Vedlegg 8
Brev fra Utenriksdepartementet til næringskomiteen av 3. juni 1996:
Spørsmål 1:
« Hva er bakgrunnen for at representanter for skipsmeglerne og øvrige skipsagenter ikke ble tatt med i arbeidsgruppen som utredet problemet med lavstandardskip i norske havner? » |
Arbeidsgruppen fikk i oppdrag å utrede problemer som påføres norske myndigheter på ulike nivåer ved at private parter ikke tar ansvar. Ut fra dette ble arbeidsgruppen sammensatt med representanter fra berørte offentlige myndigheter.
Regjeringen har imidlertid mottatt enkelte kommentarer fra en del berørte organisasjoner, og disse blir vurdert i det oppfølgende arbeidet. De berørte organisasjonene vil også bli hørt etter at konkrete lovforslag et utformet og før disse legges fram for Stortinget.
Spørsmål 2:
« Vurderer Regjeringen det som nødvendig å innføre CIRR-ordning for skip for å sikre norske skipsverfts konkurranseevne? » |
OECD-avtalen om « Normale konkurransevilkår i skipsbyggingsindustrien » åpner for at det kan gis offentlig støttede eksportkreditter og GIEK-garantier for skip samt at det kan gis tilsvarende kreditter og garantier for leveranser til innenlandske rederier, under forutsetning av at kredittene gis til ikke-subsidierte renter og garantien tilfredsstiller de generelle kravene til offentlige garantier.
Regjeringen mener det er av sentral betydning at norsk skipsbyggingsindustri kan konkurrere på like vilkår med skipsbyggingsindustrien i andre land. Samtidig er det Regjeringens oppfatning at Norge ikke bør lede an i å innføre nye statlige finansieringsordninger, selv om OECD-avtalen gir et sett nye regler for hvor slike finansieringsordninger skal utformes.
Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet om CIRR-finansiering for skip når avtalen er trådt i kraft og når en har fått oversikt over i hvilken grad andre land innfører nye ordninger på dette området.
Spørsmål 3:
« Hvis Regjeringen anser det som nødvendig å innføre CIRR-ordning, hvordan vurderer man den situasjonen at OECD-avtalen om « Normale konkurransevilkår i skipsbyggingsindustrien » kan bli ratifisert i løpet av juni d.å., uten at Regjeringen har fullmakt til å innføre CIRR-ordning i løpet av sommeren 1996? » |
Regjeringen vil som nevnt komme tilbake til spørsmålet om CIRR-finansiering når OECD-avtalen har trådt i kraft. En vil da ha en sikrere oversikt over i hvilken grad andre land innfører nye ordninger på dette området.
Pr. dags dato har ikke Japan og USA fullført den interne prosess for ratifikasjon av OECD-avtalen, og det er usikkert om disse land vil ratifisere avtalen innen 15. juni som foreløpig er satt som mål slik at avtalen kan tre i kraft 30 dager deretter dvs. pr. 15. juli d.å. som forutsatt. Avtalen vil i alle fall tre i kraft 30 dager etter at det siste medlemsland har ratifisert den.
Dette gir en mulighet for rederier og verft til å inngå kontrakter om bygging av skip før avtalen trer i kraft. I den første tid etter at avtalen eventuelt har trådt i kraft, vil det derimot ventelig inngås svært få kontrakter om bygging av skip ved verft i de land som har tiltrådt avtalen.
På denne bakgrunn er Regjeringens vurdering at en vil ha behov for å komme tilbake til spørsmålet om CIRR-finansiering dersom OECD-avtalen skulle tre i kraft i løpet av sommeren 1996.