9. Kap. 934 Norges vassdrags- og energiverk
Post 71 Refusjon av dokumentavgift
Departementet viser til at det i 1996 er aktuelt å gi refusjon til Kristiansand Energiverk og Oslo Energi AS, som faller inn under den nye ordningen med refusjon av dokumentavgift ved sammenslåing av energiverk. Det foreslås derfor å øke bevilgningen med 467,6 mill. kroner for 1996, fra 35 til 502,6 mill. kroner. Dette innebærer ingen svekkelse av budsjettbalansen, fordi utgiftsbevilgningen blir erstattet av tilsvarende økt inntekt under kap. 5565 Dokumentavgift, post 70 Avgift.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Breimo, Fevåg, Frøiland, Gaundal, Gjul og Hegna fra Høyre, Fatland og Finstad og medlemmet Hillgaar, viser til at oppdeling av energiverk er i tråd med intensjonene i energiloven. Flertallet er videre enig i at det vurderes i hvert enkelt tilfelle om intensjonene i loven ivaretas. Det bør være de enkelte energiverk som vurderer den mest hensiktsmessige eierform under forutsetning av at intensjonene om selvstendig drift av nettvirksomheten blir oppfylt.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, lederen Queseth Haarstad, Enoksen og Giil, fra Sosialistisk Venstreparti, Chaffey, og fra Kristelig Folkeparti, Frafjord Johnson, viser til at Regjeringen i sin budsjettproposisjon for 1997 har fremmet forslag om å utvide ordningen med refusjon av dokumentavgift til også å gjelde ved oppdeling av energiverk.
Disse medlemmer støtter dette, men er uenig i at det fra departementets side skal stilles krav om valg av aksjeselskapsformen ved deling. Det avgjørende må være at selskapene er organisert som egne juridiske enheter med eget styre, egne ansatte og egen ledelse. Disse medlemmer mener eieren fritt må kunne velge selskapsform.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil vise til tidligere forslag om et lovfestet selskapsmessig skille mellom monopol- og konkurranseaktiviteter i kraftsektoren. Disse medlemmer mener fortsatt at et slikt skille best vil ivareta intensjonene om selvstendig drift av nettvirksomheten. Støtten til den praksis som departementet har lagt opp til er derfor subsidiær for Høyres vedkommende.