Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om endringer i bevilgninger på statsbudsjettet for 1996 og andre saker under Nærings- og energidepartementet.

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 72 (1996-1997)
  • Kildedok: St.prp. nr. 15 (1996-97)
  • Dato: 05.12.1996
  • Utgiver: energi- og miljøkomiteen
  • Sidetall: 1

Innhold

       Til Stortinget.

       Nærings- og energidepartementet fremmer i proposisjonen forslag til endringer på statsbudsjettet for 1996. I tillegg fremmes forslag til disponering av innretningene på Mimefeltet (pkt. 4 i proposisjonen), og det gis en orientering om kostnadsutviklingen på Åsgardfeltet (pkt. 5 i proposisjonen).

       Det fremmes i proposisjonen også forslag om anlegg og drift av en tredje rørledning til Tyskland, Europipe II (pkt. 3). Selve trasévalget er imidlertid ikke tatt med i denne innstilling, men behandles i stedet i en separat innstilling.

Post 11 Varer og tjenester

       Det foreslås å øke bevilgningen under post 11 Varer og tjenester med 1,5 mill. kroner for 1996.

       Departementet viser til at det i en årrekke er forsøkt å finne en endelig løsning på følgende utestående saker med Amoco/Noco-gruppen:

- Fradrag for arealavgift for blokk 3/4.
- Fradrag for arealavgift for blokk 2/5.
- Justering av engangsbeløp/ «lump sum».
- NGL-tariff - fradrag for NGL-utgifter.
- «Negativ» produksjonsavgift - spørsmål om fradrag.

       Departementet viser til at forliket innebærer at rettighetshaverne frafaller eventuelle ytterligere krav i de sakene som er omfattet av forliksavtalen. Staten betaler Amoco/Noco-gruppen et kontant oppgjør pr. 1. november 1996 på 100 mill. kroner. Det vil påløpe rente på beløpet på 5,5 % pro anno etter 1. november 1996 inntil betaling finner sted.

       Regjeringen ber i proposisjonen om Stortingets samtykke til å godkjenne et samlet forlik med Amoco/Noco-gruppa, jf. forslag til vedtak III. De innbetalte avgiftene som forliket gjelder, er inntektsført i statsregneskapet under kap. 5507 post 73 Produksjonsavgift. Det foreslås at kontantoppgjøret med tillegg av renter, til sammen med inntil 101 mill. kroner til Amoco/Noco-gruppen, blir bevilget under kap. 900 Nærings- og energidepartementet, (ny) post 22 Utgifter ved forlik.

Post 21 Særskilte driftsutgifter
post 45 Store nyinnkjøp

       Det foreslås å øke bevilgningen under post 45 med 3,5 mill. kroner på statsbudsjettet for 1996, mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen under post 21.

Post 03 Refusjon av kontrollutgifter

       Det foreslås å øke inntektsbevilgningen med 11 mill. kroner, fra 50 til 61 mill. kroner i statsbudsjettet for 1996.

Post 01 Salg av undersøkingsmateriell og post 02 Inntekter fra samarbeidsprosjekt

       Det foreslås å redusere post 01 med 26 mill. kroner, fra 33 til 7 mill. kroner i statsbudsjettet for 1996.

       Det foreslås å øke post 02 med 2,5 mill. kroner, fra 2,0 til 4,5 mill. kroner i statsbudsjettet for 1996.

Post 21 Særskilte driftsutgifter

       Det foreslås å øke bevilgningen med 7 mill. kroner, fra 27 til 34 mill. kroner.

Post 01 Oppdragsinntekter og
post 02 Tilskudd til samarbeidsprosjekt

       Det foreslås å øke post 01 med 4 mill. kroner, fra 7,5 til 11,5 mill. kroner, og å øke post 02 med 5 mill. kroner, fra 16,4 til 21,4 mill. kroner i statsbudsjettet for 1996.

Post 71 Refusjon av dokumentavgift

       Departementet viser til at det i 1996 er aktuelt å gi refusjon til Kristiansand Energiverk og Oslo Energi AS, som faller inn under den nye ordningen med refusjon av dokumentavgift ved sammenslåing av energiverk. Det foreslås derfor å øke bevilgningen med 467,6 mill. kroner for 1996, fra 35 til 502,6 mill. kroner. Dette innebærer ingen svekkelse av budsjettbalansen, fordi utgiftsbevilgningen blir erstattet av tilsvarende økt inntekt under kap. 5565 Dokumentavgift, post 70 Avgift.

