Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg: Brev av 15. februar 1996 frå statsråd Reidar Sandal til komiteen.

Dok.nr.8:23 - trafikklærerutdanningen

       Dok.nr.8:23 (1995-1996) Forslag fra stortingsrepresentantene May-Helen Molvær Grimstad og Jon Lilletun om trafikklærerutdanningen konkluderer med følgende forslag:

       « Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at trafikklærerutdanningen blir styrket faglig og pedagogisk. I denne sammenheng må mulighetene for å legge denne utdanningen inn i høgskolesystemet vurderes. »

       I Dok.nr.8:23 hevdes det at trafikksikkerhet og bilføreropplæring må i større grad fokuseres i det offentlige skoleverk som viktig for holdningsdannelse, kunnskaps- og ferdighetslæring. Det vises til nasjonalt valgfag i trafikk på videregående nivå, nærmere bestemt læreplan for « Trafikk- og bilføreropplæring ». Dette kurset inneholder teorikurs for bilføreropplæring, holdningsskapende arbeid og førstehjelpskurs og er blitt et populært valgfag.

       Det må imidlertid skilles mellom behov for lærerkompetanse til

1. Trafikkopplæring i kjøreskoler
2. Opplæring i videregående skoler,
a) valgfag i «Trafikk- og bilføreropplæring» og
b) videregående kurs I transportfag, både teori og praksis.

Utdanning innen høgskolesektoren relatert til trafikk

       Dok.nr.8:23 viser til en modell for trafikklærerutdanning utviklet ved daværende Trondheim lærerhøgskole som et eksempel på en modell som bør vurderes iverksatt. Dette er forslag om en tre-årig faglærerutdanning i trafikk med mulighet for påbygning til cand.mag.grad for trafikklærere og annet trafikkfaglig personale, oversendt departementet 15.11.93. Fagene pedagogikk, trafikkfag, psykologi og en valgfagdel (fordypning). Trafikkfag var foreslått som den minste delen, 10 vekttall.

       Forslaget er behandlet av KUF, jf. brev av 15. mars 1994. Her heter det at

       « Departementet stiller seg undrende til at høgskolen tenker seg en faglærerutdanning i trafikk hvor trafikkfagene bare skal utgjøre 10 vekttall av en treårig utdanning.
       En faglærerutdanning skal kvalifisere for lærerarbeid i skolen. et er idag ingen planer om å etablere en faglærerutdanning i trafikk. Departementet ser derfor liten hensikt i at Trondheim lærerhøgskole arbeider videre med utvikling av studieplan for denne faglærerutdanningen. »

       Departementet vurderer en slik modell for trafikklærerutdanning som lite aktuell. Pedagogikk og psykologi er en naturlig del av all lærerutdanning og inngår i faget pedagogisk teori og praksis. Det er imidlertid unaturlig å la disse fagene få så stor plass i forhold til yrkesfaget. Til eksempel kan nevnes at praktisk-pedagogisk utdanning for allmennlærere og yrkesfaglærere i dag har et omfang på ett år.

       Framtidig trafikklærerutdanning må ta hensyn til den grunnutdanning for kjørelærere som gis i dag og utvikles videre i sammenheng med behovet for lærerkompetanse til valgfaget « Trafikk- og bilføreropplæring » i videregående skole.

Trafikkopplæring for allmenn- og førskolelærere

       Etter henvendelse fra Trygg Trafikk i 1993 til departementet, vurderte Lærerutdanningsrådet om trafikkopplæringen kunne inngå i allmennlærer- og førskolelærerutdanningen. I april 1995 ble det besluttet at emnet trafikk ikke skal inngå i rammeplanene, bl a for å unngå ytterligere utvanning av faget natur, samfunn og miljø (10 vt). Høgskolene ble samtidig bedt om å vurdere hvordan trafikkopplæring kan innpasses i fagplaner.

Trafikk som videreutdanning

       Daværende Kultur- og vitenskapsdepartementet godkjente 22.08.88 plan for videreutdanning 10 vekttall « Trafikk som tverrfaglig arbeid » ved Trondheim lærerhøgskole. Dette studiet har blitt gjennomført to ganger i Trondheim og en gang desentralisert på Lillehammer, siste gang i 1991/92.

       Departementet godkjente 03.01.96 et videreutdanningstilbud på grunnlag av studieplanen « Trafikk som tverrfaglig arbeid », 10 vekttall ved Høgskolen i Østfold. Høgskolen ønsket å tilby studiet i samarbeid med Trafikkskolene i Østfold A/S. Målgruppen er sjåførlærere, ingeniører, politi og lærere. Tilbudet ble imidlertid ikke igangsatt på grunn av for få søkere.

