Ved å innarbeide de samlede bevilgningene til reparasjonsarbeidene i budsjettet for 1997, kan planleggingen startes umiddelbart og nødvendige tilsagn gis slik at skadene som følge av flommen i 1997 blir reparert så snart som mulig.

       På den korte fristen departementet har hatt på å besvare disse spørsmålene har det ikke latt seg gjøre å bringe nøyaktig på det rene hvor mye av bevilgningen som vil bli utbetalt i 1997. Det er pr dags dato vanskelig å anslå hvor stor del av bevilgningen som vil bli forpliktet/bundet opp i løpet av 1997, men det anslås at mellom 12-13 mill. kroner vil bli utbetalt i løpet av året.

2. Kan departementet redegjøre for om dette er i tråd med bevilgningsreglementet?

       Stikkordet « kan overføres » kan, slik bevilgningsreglementets § 7 b lyder, tilføyes:

       « ... ved bygge- og anleggs- og materiellbevilgninger og ved andre bevilgninger der Stortinget finner bruk av stikkordet påkrevet for å oppnå best mulig resultat av vedkommende bevilgning. Ubrukt bevilgning kan overføres til de to følgende budsjetterminer. Videre overføring kan ikke finne sted. »

       Det vises for øvrig til svaret på spørsmål 1.

3. Hva er konsekvensene av ikke å vedta disse bevilgningene?

       De ordinære bevilgningene over post 30 Forbygningsarbeider og oppryddingstiltak, er hovedsakelig bundet opp til flomforebyggende tiltak fordelt på fire av NVEs regionkontorer med egen anleggsdrift (resultatenheter).

       Reparasjon av flomskader må derfor i utgangspunktet tas innenfor hver regions budsjett. I praksis vil dette si at Region Nord (VRN) vil kunne reparere skader for 6-8 mill kroner årlig dersom all annen forbygningsvirksomhet stoppes og det betales full distriktsandel for alle reparasjoner. Etter de vurderinger som er gjort av NVE vil det ta opp mot 10 år å reparere skadene i Troms og Finnmark, dersom dette må gjøres uten ekstrabevilgning.

       Dersom den foreslåtte bevilgning ikke blir vedtatt, vil en dessuten risikere å komme i en situasjon hvor påkrevde ny-investeringer til flomtiltak stopper opp fordi de ordinære bevilgningene må brukes til reparasjonsarbeider. Dette vil være svært uheldig på bakgrunn av den satsingen vi nå har lagt opp til med oppfølging av flomtiltaksmeldingen.

4. Hvorfor ble ikke disse midlene lagt inn i St.prp. nr. 1 Tl.03 (1997-1998)?

       St.prp. nr. 1 Tl.03 (1997-1998) omhandler bevilgninger for 1998. Som beskrevet i svaret på spørsmål 1 foreslår departementet at bevilgningen gis på inneværende års budsjett og gjøres overførbar.