Vedlegg 1: Brev av 4. november 1994 fra Utenriksdepartementet v/ Kari Nordheim-Larsen til kontroll- og konstitusjonskomiteen v/ stortingsrepresentant Rita Tveiten.
Det vises til samtale mellom deg og statssekretær Mathisen 3 ds.
I forbindelse med ovennevnte rapport, ønsker jeg å formidle følgende til deg som saksordfører:
Generelt
Riksrevisjonens forvaltningsrevisjon av NORADs uterepresentasjoner har bidratt til å initiere en viktig og nødvendig prosess i NORAD mht. å forbedre interne forvaltningsprosedyrer. Samtidig, og ikke minst viktig, har Riksrevisjonsrapportene bidratt til å øke bevissthetsnivået både mht. eksisterende svakheter såvel som behovet for økt opplæring innen forvaltningsområdet.
Riksrevisjonens gjennomgang i Pakistan og Sri Lanka ble foretatt høsten 1992. Fra det tidspunkt NORAD og Utenriksdepartementet mottok Riksrevisjonens foreløpige rapport og inntil den endelige rapporten forelå i juni dette år, har NORAD, Riksrevisjonen og Departementet vært igjennom en nyttig dialog, og en rekke oppfølgingstiltak er allerede gjennomført i NORAD.
Konkret forvaltningsmessig oppfølging i NORAD
Når det gjelder hovedpunktene i Riksrevisjonens påpekning av svakheter, kan NORADs oppfølging oppsummeres som følger:
Avtaleverk: Nye standardmaler og veiledninger er utarbeidet. Dette er lagt inn i NORADs « Juridiske håndbok » som nå utgjør basisen for uterepresentasjonenes avtaleutarbeidelse.
Kontrollrutiner for oppfølging på tiltaksnivå: NORAD har utarbeidet « Manual for Programme and Project Cycle Management » der NORADs kontroll- og oppfølgingsrutiner gjennom alle faser av et tiltak er fastsatt. Gjennom utarbeidelsen av manualen har NORAD tatt hensyn til Riksrevisjonens egne sjekklister for forvaltningsmessige gjennomganger av bistandstiltak. NORAD opplyser at den nye manualen pr. i dag er i aktiv bruk. Erfaringene med bruk at manualen vil bli gjennomgått med sikte på ytterligere forbedringer. Det kan i denne forbindelse nevnes at mottakeransvar reiser et prinsipielt spørsmål mht. hvor langt NORAD skal gå mht. å etterprøve og kontrollere mottakers eget kontroll- og etterprøvingsapparat. Alle parter er imidlertid innforstått med at kravet om effektiv utnyttelse av bistandsmidler ikke kan fravikes.
Økonomisk rapportering: NORADs interne økonomiplanleggings- og oppfølgingssystem (Plan II) synes å ha virket godt mht. økonomisk rapportering på forbruk i forhold til budsjett. Det har imidlertid ikke vært hensiktsmessig som nødvendig støtte for oppfølging og kontroll. NORAD har satt igang arbeid med å utvikle et nytt økonomi-forvaltningsprogram som planlegges operativt fra 1996. Utenriksdepartementet vil delta i arbeidet med å utvikle nye og tilpassede rapporteringsrutiner.
Evalueringer: I den nevnte nye prosjekt- og program-manualen er det fastsatt krav om systematisk bruk av gjennomganger og evalueringer i tilknytning til oppfølginger av prosjekter.
Målsettinger og måloppnåelse: NORAD har som målsetting at alle prosjekter skal gjennomgås med sikte på å formulere mål og resultatkrav. Det er bl.a. gjennomført et pilotprosjekt i Zimbabwe med dette for øyet. Pilotprosjektet vil bli fulgt opp.
I prosjekt- og program-manualen understrekes betydningen av å etablere realistiske målformuleringer som grunnlag for rapportering om resultat- og måloppnåelse. Mål og resultatkrav inngår som en del av alle avtaler som inngås.
Nye planleggingsprosedyrer: I løpet av november d.å. vil NORAD ha gjennomført et nytt opplegg for landprogrammering der budsjett, landprogram og virksomhetsplan sees i større sammenheng enn tidligere. Dette vil bl.a. resultere i klarere målstyring og et mer realistisk forhold mellom ambisjoner og ressurser.
Anbudsprotokoller: NORADs prosedyrer tilsier at det skal føres anbudsprotokoll slik statens regelverk tilsier. Dette forhold er innskjerpet i organisasjonen.
Innsyn i konsulenters fakturering og registrering av utgifter: På basis av Riksrevisjonens merknader, inngikk NORAD nye avtaler med de angjeldende konsulenter. På generelt grunnlag opplyser NORAD at organisasjonen nå benytter sin rett til innsyn i konsulenters fakturering og registrering av utgifter.
Opplæring
I løpet av de senere årene har Bistandsskolen utviklet seg til å bli den helt sentrale opplæringsinstans innen bistandsforvaltningen. Forvaltningsmessige spørsmål er stadig gitt mer plass innenfor Bistandsskolens program. Kursene er obligatoriske for alle ansatte i NORAD. I løpet av de siste to år antas kunnskapsnivået og bevissthetsnivået om forvaltningsrutiner å være betydelig styrket i NORAD såvel som i bistandsforvaltningen forøvrig.
Oppfølging fra bistandspolitisk ledelses side
Bistandspolitisk ledelse legger som nevnt svært stor vekt på Riksrevisjonens anmerkninger. Det noteres med tilfredshet at det ikke er påpekt misbruk av bistandsmidler og at Riksrevisjonen anser at tiltakene i Sri Lanka og Pakistan er i tråd med Stortingets vedtak.
Med hensyn til Riksrevisjonens kritiske merknader, kan det nevnes at statssekretær Mathisen planlegger en reise til Pakistan der han bl.a. vil ta opp Riksrevisjonens rapport med NORAD-representasjonen og på den basis vurdere om oppfølgingen fra representasjonens side er tilstrekkelig. Det vil også bli avholdt et møte med NORADs ledelse om saken før avreise fra Oslo.