Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Begrunnelse for ordningen - vurdering

    For å rekruttere og beholde tilstrekkelig antall leger med videre, spesielt i distriktene, må Forsvaret være konkurransedyktig både med hensyn til lønn og arbeidsvilkår. Forsvarsdepartementet har innhentet tallmateriale som viser alternative ansettelses- og inntektsforhold for leger med privat praksis. Avlønningen i Forsvaret ligger til dels noe høyere enn for de sivile leger det er naturlig å sammenligne med. Sivile leger med privat praksis tilkommer imidlertid kompensasjon for praksisutgifter. Kompensasjonen er ikke lønn, men næringsinntekt som skattes etter regler for selvstendig næringsdrivende. Dette gjør at inntektsforskjellene blir minimale.

       Helsetjenesten i Forsvaret er etablert for å sikre de vernepliktige mannskaper et tilfredsstillende helsetilbud under førstegangstjenesten. Dette betinger at Forsvaret stasjonerer sitt helsepersonell i rimelig nærhet av der de vernepliktige mannskapene tjenestegjør - noe som gir trygghet i den daglige tjenesten og praktisk sett den beste helsetjenesten. Tjenesten skal også sikre sentrale og regionale staber kvalifisert medisinsk personell for å ivareta stabsoppgaver og oppgaver knyttet til Forsvarets beredskapssystem.

       Forsvarets leger er tilsatt både i rene stabsstillinger og i kurative stillinger. Stabsstillingene krever omfattende innsikt i militære problemstillinger innen sanitetstjeneste og militærmedisin. Stabsleger og enkelte spesialleger kan således ikke erstattes av sivile leger. Tilsvarende gjelder for kommandotannleger og veterinærer i stabsstillinger. Fast tilsatte militære leger, tannleger, farmasøyter og veterinærer er ikke underlagt Forsvarets beordringssystem, men kan disponeres etter de samme regler som gjelder for befal på søknadssystemet. De kan således beordres til kurs, øvinger og lignende som tjenesten krever, og korttidsbeordres for å dekke lokale og regionale behov ved Forsvarets avdelinger. Overtidsbetaling kommer ikke til anvendelse før personellet har overskredet 40 timer pr. uke. Timene mellom 18 eventuelt 24 timer pr. uke og 40 timer pr. uke kompenseres med vanlig timelønn.

       Omgjøring til fulltids stillinger vil gi betydelige merkostnader og dårligere ressursutnyttelse. Uten annen virksomhet vil legene over tid kunne miste egenkompetanse, og Forsvaret vil få ansvar for videre- og etterutdanning av sine leger.

       Forsvaret har i de senere år erfart en redusert tilgang på de vernepliktige akademikere meldingen omhandler. Hovedårsaken er at andelen kvinner på medisin-, veterinær-, psykolog- og tannlegestudiet har økt vesentlig, at vernepliktsalderen er satt ned fra 20 til 19 år og at studieordningen - spesielt for psykologer - har stimulert til avtjening av førstegangstjenesten før fullført studium. Dette utgjør et problem for Forsvaret.