Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Organisasjonsendringer i Sjøforsvaret

Det blir foreslått at Kystartilleriinspektoratet flytter ut fra Forsvarets overkommando til Haakonsvern orlogsstasjon og at Skyteskolen for Kystartilleriet flytter fra Kristiansand til samme sted. På denne måten vil en søke å oppnå en samling av fagkompetansen.

       Kystartilleriet står overfor store faglige utfordringer ved etableringen av den nye våpenstrukturen. Utviklingen tilsier økt samordning mellom Kystartilleriet og Marinen. Det sjømilitære fagmiljøet i Kristiansand blir vurdert som for snevert til å videreutvikle et sterkt fagmiljø for Kystartilleriet der. Det ligger derimot godt til rette for samordning mellom Kystartilleriet og Marinen ved Haakonsvern orlogsstasjon, der de sjømilitære fagmiljøene i hovedsak er konsentrerte.

       Flytting av Kystartilleriinspektoratet og Skyteskolen for Kystartilleriet vil gi en innsparing beregnet etter nåverdimodellen på 0,5 mill. kroner over 10 år. Flyttingen foreslås gjennomført i 1996.

       Det blir videre foreslått å legge ned følgende eldre stridsanlegg i Sjøforsvaret slik:

- Folehavna fort 1. august 1994
- Oddane fort 1. august 1995
- Torgauten fort 1. januar 1995
- Skorliodden fort 1. januar 1995
- Malmøya fort 1. januar 1996
- Tangen fort 1. januar 1996.

       Videre foreslås å legge ned 105 m/m kanonbatteriene ved disse fort:

- Rauøy fort 1. januar 1997
- Krossodden fort i 1997
- Grøtsund fort i 1997.

       De aktuelle fort og den eks-tyske kanonutrustningen vil ikke lenger være en del av Kystartilleriets våpenstruktur, som etter hvert vil omfatte mobile enheter.

       Nedleggelsen av stridsanleggene vil gi en innsparing regnet etter nåverdimodellen på 18,8 mill. kroner over 10 år.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til at Kystartilleriinspektoratet flytter ut fra Forsvarets overkommando til Haakonsvern orlogsstasjon og at Skyteskolen for Kystartilleriet flytter til samme sted og at flyttingene gjennomføres i 1996. Komiteen har lagt vekt på det hensiktsmessige i å samle fagmiljøene i Marinen og Kystartilleriet på samme sted.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, slutter seg også til at de eldre stridsanlegg og den eks-tyske 105 mm kanonutrustningen nedlegges som foreslått i betraktning av at Kystartilleriets våpenstruktur etter hvert vil omfatte mobile enheter som vil ha langt flere anvendelsesmuligheter enn stasjonært artilleri, og at Forsvarssjefen har anbefalt slik nedleggelse.

       Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet, lederen, viser til at anskaffelsen av mobile missilbatterier er planlagt gjennomført i tiden 1995/96 og frem til år 2000, avhengig av Sjøforsvarets øvrige materiellportefølge, dvs. avhengig av tilgjengelige midler for dette prosjekt. Dette medlem kan på dette grunnlag ikke slutte seg til at nevnte fort og kanonbatterier blir nedlagt slik som foreslått i proposisjonen, men først etter hvert som mobile missilbatterier anskaffes. Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

       « Folehavna, Oddane, Torgauten, Skorliodden, Malmøya og Tangen fort, samt 105 mm kanonbatteriene ved Rauøy, Krossodden og Grøtsund fort, nedlegges når mobile missilbatterier er anskaffet. »

       Komiteen viser til St.meld. nr. 54 (1993-1994) og Innst.S.nr.82 (1993-1994) hvor det bl.a. heter:

       « Komiteen understreker betydningen av at et representativt utvalg av forskjellige typer forsvarsanlegg også fra den 2. verdenskrig blir tatt vare på, og forutsetter at Forsvarsdepartementet og andre relevante myndigheter arbeider videre med dette. »

       Komiteen ber om at de bevaringsmessige aspekter blir nøye vurdert i forbindelse med de nedleggelser som nå forestår, i samarbeid med berørte kommuner og andre relevante myndigheter. Komiteen forutsetter likeledes at den fremtidige bruk av arealer som kan frigis drøftes med angjeldende kommuner, grunneiere og viser spesielt til at Oslofjorden Friluftsråd har uttrykt sin interesse for dette.

       Komiteen har merket seg at forslagene vil gi en innsparing på henholdsvis 0,5 og 18,8 mill. kroner, beregnet etter nåverdimodellen over 10 år.