1. Reglement
for avgradering av a) møtereferater og innstillinger i saker behandlet for lukkede dører i Stortinget og avdelingene, b) protokoller og referater fra møter i den utvidede utenriks- og konstitusjonskomite
Utvalget viser til at avgraderingsarbeidet i statsforvaltningen reguleres av bestemmelser i kongelig resolusjon av 7. oktober 1988 « Vedrørende avgradering av eldre dokumenter samt dokumenter som er gradert i henhold til bestemmelser i Sikkerhetsinstruksen og Beskyttelsesinstruksen ». En rekke tillegg og endringer ble da innarbeidet i Sikkerhetsinstruksen § 4 og Beskyttelsesinstruksen § 5. Det ble dessuten fastsatt utfyllende « Retningslinjer og kommentarer til regler for automatisk avgradering av beskyttede dokumenter ».
Utvalgets oppsummering av innholdet i kgl. res. av 7. oktober 1988 lyder:
Hovedregel: Automatisk nedgradering til ugradert, også for dokumenter med høyeste beskyttelsesgrad. |
Unntak: Dokumenter der nedgraderingen kan få skadevirkninger for rikets sikkerhet eller forholdet til fremmede makter. Dokumenter av betydning for militær og sivil forsvarsplanlegging, militære og sivile anlegg, politimessige forhold av betydning for rikets sikkerhet eller politiets beredskap, etterretnings- og sikkerhetssaker. Disse dokumentene skal vurderes enkeltvis med sikte på nedgradering. Dersom dokumentene fortsatt forblir gradert, skal ny vurdering skje etter 10 år. |
Hovedregel: Gradering bortfaller (automatisk avgradering) senest etter 30 år. |
Unntak: Referater fra Forsvarsrådet og Regjeringens sikkerhetsutvalg, ellers som ovenfor. Revurdering av gradering skal skje etter 40 år, og deretter hvert 10. år. |
I « Retningslinjer og kommentarer til regler for automatisk avgradering av beskyttede dokumenter (fastsatt ved kgl. res. av 7. oktober 1988) » er de hemmelige stortingsdokumentene omtalt under pkt. 8: « Graderte proposisjoner og meldinger til Stortinget avgraderes av det departement som har fremmet vedkommende proposisjon/melding. Spørsmålet om avgradering av tilhørende komitéinnstillinger og debattreferater, vil avgjøres av Stortingets organer. » » |
Utvalget gjør spesielt oppmerksom på at det, analogt med regelen om avgradering av proposisjoner og meldinger, har gått ut fra at det bør være fagdepartementene som må vurdere avgradering av statsrådenes redegjørelser i lukkede møter, og skriver videre:
« Utvalget mener at vedkommende fagdepartement bør vurdere avgradering av proposisjoner, meldinger og redegjørelser, før Stortinget tar stilling til spørsmålet om avgradering av de tilhørende innstillinger og debattreferater. En kan vel bare i sjeldne tilfeller tenke seg at Stortinget skulle gå inn for avgradering av sin del av et sakskompleks dersom fagdepartementet mente sakens hoveddokument fortsatt burde holdes hemmelig. På den annen side, når departementet har avgradert proposisjon/melding eller redegjørelse i en sak, antar Utvalget at det skal spesielle omstendigheter til for at Stortinget finner å ville hemmeligholde tilhørende innstilling og debatt. De faktiske og sensitive detaljene i en sak vil jo som regel finnes i dokumentene eller redegjørelsene fra regjeringen. |
På grunnlag av ovennevnte instruksverk har Utvalget utformet et forslag til reglement for avgradering av hemmelig materiale i Stortingsarkivet. » |
Presidentskapets merknader
Presidentskapet slutter seg til de vurderinger som ligger bak Utvalgets forslag til reglement for avgradering av hemmelig materiale i Stortingsarkivet.
Presidentskapet viser til at beslutning om avgradering av graderte proposisjoner og meldinger til Stortinget tas av det departement som har fremmet vedkommende proposisjon eller melding, og legger til grunn - som Utvalget - at fagdepartementet må vurdere om et regjeringsmedlems redegjørelse i lukket møte skal avgraderes. Departementene avgjør spørsmål om avgradering på grunnlag av de regler som er fastsatt for statsforvaltningen. Det reglement for avgradering som det fremmes forslag om i denne innstilling, regulerer derfor ikke spørsmål om avgradering av kongelige proposisjoner og meldinger, eller andre dokumenter utstedt i statsforvaltningen og oversendt Stortinget, eller manuskript til redegjørelser av regjeringsmedlemmer i lukket møte. Reglementet gjelder referater fra møter for lukkede dører i Stortinget og avdelingene, med tilhørende innstillinger og eventuelle andre dokumenter utstedt i Stortinget, samt protokoller og referater fra møter i den utvidede utenriks- og konstitusjonskomité.
Før det i Stortinget tas beslutning om avgradering av Stortingets egne dokumenter, bør det - som fremholdt av Utvalget - innhentes uttalelse fra det aktuelle fagdepartement, eventuelt Statsministerens kontor, når innstillingen og debatten bygger på et dokument oversendt fra regjeringen, eller når møtereferatet inneholder redegjørelse av medlem av regjeringen. Med formuleringen « et dokument oversendt fra regjeringen » har Presidentskapet tenkt både på regjeringens proposisjoner og meldinger til Stortinget, og f.eks. det årlige traktatforelegget.
Uttalelsen forutsettes å inneholde opplysning om hvorvidt det aktuelle regjeringsdokumentet fortsatt skal behandles som hemmelig, eller om det er noe til hinder for at et nærmere spesifisert stortingsdokument, eller et møtereferat, blir avgradert.
Noen av de aktuelle regjeringsdokumenter vil - så vidt man forstår - ikke falle inn under hovedregelen i den kgl. res. av 7. oktober 1988 om bortfall av gradering (automatisk avgradering) senest etter 30 år. Slike dokumenter skal vurderes enkeltvis med sikte på nedgradering. Fordi spørsmålet om avgradering av Stortingets dokumenter må sees i sammenheng med spørsmålet om avgradering av tilhørende regjeringsdokumenter, mens det på den annen side bør vurderes konkret om avgradering av et regjeringsdokument skal føre til avgradering av tilhørende stortingsdokumenter, finner Presidentskapet ikke å burde fremme forslag om automatisk avgradering av stortingsdokumenter senest etter 30 år. Etter at det foreligger uttalelse fra departementet/Statsministerens kontor, skal Utvalget legge fram tilråding for Presidentskapet. For å kunne unngå den omstendelige behandlingen av slike saker i stortingsmøte for lukkede dører, foreslås at Presidentskapet får generell fullmakt i reglementet til å fatte beslutning om avgradering, se siste punktum i vedtakets I pkt. 1 og 2.