Komiteens merknader

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Breimo, Fevåg, Frøiland, Gaundal, Gjul og Hegna fra Høyre, Fatland og Finstad og medlemmet Hillgaar, viser til at oppdeling av energiverk er i tråd med intensjonene i energiloven. Flertallet er videre enig i at det vurderes i hvert enkelt tilfelle om intensjonene i loven ivaretas. Det bør være de enkelte energiverk som vurderer den mest hensiktsmessige eierform under forutsetning av at intensjonene om selvstendig drift av nettvirksomheten blir oppfylt.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, lederen Queseth Haarstad, Enoksen og Giil, fra Sosialistisk Venstreparti, Chaffey, og fra Kristelig Folkeparti, Frafjord Johnson, viser til at Regjeringen i sin budsjettproposisjon for 1997 har fremmet forslag om å utvide ordningen med refusjon av dokumentavgift til også å gjelde ved oppdeling av energiverk.

       Disse medlemmer støtter dette, men er uenig i at det fra departementets side skal stilles krav om valg av aksjeselskapsformen ved deling. Det avgjørende må være at selskapene er organisert som egne juridiske enheter med eget styre, egne ansatte og egen ledelse. Disse medlemmer mener eieren fritt må kunne velge selskapsform.

       Komiteens medlemmer fra Høyre vil vise til tidligere forslag om et lovfestet selskapsmessig skille mellom monopol- og konkurranseaktiviteter i kraftsektoren. Disse medlemmer mener fortsatt at et slikt skille best vil ivareta intensjonene om selvstendig drift av nettvirksomheten. Støtten til den praksis som departementet har lagt opp til er derfor subsidiær for Høyres vedkommende.

       Det er i proposisjonen gitt en orientering om prosjekter som er vedtatt under ordningen med forenklet styresmaktbehandling, jf. St.prp. nr. 17 (1995-1996). I forslag til endring av overslaget for kap. 2440/5440 er det tatt hensyn til flg. prosjekter som er omtalt:

- Utbygging av Balder
- Utbygging av Varg
- Utbygging av Oseberg Øst
- Utbygging av Gullfaks Sør
- Utbygging av Rimfaks
- Utbygging av Gullveig
- Ekofisk omløp
- Tilleggsplan for utbygging og drift av oljen i Troll Vest gassprovins
- Andre utbyggingssaker som kan bli behandlet innen utgangen av 1996

       Departementet viser til at det ikke er godkjent nye avtaler som innebærer vederlagsfri overføring av statlig eiendomsrett siden nysalderingen av statsbudsjettet for 1995 ble lagt fram.

       Departementet viser videre til at etter at understellet til Sleipner A plattformen havarerte 23. august 1991 utbetalte selskapene som hadde forsikret plattformen 2,325 mrd. kroner til rettighetshaverne på Sleipner Øst. Staten har gjennom Statens petroleumsforsikringsfond utbetalt ca 700 mill. kroner i overensstemmelse med at SDØE utgjør 29,6 % i Sleipner Øst-feltet.

       Departementet viser til saken mellom rettighetshavergruppen på Sleipner Øst-feltet og Aker/NC om erstatning for mangler der det er inngått et forlik på 45 mill. kroner, og at partene dekker sine egne saksomkostninger. Oppgjøret for dette forliket finner sted i 1996. SDØEs del av dette oppgjøret (29,6 %) på 13,32 mill. kroner er innarbeidet i forslaget til ny bevilgning for SDØE i 1996. Oppgjøret vil bli ført som en inntekt for SDØE under kap. 5440 ny post 84 Erstatningsoppgjør, og bokførte investeringer for Sleipner Øst-feltet vil bli skrevet ned med et tilsvarende beløp i årsregnskapet for SDØE.

       Når det gjelder de foreslåtte budsjettendringer under kap. 2440/5440 er det i proposisjonen gjort rede for bakgrunnen til endringene og nye overslag for de enkelte poster og underposter. De foreslåtte endringene innebærer at kap. 2440, post 24 Driftsresultat, samlet blir økt med 8.270 mill. kroner, fra et overskudd på 20.530 mill. kroner til et overskudd på 28.800 mill. kroner i 1996.

       Kap. 2440, post 30 Investeringer, er foreslått redusert med 545 mill. kroner, fra 17.045 til 16.500 mill. kroner i 1996. Årsaken til reduksjonen er tidsforskyvning i framdriftsplanene for en rekke felt.

       Overslaget for kap. 2440, post 31 Prosjekter under vurdering, blir foreslått redusert med 1.000 mill. kroner. Utbygging og drift av Oseberg Øst og tilleggsplan for oljeutvinning i Troll Vest gassprovins er vedtatt av Kongen etter at gjeldende bevilgning ble fastsatt.

