Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Rammebetingelser for bruk av gass i Norge

      Energipriser og energiavgifter vil ha stor betydning for etterspørselen etter gass, og på grunn av høye investeringer i transport- og distribusjonssystemer vil gass i utgangspunktet ha en ulempe i forhold til andre energibærere. Satsing på gass vil kreve langsiktighet, og av den grunn ser departementet behov for forutsigbare rammebetingelser for bruk av gass i Norge. Regjeringen ser det som naturlig at eventuelle endringer i struktur, grunnlag og/eller nivå på CO2-avgiften må ses i sammenheng med arbeidet i « Grønn Skattekommisjon ».

       Det er Gassforhandlingsutvalget (GFU) som står for alt salg av norsk gass, og de som ønsker å kjøpe større mengder gass må forholde seg til GFU. For alle ilandføringsstedene vil det til enhver tid være utpekt minst et leveransefelt slik at salgsforhandlinger kan gjennomføres raskt og effektivt. Kjøpere som ønsker å kjøpe små mengder gass, vil kunne henvende seg til distribusjonsselskaper som Gasnor, som igjen har kontakt med gassprodusentene. Transport, distribusjon og omsetning av naturgass bør etter Regjeringens syn være basert på et forretningsmessig grunnlag. Det anses ikke aktuelt å opprette nye statsselskaper eller pålegge eksisterende statsselskaper spesielle oppgaver i denne sammenheng. Departementet er positiv til lokale myndigheters engasjement, og en ser fordeler ved en spredning av eierinteressene i gassdistribusjonen. Et enkelt selskap eller en gruppe likeartede selskaper bør ikke ha så mye som halvparten av eierinteressene i et gassdistribusjonsselskap.

       Departementet viser til at transport, distribusjon og omsetning av gass på land i dag ikke er omfattet av en egen konsesjonslovgivning. Behovet for lovgivning er vurdert, men departementet ser for tiden ikke behov for ny lovgivning på dette området.

       Departementet er innstilt på at arbeidet med bruk av gass i Norge bør videreføres innenfor en overordnet ramme, og at satsingen bør konsentreres om tre områder:

- Oppfølging av utviklingen internasjonalt. Departementet ønsker både internt og gjennom oppdrag til norske og internasjonale konsulenter å følge opp utviklingen internasjonalt med hensyn til bruk av gass, særlig med vekt på spørsmål som er relevant for Norge.
- Gassrelatert forskning. Departementet har vært sterkt engasjert i forskning på bruk av gass gjennom SPUNG-programmet. Også i dag bevilges det store beløp til gassrelatert forskning, og departementet ønsker å se denne aktiviteten i en større sammenheng og vil ønske å kunne supplere denne virksomheten.
- Støtte til pilotprosjekter og utvikling av gassrelatert utstyr. Den forskningen som er utført har gitt grunnlag for å utvikle gassrelatert utstyr og prosesser i Norge. Det er behov for å kunne gi støtte til pilotprosjekter og utvikling av gassrelatert utstyr og prosesser.

       Når det gjelder økonomiske konsekvenser ved satsing på bruk av gass i Norge, vil Regjeringen komme tilbake med forslag om eventuelle bevilgninger i forbindelse med statsbudsjettet 1996.