Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anneliese Dørum, Eirin Faldet, Edvard Haugland, Rolf Terje Klungland, Rune E. Kristiansen og Leif Lund, fra Senterpartiet, Terje Riis Johansen, Eva Lian og Morten Lund, fra Høyre, Tore A. Liltved og Arild Lund, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Sosialistisk Venstreparti, Børre Rønningen, merker seg at Regjeringen, i samsvar med Regjeringens forslag i St.meld. nr. 34 (1994-1995) har lagt fram forslag til en proposisjon om endringer i rente- og avdragsvilkår i Den Norske Stats Husbank.

       Komiteen ser dette som en konkret oppfølging av meldingen. Stortingets flertall har i forbindelse med behandlingen av Innst.S.nr.40 (1995-1996) sluttet seg til Regjeringens forslag om endringer av Husbankens rente- og avdragsvilkår.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, vil vise til at Stortinget vedtok at alle låntakere med lån i Husbanken opptatt før 1. januar 1996, skal kunne velge alternativt mellom flytende rente og fastlånsrente innen 1. juli 1996. Rentenivået for eldre lån er forutsatt å bli på nivå med rente gjeldende for nye lån fra samme dato.

       Flertallet viser videre til Innst.S.nr.40 der flertallet har bedt Regjeringen om en nærmere vurdering av gradert rentemargin for kommuner og boligsamvirke, og vil komme tilbake til dette når saken i egnet form blir forelagt Stortinget.

       Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til sine merknader i Innst.S.nr.40 (1995-1996) hvor disse medlemmer slutter seg til forslaget om omlegging av systemet med rentefastsettelse i Husbanken. Dette flertallet har merket seg at det har vært et sterkt ønske fra kunder med gamle Husbanklån om at de også må kunne omfattes av det nye systemet for rentefastsetting allerede fra 1996. Dette flertallet har derfor foreslått at rentevilkårene for lån med tilsagn før 1996 skal kunne endres med virkning fra 1. juli 1996, slik at de blir i overensstemmelse med de nye vilkårene for rentefastsettelse. Dette flertallet viser til at Husbankrenten etter det nye systemet alltid vil ligge under renten i det ordinære markedet. Med dagens lave rentenivå, vil det nye systemet for rentefastsetting innebære at Husbanken lånetilbud fortsatt blir meget gunstig.

       Dette flertallet viser til at Stortinget til enhver tid vil ha anledning til å legge om prinsippene som legges til grunn for fastsettelse av Husbankrenten, dersom utviklingen på rentemarkedet skulle tilsi det. Dette flertallet vil understreke at Husbanken skal være en bank for folk flest. Den skal tilby lav rente og gunstige lånevilkår til folk som vil skaffe seg en bolig med alminnelig standard, uten å stille krav til inntekt og egenkapital. Dette flertallet forutsetter derfor at Stortinget må ha årlige drøftinger om Husbankens låne- og rentevilkår for å sikre at vilkårene er i samsvar med målsettingene.

       Dette flertallet vil understreke at Husbanken skal opprettholdes og forbedres som det viktigste boligpolitiske virkemiddelet. Den skal sikre alles rett til en god og nøktern bolig og medvirke til en jevn og stabil boligproduksjon.

       Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til behandlingen av St.meld. nr. 34 (1994-1995) og til sine merknader og forslag i forbindelse med Innst.S.nr.40 (1995-1996), hvor disse medlemmer gikk imot de foreslåtte endringer i Husbankens rente- og subsidievilkår. Disse medlemmer mener at Husbanken blir svekket som boligpolitisk virkemiddel som følge av omleggingen, og at Husbanken ikke lenger vil være et sentralt instrument for å styre boligproduksjonen i samfunnsmessig ønsket retning. Disse medlemmer tar imidlertid til etterretning at det er flertall for en omlegging av rentefastsettingen i Husbanken.

       Disse medlemmer tar til etterretning at det ikke var flertall for Senterpartiets og Sosialistisk Venstrepartis syn om å opprettholde Husbanken som en allmenn boligbank med subsidierte lån uten behovsprøving. Disse medlemmer tar til etterretning at det heller ikke var flertall for en politisk styrt rente i Husbanken, noe som er svært viktig i perioder hvor markedsrenten er høy.

       Disse medlemmer viser til at det nye lånesystemet i Husbanken vil få virkning for nye lån fra 1. januar 1996. Nye lån vil således nyte godt av at markedsrenten for øyeblikket er lav, mens gamle lån må vente til 1. juli før renten går ned. Dette er meget uheldig da lånekundene med gamle lån over lengre tid har betalt en rente som har virket urimelig høy i forhold til markedsrenten. Disse medlemmer vil derfor foreslå at renten på husbanklån innvilget før 1996 gis flytende rente, i henhold til det nye rentefastsettingssystemet i Husbanken, fra 1. januar 1996 og fram til 1. juli. Fra denne dato kan lånekundene så ta stilling til fast eller flytende rente.

       Disse medlemmer vil i denne forbindelse vise til at Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil fremme forslag om en økning på kap. 2412 Husbanken post 72 Rentestøtte med 600 mill. kroner i forbindelse med finanskomiteens behandling av salderingsproposisjonen for 1996.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

       « Renter på husbanklån innvilget før 1996 gis flytende rente, i henhold til det nye rentefastsettingssystemet i Husbanken, fra 1. januar 1996 og fram til 1. juli 1996. »

       Disse medlemmer vil imidlertid bemerke at Regjeringen i unødig grad har forsert behandlingen av saken, bl.a. ved å komme med St.prp. nr. 16 før kommunalkomiteen hadde avgitt sin innstilling til St.meld. nr. 34 (1994-1995). Det fører til at komiteens arbeid i innstillingen og debatten så langt blir satt til side. Dette gjelder bl.a. spørsmål om gradert rentemargin, muligheter for kombinasjon av lån med flytende og fast rente m.m.

       Disse medlemmer mener for øvrig at Regjeringen i for liten grad har tatt hensyn til hvordan konkurransesituasjonen og utviklingstrekkene er i det private kredittmarkedet.

       Disse medlemmer forutsetter at ovennevnte saker vil bli tatt opp eller fremmet på et senere tidspunkt og kan på dette grunnlag støtte proposisjonen når det gjelder rente og avdragsvilkår.