       Under kap. 5440, (ny) post 31 Salg av direkte økonomiske eierandeler, er det foreslått en bevilgning på 28,5 mill. kroner. Denne bevilgningen knytter seg til salget av SDØE-andelene i Smørbukkfeltet og Smørbukk Sør-feltet i 1995.

       På bakgrunn av oppgjør for skader som allerede har funnet sted og forventet skadeutbetaling for resten av året, foreslås det en bevilgning på 190 mill. kroner i 1996 under kap. 5440, (ny) post 50 Overføring fra Statens petroleumsforsikringsfond. Bevilgningen under kap. 5440, post 50 tilsvarer Statoils skadeerstatninger fra forsikringsmarkedet justert for forskjeller i eierandeler.

       På kap. 5440, ny post 81 Renter mellomregnskap, inntektsføres renteinntekter på utestående beløp mellom Statoil som forretningsfører for SDØE og staten. På bakgrunn av den store positive netto kontantstrømmen for SDØE i 1996, vil det være renteinntekter på denne posten til fordel for staten. Det foreslås derfor en inntektsbevilgning på 180 mill. kroner under denne posten knyttet til realiserte inntekter ved utgangen av 3. kvartal og forventede renteinntekter for resten av året.

       På kap. 5440, ny post 84 Erstatningsoppgjør, er det inntektsført 13,32 mill. kroner som SDØEs andel av forliksoppgjøret i forbindelse med havariet av Sleipner A plattformen.

Komiteens merknader

Forenklet styresmaktbehandling

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og medlemmet Hillgaar, viser til at samtlige utbyggingsvedtak er fattet i samsvar med den fullmakt Stortinget har gitt departementet, jf. St.prp. nr. 1 (1995-1996) og B.innst.S.nr.9 (1995-1996). Flertallet har merket seg at netto utgiftsøkning for SDØE som følge av prosjekt som er avgjort ved forenklet saksbehandling hittil i 1996, utgjør ca 1,8 mrd. kroner.

       Flertallet viser for øvrig til at et flertall av de godkjente planene gjelder felt i nærheten av felt som er i produksjon, der en vil utnytte eksisterende innretninger. Av hensyn til en kostnadseffektiv ressursforvaltning er det viktig at denne type saker kan avgjøres uten den forsinkelse som enkeltvis behandling i Stortinget vil innebære. Flertallet konstaterer at delegeringen av avgjørelsesmyndighet fungerer etter hensikten.

       Komiteen sine medlemer frå Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti viser til handsaminga av B.innst.S.nr.9 (1995-1996) der Senterpartiet saman med Sosialistisk Venstreparti, og med subsidiær støtte frå Kristeleg Folkeparti, gjekk inn for å redusere kostnadsramma for forenkla styremakthandsaming frå 5 mrd. kroner til 2,5 mrd. kroner. Desse medlemene konstaterer at slik handsaming etter fullmakt er gjennomført for fem prosjekt med kostnader over 2,5 mrd. kroner, felta Balder, Varg, Oseberg Aust, Gullfaks Sør og Rimfaks. Desse medlemene meiner at det er verdt å merke seg at eit fleirtal i Stortinget har vedteke å gje fullmakt til Regjeringa som medfører at prosjekt med ein samla kostnad tilsvarande 17 mrd. kroner og eit utvinningsnivå tilsvarande om lag 313.000 fat pr. døgn ikkje treng føreleggjast Stortinget men vert handsama etter fullmakt.

       Forslag til endringer i bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, innebærer en netto økning av statens samlede kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten med kr 10.696.820.000.

       Det foreslås derfor å øke kap. 2800, post 50 Overføring til fondet med kr 10.696.820.000, fra kr 51.772.352.000 til kr 62.469.172.000.

Post 01 Produksjonsavgifter

       Det foreslås å øke inntektsbevilgningen under kap. 3933, post 01 med kr 150.000, fra kr 1.075.000 til kr 1.225.000 i statsbudsjettet for 1996.

Post 80 Statnett SF

       Det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 5608, post 80 med 49 mill. kroner, fra 370 mill. kroner til 321 mill. kroner for 1996.

Sammendrag

       Departementet foreslår i proposisjonen at det skal bygges en tredje rørledning for naturgass til Tyskland, Europipe II.

