6. Kap. 760 Fylkeskommunenes helse- og sosialtjeneste og
6.1 Sammendrag
I årene 1991 til 1994 ble bevilgningen under kap. 760 post 61 Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus m.v. bl.a. nyttet til et forsøk med delvis stykkprisfinansiering av sykehus. Forsøket omfattet bl.a. to sykehus i Nordland, og det oppsto uenighet mellom Nordland fylkeskommune og staten om sluttoppgjøret. Partene er nå kommet til enighet om at staten foretar en sluttutbetaling til Nordland fylkeskommune på 11 mill. kroner som en endelig avregning, og utgiftene foreslås belastet post 61.
Under Stortingets endelige behandling av statsbudsjettet for 1997 ble det bevilget 105 mill. kroner til innsatsstyrt finansiering utover de forslag Regjeringen la fram i salderingsproposisjonen. Det vises til at bevilgningen til innsatsstyrt finansiering tildeles fylkeskommunen dels gjennom en generell styrking av rammetilskuddet til fylkeskommunen, og dels gjennom en aktivitetsbasert finansiering (30 % DRG-refusjon for alle innlagte pasienter). Ut fra dette vil 81 mill. kroner av de 105 mill. kroner gå til fylkeskommunens rammetilskudd og 24 mill. kroner til økte DRG-refusjoner. Det fremmes forslag om at bevilgningen under kap. 760 post 65 Tilskudd til pasientbehandling, rehabilitering m.m. reduseres med 81 mill. kroner mot en tilsvarende økning av bevilgningen under kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner, post 60 Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning.
Bevilgningen knyttet til innsatsstyrt finansiering under kap. 760, post 65 Tilskudd til pasientbehandling, rehabilitering m.m. blir med dette 2,5 mrd. kroner, og det uttales at 5 mill. kroner av dette vil bli benyttet til administrasjon av pasientdata og standardiseringsarbeid.
6.2 Komiteens merknader
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet viser til at Stortinget bevilget 105 mill. kroner utover Regjeringens forslag til økt pasientbehandling ved salderingen av budsjettet. Disse medlemmer holder fast ved denne bevilgningen, og ønsker ikke å splitte den opp ved at 70 prosent overføres til fylkenes rammetilskudd.
Disse medlemmer vil ut fra dette gå mot forslaget om at kap. 760 post 65 reduseres med 81 mill. kroner og at kap. 572 post 60 forhøyes med 81 mill. kroner.
Komiteen sine medlemer frå Arbeidarpartiet sluttar seg til departementet sitt framlegg og vil gjera følgjande framlegg:
Kap. 572 | Rammetilskudd til fylkeskommuner | ||
60 Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning, | |||
vert auka med | kr | 81.000.000 | |
fra kr 13.449.453.000 til kr 13.530.453.000 | |||
Kap. 760 | Fylkeskommunenes helse- og sosialtjeneste | ||
65 Tilskudd til pasientbehandling, | |||
rehabilitering m.m., | |||
vert redusert med | kr | 81.000.000 | |
fra kr 3.729.124 000 til kr 3.648.124 000 |
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet vil minne om at disse medlemmer ikke ønsket å igangsette innsatsstyrt finansiering da virkningene ikke er godt nok vurdert i forhold til de ulike pasientgruppene, samarbeid og organisering. Derfor har Senterpartiet også tidligere poengtert at om en skal bruke en stykkprisorientert finansiering, må det primært gjelde for spesielle grupper der det er lang ventetid, og der diagnose, behandlingstid og etterbehandling er forutsigbar.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til Sosialistisk Venstrepartis merknader i B.innst.S.nr.11 (1996-1997) der Sosialistisk Venstreparti ville styrke innsatsen for å få bort ventelistene gjennom å øke bevilgningen med 105 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Dette medlem vil minne om at Sosialistisk Venstreparti tok klare forbehold om praktiseringen av innsatsstyrt finansiering, bl.a. at det kun må gjelde for spesielle grupper der ventetidstrykket er stort og der diagnose, behandlingstid og etterbehandling er forutsigbar.