Brev fra Kommunal- og regionaldepartementet v/statsråden til Stortinget, datert den 24. februar 2009

Ot.prp. nr. 45 (2007-2008). Om lov om planlegging og byggesaksbehandling (Plan- og bygningsloven) (byggesaksdelen. Forslag til oppfølging av Ålesundsutvalgets anbefalinger etter ulykken i Fjelltunvegen 31, Ålesund.

Jeg viser til brev av 17.02.09. Jeg er enig i at anbefalingene som Ålesundsutvalget har gitt i sin rapport av 17.11.08 bør følges opp i arbeidet med Ot.prp. nr. 45 (2007-2008).

Jeg er positiv til utvalgets anbefalinger for å bedre sikkerheten mot skred og vil foreslå følgende forslag til endringer i Ot.prp.nr. 45 (2007-2008):

For å unngå tvil om at ordlyden i forslag til § 28-1 i Ot.prp. nr. 45 (2007-2008) også gjelder grunn som kan bli usikker som følge av inngrep, foreslår jeg følgende presisering:

§ 28-1 Byggegrunn, miljøforhold mv.:

"Grunn kan bare bebygges, eller eiendom opprettes eller endres, dersom det er tilstrekkelig sikkerhet mot fare eller vesentlig ulempe som følge av natur- eller miljøforhold. Det samme gjelder for grunn som utsettes for fare eller vesentlig ulempe som følge av tiltak.

For grunn som ikke er tilstrekkelig sikker, skal kommunen om nødvendig nedlegge forbud mot opprettelse eller endring av eiendom eller oppføring av byggverk, eller stille særlige krav til byggegrunn, bebyggelse, uteareal.

Departementet kan gi nærmere forskrifter om sikkerhetsnivå og krav til undersøkelser, sikringstiltak for person eller eiendom, dokumentasjon av tiltaket og særskilte sikringstiltak."

Utvalget har også foreslått å endre ordlyden i forslag til § 29-5 i Ot.prp. nr 45 (2007-2008) slik at denne stiller krav om at det ferdige tiltaket ikke fører til risiko for tap av liv eller skade på helse, miljø og materielle verdier. Slik jeg ser det, er det strengt tatt ikke nødvendig å endre § 29-5 første ledd for å ivareta dette. Forslaget i Ot.prp. nr 45 (2007-2008) til § 29-5 første ledd ivaretar kravene til sikkerhet og helse, vern og tap eller skade på liv og helse. Vern av materielle verdier er omfattet av kravet til sikkerhet. Jeg viser også til at forslaget til § 29-5 fjerde ledd gir departementet hjemmel til å presisere nærmere i forskrift hvordan bestemmelsen skal forstås. For ikke å gi inntrykk av ikke å ville følge utvalget på dette punktet, vil jeg likevel anbefale følgende endring av ordlyden i forslag til § 29-5 i Ot.prp. nr. 45 (2007-2008):

"§ 29-5 Tekniske krav

Ethvert tiltak skal prosjekteres og utføres slik at det ferdige tiltaket oppfyller krav til sikkerhet, helse, miljø og energi, og slik at vern av liv og materielle verdier ivaretas.

Bygning med oppholdsrom for mennesker skal prosjekteres og utføres slik at krav til forsvarlig energibruk, planløsning og innemiljø, herunder utsyn, lysforhold, isolasjon, oppvarming, ventilasjon og brannsikring mv., blir oppfylt.

For å sikre at ethvert tiltak får en forsvarlig og tilsiktet levetid, skal det ved prosjektering og utførelse tas særlig hensyn til geografiske forskjeller og klimatiske forhold på stedet.

Departementet kan i forskrift gi utfyllende bestemmelser om tekniske krav til tiltak, herunder om krav til energiløsninger."

Utvalget har også anbefalt at det gjøres endringer i forskriftene til plan- og bygningsloven. Dette vil bli fulgt opp i forbindelse med det arbeidet som nå pågår i mitt departement med revidering av forskriftene. Blant annet vil jeg se nærmere på om Norsk Standard NS 3480, som gjelder geoteknisk prosjektering, skal gjøres obligatorisk ved endring av teknisk forskrift til plan- og bygningsloven. Jeg ønsker også å stille krav i forskrift om at det ved søknad om rammetillatelse eller igangsettingstillatelse skal opplyses om tomten kan bli usikker som følge av tiltaket. Dette vil gjelde i de situasjonene der fare blir utløst som følge av tiltaket. Jeg vil også vurdere å stille krav om at det med søknaden skal vedlegges opplysninger om hvem som har gjennomført den faglige vurderingen og nærmere begrunnelse for denne vurderingen.

Jeg er også positiv til utvalgets forslag om å overføre den rettslige reguleringen av gassanlegg til plan- og bygningslovgivningen, men behovet for utredninger gjør det vanskelig å få dette til i denne omgangen. Jeg ønsker likevel i samsvar med utvalgets anbefaling å gi Statens bygningstekniske etat sammen med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, i oppdrag å vurdere om en slik overføring til plan- og bygningsloven er hensiktsmessig og hvis så, utarbeide en modell for praktisk overføring av gassinstallasjoner i byggverk til plan- og bygningslovgivningen.