       Konsekvensene for bevilgningen for SDØE i 1996 knytter seg til kap. 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten. Kap. 2440 post 24 Driftsresultat blir isolert sett foreslått redusert med 35 mill. kroner som følge av at driftsutgiftene øker med 35 mill. kroner. Kap. 2440 post 30 Investeringer blir isolert sett foreslått økt med 65 mill. kroner som følge av investeringer i rørledningen.

       Ovennevnte endringer gir en reduksjon av statens samlede kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten på 100 mill. kroner.

       Det er tatt hensyn til konsekvensene av vedtaket om bevilgning for anlegg og drift av Europipe II i forslaget til endringer i bevilgningen for SDØE i proposisjonen.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til forslag om bevilgning for SDØE i 1996 som følge av anlegg og drift av en ny rørledning for naturgass til Tyskland.

       Komiteen er enig i at rørledningen skal bygges, men vil behandle selve trasévalget for Europipe II i en egen innstilling.

Sammendrag

       Departementet foreslår i proposisjonen endelig disponering av innretningene på Mimefeltet. Det tilrås at vernestrukturen blir fjernet fra Mimefeltet og ført til land. Avgjørelse om disponering av Mime-utstyr montert på Cod-plattformen skal fattes i samband med avgjørelse om disponering av Cod-plattformen. Departementet har utsatt avgjørelsen om endelig disponering av rørledningene inntil år 2000, i samsvar med avgjørelsen for rørledningen fra Odin. Disponeringskostnadene for Mime-installasjonen vil etter departementets tilrådning utgjøre 23,5 mill. kroner.

       Departementet viser til at kostnadene ved disponering av innretningene på Mime tidligst vil komme til utbetaling i 1997, trolig senere. Departementet vil komme tilbake med de bevilgningsmessige sidene på et senere tidspunkt når en har bedre kjennskap til fordelingen av fjerningsutgifter fordelt på ulike år.

Komiteens merknader

       Komiteen har merka seg at departementet tilrår at vernestrukturen blir fjerna frå Mimefeltet og ført til land for kondemnering/opphogging. Komiteen er samd i det. Vidare er det tilrådd at avgjerd om disponering av Mime-utstyr montert på Cod-plattforma skal takast i samband med at det blir vedteke korleis Cod-plattforma skal disponerast. Likeeins tilrår departementet at avgjerd om endeleg disponering av røyrleidningane vert utsett inntil år 2000, i samsvar med avgjerda om røyrleidningane for Odin. Komiteen har ingen merknad til dette. Komiteen har ingen merknad til at retten til statleg overtaking ikkje er nytta i denne saka.

Sammendrag

       Departementet viser til St.prp. nr. 50 (1995-1996) Olje- og gassvirksomhet, utbygging og drift av Åsgardfeltet samt disponering av innretningene på Odinfeltet, hvor investeringsoverslaget for feltutbyggingen på Åsgard er ca 26,7 mrd. 1995-kroner.

       Departementet viser til at Statoil er operatør for utbyggingen, og investeringsoverslaget er nå 30,8 mrd. kroner. Operatøren oppgir at 1,3 mrd. kroner av kostnadsøkningen skyldes ny informasjon om reservoar og andre omstendigheter som krever endringer i utbyggingsløsningen. Underestimering av kostnadene forklarer 2,6 mrd. kroner, mens 0,2 mrd. kroner er overført fra drift.

       Nærings- og energidepartementet vil for øvrig følge utviklingen i kostnadsestimatet for Åsgard nøye i tiden framover.

Komiteens merknader

       Komiteen sine medlemer frå Senterpartiet og Kristeleg Folkeparti har merka seg at overslaget over kostnadene på Åsgardfeltet er auka med 4,1 mrd. kroner. 2,6 mrd. kroner av dette vert forklart som underestimering av kostnadene. Desse medlemene meiner at det økonomiske presset innan sektoren som fylgje av det høge investeringsnivået på sokkelen, kan vere ei medverkande årsak til denne kostnadsutviklinga. Desse medlemene har merka seg at departementet har gjeve Oljedirektoratet i oppdrag å følgje Åsgardutbygginga nøye i tida framover, og seier seg samd i ei slik oppfylging.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at investeringsoverslaget for Åsgardutbyggingen var 26,7 mrd. kroner da feltutbyggingen ble behandlet i Stortinget i juni. Sosialistisk Venstreparti stemte da som eneste parti mot utbygging av feltet.

       Dette medlem viser til at det siste investeringsoverslaget er på 30,8 mrd. kroner, en økning på 4,1 mrd. kroner i løpet av fem måneder. Med et allerede alt for høyt oljeutvinningstempo og samtidig for lave investeringer i fornybare energiteknologier mener dette medlem at argumentene mot utbygging av Åsgardfeltet er ytterligere forsterket.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

       « Åsgardfeltet bygges ikke ut. »

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:

       Åsgardfeltet bygges ikke ut.

