Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 2: Fra Utredningsinstruksen, januar 1995:

Kapittel 4 Høring

4.1 Alminnelig høring

       Fagdepartementet skal sende saken på alminnelig høring til alle berørte offentlige og private institusjoner og organisasjoner, dersom saken ikke omfattes av unntakene i punkt 4.3.

       Saken skal også sendes de berørte departementene samtidig med den alminnelige offentlige høringsbehandlingen. Fagdepartementet må i denne forbindelse vurdere om standpunktene til de berørte departementene skal innhentes som et ledd i den alminnelige høringsbehandlingen eller på en annen hensiktsmessig måte.

       Vedkommende departement som mottar en sak i henhold til første ledd, har ansvar for at dets administrativt underliggende instanser som berøres av saken, blir hørt.

       Høringsfristen skal normalt være 3 måneder og ikke mindre enn 6 uker. Kortere frist kan fastsettes i henhold til instruksens punkt 1.4.

4.2 Høring av forslag fra Europakommisjonen

       Når det finnes hensiktsmessig, bør fagdepartementet også sende forslag fra Europakommisjonen til nytt EØS-relevant regelverk på høring.

       Ved høring i henhold til første ledd, kan fagdepartementet sette kortere høringsfrist når dette er nødvendig av hensyn til tidsplanen for den videre behandling av forslaget i EØS' organer, jf. punkt 1.4.

4.3 Unntatt fra alminnelig høring

       Alminnelig høring kan unnlates i den grad den ikke vil være praktisk gjennomførbar, vil medføre offentliggjøring som kan vanskeliggjøre gjennomføring av vedkommende sak eller svekke dens effektivitet eller må anses åpenbart unødvendig, jf. de tilsvarende unntakene for forskrifter i forvaltningsloven § 37 fjerde ledd. Beslutning om unntak fra alminnelig høring treffes i de former som følger av punkt 1.4.

       Utkast til meldinger og proposisjoner til Stortinget sendes ikke på alminnelig høring, men behandles etter reglene i punkt 6.1.

4.4 Ny høring

       Hvis høringsuttalelsene eller andre forhold fører til vesentlige endringer i saken som har vært til høring, skal den reviderte saken sendes de mest berørte instansene på ny høring. Det samme gjelder dersom omtalen av økonomiske og administrative konsekvenser blir vesentlig endret etter høringsuttalelsene.

Kapittel 6 Sluttbehandling av saken

6.1 Behandling av utkast til meldinger og proposisjoner til Stortinget

       Utkast til meldinger og proposisjoner til Stortinget skal legges frem for Finansdepartementet og berørte departementer til behandling før utkastet legges frem for regjeringen. For budsjettproposisjoner gjelder særskilte regler.

       Dersom utkast til meldinger og proposisjoner til Stortinget har konsekvenser for kommunenes eller fylkeskommunenes økonomi eller administrative forhold, skal utkastet også legges frem for Kommunal- og arbeidsdepartementet til behandling.

       Frist for uttalelse skal være minst 3 uker, hvis ikke kortere frist er fastsatt etter avtale mellom de berørte departementene. Departementene avgjør selv om utkast bør forelegges underliggende virksomheter og i så fall skal oversendelsen og svarbrevet unntas fra offentlighet, jf. offentlighetsloven 19. juni 1970 nr. 69 § 5 annet ledd a).

       Foreleggelse etter dette punktet gjelder ikke meldinger til Stortinget som legges frem rutinemessig og som er av informativ art.

6.3 Særskilt behandling av saker med vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser, vesentlige prinsipielle og politiske spørsmål, samt ved uenighet

       Dersom en sak vil medføre vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser, reiser vesentlige prinsipielle og politiske spørsmål eller det er uenighet mellom departementene om forslagene, skal disse legges frem for regjeringen1 til særskilt behandling.

       Det skal i regjeringsnotatet gis en kort redegjørelse for sakens administrative og økonomiske konsekvenser, med referanse til budsjettforutsetningene for vedkommende område.

       For stortingsmeldinger må det vurderes særskilt hvilken beløpsmessig eller annen konkretisering som skal gis i meldingen i tilknytning til planer og forslag som omtales. Kostnadsoverslag skal imidlertid alltid legges frem for regjeringen selv om det ikke tas inn i meldingen.

1 Se nærmere retningslinjer om r-konferanser B-0504.