Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

7. Endret bruk/avhending av kurstedene Hovelsåsen, Ørje og Bjørnebekk

7.1 Sammendrag

       Det vises til at Stortinget høsten 1984 vedtok at statens kursteder, Hovelsåsen kursted i Hedmark, Ørje kursted i Østfold og Bjørnebekk kursted i Akershus, skulle overdras til fylkeskommunalt eie. Bakgrunnen for tilrådingen om overdragelse var lov av 30. mars 1984 nr. 13 om fylkeskommunalt ansvar for alkoholistinstitusjonene m.v. hvor det bl.a. var forutsatt at eiendomsretten til institusjonene skulle gå over til fylkeskommunene. Fylkeskommunene forpliktet seg til å drive institusjonene innenfor rammen av lov om fylkeskommunalt ansvar for alkoholistinstitusjonene. Loven er nå avløst av lov om sosiale tjenester m.v. som trådte i kraft 1. januar 1993. Overdragelsen skjedde uten vederlag fra fylkeskommunene og ble gjort gjeldende fra 1. januar 1985.

       Hovelsåsen, Ørje og Bjørnebekk er som følge av omleggingen nedlagt som kursteder i rusmiddelomsorgen. Fylkeskommunene har støtt på vanskeligheter når det gjelder å finne aktiviteter som kunne passe inn på eiendommene. Fylkeskommunene ønsker i utgangspunktet å stå fritt med hensyn til bruk, eventuelt å kunne selge eiendommene på det åpne marked. På forespørsel om overdragelse til respektive kommuner har Sosial- og helsedepartementet tidligere uttalt at videre overdragelse til helse- og sosialformål anses å være innenfor opprinnelig satte vilkår, men at overdragelsen skal være vederlagsfri.

       Det påpekes at tiltaksapparatet for rusmiddelmisbrukere har gjennomgått store forandringer de siste 10-15 årene. Fra å være en særomsorg med mange store og sentraliserte institusjoner, er omsorgen nå desentralisert, og tiltak for rusmiddelmisbrukere er i større grad blitt en integrert del av det ordinære helse- og sosialapparatet. Departementets vurdering er at døgnbehandlingskapasiteten på landsbasis er rimelig god.

       Det framholdes at avklaring av ansvarsfordeling mellom kommune og fylkeskommune har ført til en nødvendig omorganisering av tiltaksapparatet, og at enkelte fylker i dag sitter med store institusjoner som ikke lenger er tilpasset dagens behov for behandlings- og omsorgstiltak. Departementet forutsetter at eventuell avhending eller endret bruk ikke fører til et redusert behandlings- og rehabiliteringstilbud til rusmiddelmisbrukere i de respektive fylkene.

       Sosial- og helsedepartementet vil på bakgrunn av den endring som har funnet sted ved bruken av nevnte institusjoner, foreslå at fylkeskommunene gis anledning til endret bruk eller til å avhende eiendommene på det åpne marked. Det foreslås videre at en eventuell salgssum fordeles mellom Sosial- og helsedepartementet og fylkeskommunen etter nærmere avtale, og at Sosial- og helsedepartementet gis fullmakt til å forhandle med fylkeskommunene innenfor denne rammen.

7.2 Komiteens merknader

       Komiteen viser til at ved innføring av ny lov om sosiale tjenester i 1993 fikk kommunene et utvidet ansvar for rusmiddelmisbrukere. Denne loven har gitt som konsekvens at det i første rekke er den kommunale helse- og sosialtjenestes ansvar å ta seg av den enkelte misbruker og i samråd med misbrukerne finne frem til hensiktsmessige hjelpeformer. Ifølge den nye sosialloven viser komiteen til at rusmiddelomsorgen primært skal gis utenfor institusjon, men om dette ikke er tilstrekkelig, er det fortsatt fylkeskommunens ansvar å etablere og drive behandlingsinstitusjoner innenfor rusmiddelomsorgen.

       Avklaringen av ansvarsfordelingen for rusmiddelmisbrukere mellom kommune og fylkeskommune har for enkelte fylkeskommuners vedkommende gitt som konsekvens at noen fylker er blitt sittende med store institusjoner som ikke lenger er tilpasset dagens behov, eksempelvis de institusjonene som er nevnt i denne proposisjonen.

       Komiteen er enig med departementet i at de fylkeskommuner som er eiere av de tidligere kurstedene Hovelsåsen, Ørje og Bjørnebekk, får anledning til endret bruk av eiendommene eller å avhende disse på det åpne marked. Komiteen mener at fylkeskommunene må prioritere virksomhet til samfunnsnyttige formål i fylkeskommunal eller kommunal regi før eventuell avhending på det åpne marked vurderes. Komiteen er videre enig i at salgssummen ved eventuell avhending på det åpne marked fordeles mellom fylkeskommunen og staten etter nærmere avtale, dog slik at fylkeskommunen tilstås 2/3 av en eventuell salgssum

       Komiteen er kjent med at deler av Hovelsåsen i dag leies ut til Gesell A/S som er en knoppskyting av attføringsbedriften SAM TRE A/S, som er et samarbeid mellom Våler og Åsnes kommuner og arbeidskontoret for Solør. Gesell drives som et arbeidstreningstiltak for ungdom mellom 16 og 25 år. Denne virksomheten har nå et ønske om å overta hele eller deler av Hovelsåsen og utvide aktivitetene.

       Komiteen viser til at arbeidstreningsprosjektet har vært i drift i 5 år, og det synes å være stort behov for et slikt tilbud. Dette er en type tiltak som må sies å være innenfor lignende saksområde som det som institusjonen opprinnelig ble brukt til. Komiteen vil derfor be departementet i samarbeid med Hedmark fylkeskommune vurdere en vederlagsfri overdragelse av Hovelsåsen til vertskommunen. Det må i en slik sammenheng settes betingelser som sikrer statens og fylkeskommunens økonomiske interesser dersom virksomheten opphører eller stedet selges.

       Komiteen fremmer følgende forslag:

       « Hedmark, Østfold og Akershus fylkeskommuner gis for henholdsvis Hovelsåsen, Ørje og Bjørnebekk anledning til endret bruk eller til å avhende eiendommen på det åpne marked. Sosial- og helsedepartementet gis fullmakt til å forhandle med de berørte fylkeskommuner om fordelingen mellom fylkeskommunen og staten av en eventuell salgssum ved avhending. Bruksendring og avhending skal skje med utgangspunkt i de føringer som er gitt i Innst.S.nr.276 (1995-1996). »