Vedlegg 15: Brev av 20. september 1994 fra Oddstøl Elektronikk as. til Elektronikkforbundet ang. « One-stop shopping ».
I Televerden nr. 3 1994 gir Tormod Hermansen intervju under overskriften « Televerket med nummer på brystet ».
I første avsnitt sier han: « ... at vi nå samkjører våre tilbud om intern og ekstern kommunikasjon » og « ... Nå etablerer vi en felles salgs og markedskanal. One-stop shopping.. »
Uttalelsen må forstås dit hen at Televerket/TBK nå ikke bare har intensjon om, men allerede har tatt standpunkt om å markedsføre alle sine tjenester gjennom en kanal, et « utsalg » ifra 1. november.
Hvordan dette kan gjøres uten å bryte med intensjonen i St.meld. nr. 8 (1991-1992) er det umulig for meg å forstå. Jeg vil underbygge dette med følgende eksempler og spørsmålstillinger:
1. | Ved salg av telefonsentraler, bedriftsinterne nett, alarmoverføringer og tilbud om fjernmating av VHF basestasjoner må Televerket i dag forespørres på et tidlig tidspunkt om eksisterende telefonlinjer, kapasitet i nettet, linjeleie etc. Dette må gjøres før tilbud avgis. Det er helt urimelig at vi blir pålagt å blottlegge prosjekt overfor konkurrerende Televerk/TBK før vi avgir eventuelle tilbud. Det må bryte med alle skrevne og uskrevne lover om etisk forretningsdrift. |
2. | Televerket har gjennom Telemobil bygget ut en betydelig database på mobiltelefonabonnenter. Denne er i dag indirekte bygget opp gjennom bl.annet private handlere. Med «One stop shopping» vil databasen ligge tilgjengelig for Televerkets/TBKs satsing på mobiltelefonmarkedet ved bl.annet dialogmarkedsføring. |
3. | En del elektronikkhandlere er i dag forhandler for Televerkets alarmoverføringstjenester. Vi føler i dag frykt for at denne tjenesten med den kundemassen som er opparbeidet, nå blir overført til Televerket/TBK. |
4. | Den betydelige inntektekskilde som i dag ligger i Televerkets monopoldel på nettsiden vil etter det vi kan forstå, ved en A.S. organisering fritt kunne bli overført bl.annet TBK som konsernbidrag. |
Vi har tolket overgangen til aksjeselskapsformen i Televerket dit hen at Stortingets vedtak om å hindre kryssubsidiering og konkurransevridning fortsatt stod ved makt. Ved « One-stop shopping » vil det være praktisk umulig å håndheve og kontrollere et slikt lovverk.
Vi ber Elektronikkforbundet om hjelp til å få avklart realiteten i Tormod Hermansens uttalelse.
I verste fall kan det jo se ut som det vil være umulig for små og mellomstore bedrifter å oppretteholde forsatt satsing på telematikk i Norge i fremtiden. Blant annet ovennevnte saker vil da kunne føre til fare for alle de arbeidsplassene til de som arbeider med ovennevnte produkter i privat sektor.
Vi håper på positivt svar på vårt brev og at saken kan tas opp med de rette instanser.