       Tidligere Statens yrkespedagogiske høgskole har også hatt en ettårig videreutdanning for trafikklærer studieåret 1991/92.

Dagens trafikklærerutdanning på videregående nivå

       Statens Trafikklærerskole (STLS) i Stjørdal er en statlig skole med undervisning på videregående nivå. STLS tilbyr to ettårige kurs, grunnutdanning for trafikklærere og en videreutdanning, kalt « faglærerutdanning i praktisk transportfag ».

       Inntakskravet for grunnutdanning for trafikklærer er 9-årig grunnskole og førerkort for klasse B i minst tre år ved skolestart. Kjernefagene i utdanningen er pedagogikk, fagdidaktikk, trafikkpsykologi, trafikkjus, bilteknikk og fysikk. I tillegg må elevene gjennomføre kurs i førstehjelp, data og ergonomi etc.

       Inntakskravet for « faglærerutdanning i praktisk transportfag » er fagbrev som yrkessjåfør og ett års praksis som yrkessjåfør. Opplæringen er del i to moduler. Modul 1 inneholder fagmetodikk, kjøretøyers konstruksjon og virkemåte, transportlære 1, jus, transportøkonomi 1 og instruksjonspraksis. Modul 1 inneholder transport- og samferdselskunnskap, transportøkonomi 2, transportlære 2, service og kundebehandling, miljølære og informasjonsbehandling og instruksjonspraksis.

       STLS har utarbeidet forslag til ny læreplan for grunnutdanningen. Læreplanen er til behandling i departementet. Med den nye læreplanen ønsker skolen å styrke trafikklærerens dyktighet. Det er foreslått endringer i inntakskravene til utdanningen. Forslag er « bestått videregående kurs I eller 2-årig grunnkurs eller full lærlingeskole. Førerkort i klasse C (lastebil) eller D (buss), og førerkort i klasse B (personbil) i 3 år ».

Samferdselsdepartementets krav til trafikklærere

       Vegtrafikkloven stiller krav til de som skal praktisere som trafikklærere. For å utøve yrket må trafikklærere være fylt 21 år, hatt førerkort i tre år og bestått ettårig grunnutdanning for trafikklærere.

Lærerkompetanse for undervisning i Trafikk- og bilføreropplæring

       Trafikk- og bilføreropplæring er et nasjonalt fastsatt valgfag. Kompetansen til dem som skal undervise i faget vurderes av tilsettende myndighet/skolen.

Lærerkompetanse for undervisning på videregående kurs I transportfag, både teori og praksis

       I henhold til rundskriv F-62-92 (se vedlegg) anbefales det at undervisningspersonell som benyttes til undervisning av yrkessjåfører har fagbrev som yrkessjåfør tunge kjøretøy, førerkort klasse BE, CE og DE, eksamen fra STLS ettårig faglærerutdanning ved STLS med godkjent tilleggsutdanning for tunge kjøretøy og 4 års praksis som yrkessjåfør av nyere dato.

Departementets vurdering av trafikklærerutdanningen og faglærerutdanning innen trafikkfag

       Departementet forstår det slik at bransjen mener dagens opplæring ikke fullt ut dekker de krav som stilles til en trafikklærer i forhold til de endrede krav som trafikken stiller til morgendagens sjåfører. Det er fra STLS's ledelse uttrykt ønske om en endring i opplæringen. Vegdirektoratet har også foreslått å endre inntakskravene til STLS som en del av en tiltaksplan for å redusere tungtrafikkulykker. Departementet vil gå i dialog med skolen og bransjen for å vurdere de anbefalinger som er gitt.

       Organisering og innhold for all faglærerutdanning er til vurdering i den gjennomgangen av lærerutdanning som KUF har igangsatt, med frist høsten 96. Målet er å bringe både organisering av og innhold i lærerutdanningen best mulig i samsvar med generell del av ny læreplan for grunnskole og videregående opplæring, og med reformene for øvrig i grunnskole og videregående opplæring. Gjennomgangen omfatter bl.a. lærerutdanning i allmennfag og yrkesfag og faglærerutdanning.

       En eventuell faglærerutdanning innen trafikkfag må bygge på beslutninger om organisering og innhold i lærerutdanning i yrkesfag og faglærerutdanning. Saken bør derfor avvente den nevnte gjennomgangen av all lærerutdanning. Ved gjennomgang av Teknisk Fagskole bør også denne utdanningen vurderes i forhold til dette.

       Med tanke på eventuelle endringer på kort sikt vil departementet drøfte, med skolen og bransjen, den foreslåtte lærerplanen som er oversendt fra Statens Trafikklærerskole med tanke på inntakskrav, innhold og organisering.