       Komiteen viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

I.

       På statsbudsjettet for 1996 gjøres følgende endringer:

Kap. 900 Nærings- og energidepartementet    
   11  Varer og tjenester,
        blir auka med     kr 1.500.000
   22  (ny) Utgifter ved forlik,
        blir løyvd med     kr 101.000.000
Kap. 930 Oljedirektoratet     
   21  Særskilde driftsutgifter,
        blir redusert med     kr 3.500.000
   45  Store nyinnkjøp, kan overførast,
        blir auka med     kr 3.500.000
Kap. 932 Norges geologiske undersøking     
   21  Særskilde driftsutgifter,
        blir auka med     kr 7.000.000
Kap. 934 Noregs vassdrags- og energiverk     
   71  Refusjon av dokumentavgift,
        kan overførast,
        blir auka med     kr 467.600.000
Kap. 2440 Staten sitt direkte økonomiske engasjement i petroleumsverksemda     
   24  Driftsresultat, blir auka med     kr -8.270.000.000
        Spesifikasjon:   
        Driftsinntekter kr -67.700.000.000
        Driftsutgifter kr 12.500.000.000
        Leite- og
      feltutviklingsutgifter
kr 1.700.000.000
        Avskrivingar kr 15.200.000.000
        Renter kr 9.500.000.000
    kr -28.800.000.000
   30  Investeringar,
        blir redusert med     kr 545.000.000
   31  Prosjekt under vurdering, blir
        redusert med     kr 1.000.000.000
Kap. 2800 Staten sitt petroleumsfond     
  50  Overføring til fondet,
        blir redusert med     kr 10.696.820.000
Kap. 3930 Oljedirektoratet     
   03  Refusjon av kontrollutgifter,
        blir auka med     kr 11.000.000
Kap. 3931 Kartlegging av kontinentalsokkelen     
   01  Sal av undersøkelsesmaterial,
        blir redusert med     kr 26.000.000
   02  Inntekter frå samarbeidsprosjekt,
        blir auka med     kr 2.500.000
Kap. 3932 Norges geologiske undersøking     
   01  Oppdragsinntekter,
        blir auka med     kr 4.000.000
   02  Tilskott til samarbeidsprosjekt,
        blir auka med     kr 5.000.000
Kap. 3933 Bergvesenet     
   01  Produksjonsavgifter m.m.,
        blir auka med     kr 150.000
Kap. 5440 Staten sitt direkte økonomiske engasjement i petroleumsverksemda     
   30  Avskrivingar,
        blir auka med     kr 600.000.000
   31  (ny) Sal av direkte økonomiske
        eigarpartar, blir løyvd med     kr 28.500.000
   50  (ny) Overføring frå Staten sitt
        petroleumsforsikringsfond,
        blir løyvd med     kr 190.000.000
   80  Renter, blir redusert med     kr 130.000.000
   81  (ny) Renter mellomrekneskap,
        blir løyvd med     kr 180.000.000
   84  (ny) Erstatningsoppgjør,
        blir løyvd med     kr 13.320.000
Kap. 5608 Renter av lån til statsforetak under Nærings- og ernergidepartementet     
   80  Statnett SF,
        blir redusert med     kr 49.000.000


II.

       Stortinget samtykkjer i inngått forlik mellom staten v/Nærings- og energidepartementet og Amoco/Noco-gruppa som omtala i denne proposisjonen, og som inneber eit eingongsoppgjer frå staten til Amoco/Noco-gruppa på 100 mill. kroner med tillegg av renter.

III.

       Stortinget samtykkjer i at Den norske stats oljeselskap a.s kan delta i anlegg og drift av ein ny røyrledning for naturgass til Tyskland.

IV.

       Stortinget samtykkjer i at innretningane på Mimefeltet vert disponert i samsvar med Nærings- og energidepartementet si tilråding.

V.

       Stortinget samtykkjer i sal av statleg eigedom gnr. 2 bnr. 13 i Medal kommune og Astrup Gruve med tilhøyrande anlegg med ein parsell til Statsbygg og ein parsell og Astrup Gruve med tilhøyrande anlegg til Norwegian Ammunition Disposal Company AS, for høvesvis 70.000 kroner og 80.000 kroner.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 6. desember 1996.

Ragnhild Queseth Haarstad, Paul Chaffey,
leder og ordfører. sekretær.