Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 2

Brev fra Nærings- og energidepartementet, statsråden, til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 2. desember 1993.

Norsk våpensalg

       Det vises til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev av 10. november 1993. Komiteen tar her opp forholdene rundt norske produsenters våpensalg. Det bes om at det redegjøres skriftlig for

1) Kontrollen med at gjeldende bestemmelser blir overholdt.
2) Rapporteringen om det som faktisk skjer og behandlingen av slike rapporter.

       Det bes videre opplyst hvordan våpeneksporten er organisert i de produsentselskaper hvor staten har eierinteresser, selskapenes kontrolltiltak med videre. Endelig bes det om en nærmere redegjørelse for de faktiske forhold hva angår en sak som Raufoss A/S har hatt befatning med.

       Utenriksdepartementet har ansvaret for lisensiering av søknader om eksport av våpen, ammunisjon og annet militært materiell. Vedlagt oversendes Handelsministerens brev av 24. november 1993, som er innhentet i sakens anledning.

       Utenriksdepartementets behandling av disse saker skjer i samsvar med Stortingets vedtak av 11. mars 1959, samt gjeldende lover og forskrifter. Gjennom et samarbeid med i første rekke Toll- og avgiftsdirektoratet påser departementet at lisensene innvilges i samsvar med det gjeldende regelverk.

       Nærings- og energidepartementet kan opplyse at den norske våpenindustri hvor staten har eierinteresser i hovedsak dreier seg om Raufoss A/S (RA) og Norsk Forsvarsteknologi A/S (NFT). RA omsatte i 1992 forsvarsprodukter til en verdi av 705 mill. kroner, hvorav 45 % ble eksportert. NFT omsetning i forsvarsmarkedet utgjorde i 1992 vel 1.100 mill. kroner, hvorav ca 55 % var eksport.

       De to selskapenes årsoppgjør for 1992 oversendes vedlagt til orientering.

       Departementet har bedt om selskapenes bistand til å fremskaffe de opplysninger Kontroll- og konstitusjonskomiteen ber om.

       Norsk Forsvarsteknologi A/S har i sitt svar av 26. november 1993 pekt på at NFT siden etableringen i 1987 har brukt betydelige ressurser på oppbygging og vedlikehold av et effektivt fungerende system for kontroll av all våpeneksport. Hovedlinjene i systemet ble bygget opp i nært samarbeid med ekstern ressurs med lang erfaring i sikkerhetsarbeid i Forsvaret. Kopi av NFTs brev følger vedlagt.

       Det er NFTs oppfatning at nåværende kontroll med bedriftens våpeneksport fungerer tilfredsstillende og på en slik måte at det ikke skal oppstå konflikt med gjeldende bestemmelser for eksport av våpen.

       Raufoss A/S har i sitt svar av 26. november 1993 oversendt to separate notater. Det ene omhandler praksis ved RA vedrørende kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi. Det andre omhandler RA og Foxley-saken og hvorfor RA er trukket inn i en britisk korrupsjonssak. Kopi av brevet med vedlegg følger vedlagt.

       Det fremgår blant annet at RA har en egen instruks av 1. desember 1991 for eksportkontroll, som gir bestemmelser om RAs politikk, ansvar og myndighet samt fysisk kontroll og arkivering av gitte eksportlisenser. Det gjennomføres årlige kontroller med at instruksen etterfølges. Siste kontroll ble gjennomført i april 1993 uten at det fremkom vesentlige merknader. Rapport fra kontrollen ble oversendt Utenriksdepartementet.

       RA gir også en redegjørelse for selskapets befatning med Foxley-saken. RA mener blant annet å ha opptrådt i henhold til etablert europeisk praksis da Gordon Foxley ble engasjert som representant for RA kort tid etter at han sluttet i det britiske forsvarsdepartement. RA har i dag 18 representanter og konsulenter som assisterer RA i markedsføringen av forsvarsmateriell. Disse er registrert som egne selskaper, men hverken forhandler eller inngår kontrakter på RAs vegne. Alle slike forhandlinger og kontraktsinngåelser foregår i RAs egen regi. Foxley-saken er spesiell, og viser at det må utvises større aktsomhet ved inngåelse av representasjonsavtaler med offentlig ansatt personell umiddelbart etter at disse har fratrådt sin stilling i den offentlige forvaltning.

       Nærings- og energidepartementet viser til de redegjørelser som oversendes som vedlegg til dette brev. Vi viser også til svar i spørretimen 3. november 1993, som berører den saken Kontroll- og konstitusjonskomiteen nå har tatt opp. Kopi av Stortingsreferatet hva angår spørsmål nr. 26 vedlegges.

       Departementet nevner videre at staten eier 53,33 % av aksjene i Raufoss A/S, som er notert på Oslo børs. Norsk Forsvarsteknologi A/S har til nå vært 100 % eiet av staten, men vil etter den aksjeemisjon som nettopp er gjennomført få inn private aksjonærer slik at statens eierandel medio desember 1993 blir redusert til 51,3 %. Også aksjene i NFT vil bli opptatt til notering på Oslo børs.

       Kontakten mellom selskapene og deres aksjonærer (herunder staten v/Nærings- og energidepartementet) finner sted innenfor de rammer som aksjeloven, børsregler med videre setter for tilgjengelighet og utveksling av opplysninger og informasjon om forhold som kan innvirke på bedømmelsen av årsoppgjøret og selskapets stilling for øvrig, herunder om virksomhet som selskapet deltar i.

       Kontroll og rapportering vedrørende norske produsenters våpensalg vil først og fremst skje som ledd i håndhevelsen av gjeldende vedtak, lover og forskrifter på området, angitt i Utenriksdepartementets brev. Det er også viktig at bedrifter som er involvert i slikt salg, opptrer ansvarsbevisst, og har interne retningslinjer som følges opp og som innskjerper at bedriften og dens ansatte skal arbeide i samsvar med offentlige regler.

       Når Kontroll- og konstitusjonskomiteen tar opp saken, innebærer dette en understrekning av det gjeldende regelverk, og minner bedriftene om deres medansvar for at det overholdes.