Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
§ 21-2 første ledd skal lyde:
Søknad om tillatelse skal være skriftlig og undertegnet av tiltakshaver
og søker. Søknaden skal gi de opplysningene som er nødvendige for
at kommunen skal kunne gi tillatelse til tiltaket. Dersom tiltaket vedrører
bygning mv. som brukes eller ventelig vil bli brukt av virksomhet
som går inn under arbeidsmiljøloven, må søknaden dessuten gi de
opplysninger som er nødvendige for å sikre at arbeidsmiljølovens
krav til arbeidslokaler mv. ivaretas. Det skal framgå av søknaden
om det søkes om dispensasjon, jf. kapittel 19.
Forslag 2
Arbeidsmiljøloven § 7-2 andre ledd bokstav c skal lyde:
Arbeidsmiljøloven § 18-9 skal lyde:
Kommunen skal, før tillatelse gis, forelegge Arbeidstilsynet
for uttalelse søknad om tiltak som nevnt i plan- og bygningsloven
§ 21-2 første ledd andre punktum.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 utarbeide en plan
for når det vil bli innført frister for universell utforming av
eksisterende tiltak og bygg.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 4
§ 21-7 fjerde ledd skal lyde:
Ferdigattest skal utstedes av kommunen innen 1 uke etter at kravet
er mottatt sammen med nødvendig dokumentasjon. Der ferdigattest
ikke er utstedt innen fristen, kan byggverket tas i bruk.
Forslag 5
§ 21-10 tredje ledd femte–sjuende punktum skal lyde:
Kommunen kan i den enkelte sak gi ansvarlig søker adgang å utstede
midlertidig brukstillatelse. Ansvarlig søker skal varsle kommunen
når midlertidig brukstillatelse utstedes. Departementet kan i forskrift gi
utfyllende bestemmelser.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 6
§ 29-5 Tekniske krav skal lyde:
Ethvert tiltak skal prosjekteres og utføres slik at det ferdige
tiltaket oppfyller krav til sikkerhet, helse, miljø og energi, og
slik at vern av liv og materielle verdier ivaretas.
Bygning med oppholdsrom for mennesker skal prosjekteres og utføres
slik at krav til forsvarlig energibruk, planløsning og innemiljø,
herunder utsyn, lysforhold, isolasjon, oppvarming, ventilasjon og brannsikring
mv., blir oppfylt. Levert energi i bygning med oppholdsrom for mennesker
skal ha effektiv energibruk og lave utslipp.
For å sikre at ethvert tiltak får en forsvarlig og tilsiktet
levetid, skal det ved prosjektering og utførelse tas særlig hensyn
til geografiske forskjeller og klimatiske forhold på stedet.
Departementet kan i forskrift gi utfyllende bestemmelser om tekniske
krav til tiltak, herunder om krav til energiløsninger.
Forslag 7
Stortinget sender Ot.prp. nr. 45 (2007–2008) tilbake og ber Regjeringen
utarbeide et forslag til ny bygningslov der lovens hovedløsning
blir revisjonskontroll av virksomhetenes internkontrollsystem og kompetanse
(egenkontroll), kombinert med uavhengig kontroll innenfor avgrensede
områder.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre:
Forslag 8
§ 31-3 første og andre ledd skal lyde:
Eier eller den ansvarlige plikter å holde byggverk og installasjoner
som omfattes av denne lov i en slik stand at det ikke oppstår fare
for skade på, eller vesentlig ulempe for person, eiendom eller miljø,
herunder bevaringsverdi, slik at byggverkets arkitektoniske verdi
ikke forringes, og at byggverket ikke virker skjemmende i seg selv
eller i forhold til omgivelsene.
Blir plikten ikke overholdt, kan kommunen gi pålegg om sikring,
istandsetting og eventuell utbedring til en slik stand at byggverket
beholder sin funksjon og arkitektoniske verdi.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen utrede om det er mulig å innføre kompetansekrav
og et minimumskrav til små foretak innen byggfagene.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i statsbudsjettet for
2010 med forslag om oppfølging av Byggekostnadsprogrammet gjennom
etablering av et permanent senter for FoU for bygge-, anleggs- og eiendomsnæringen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 11
§ 16-6 Tomtearrondering skal lyde:
Kommunen kan sette som vilkår for å gi byggetillatelse for tiltak
etter §§ 20-1 og 20-2 at søkeren erverver mindre stykker ubebygd
grunn for at tomten skal få en mer hensiktsmessig grense eller form.
§ 32-9 Straff skal lyde:
Overtredelser av § 32-8 første ledd som er vesentlige og forsettlige
eller grovt uaktsomme, straffes med bøter. Det samme gjelder ved
overtredelse av bestemmelser gitt i medhold av loven når det i forskrift
er fastsatt at overtredelse av den aktuelle bestemmelse er straffbar.
Ved vurderingen av om en overtredelse er vesentlig, skal det særlig
legges vekt på overtredelsens omfang og virkninger og graden av utvist
skyld. Dersom personen eller foretaket tidligere er ilagt sanksjon
for overtredelse av denne lov eller forskrift gitt i medhold av
loven, kan straff anvendes selv om overtredelsen ikke er vesentlig.
Med bøter straffes også den som forsettlig eller uaktsomt:
a) gir uriktige eller villedende
opplysninger til den sentrale godkjenningsordningen, eller
b) setter CE-merke på produkt uten at forutsetningene er
til stede, eller omsetter slikt produkt, eller for øvrig ikke gir
de opplysninger eller unnlater å gi tilsynsmyndigheten tilgang til
produkt, rom, areal eller annet område som anses nødvendig for å
kunne føre tilsynet, jf. § 29-7. Medvirkning til omsetning av et
slikt produkt sanksjoneres på samme måte.
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av særlover
som berører byggesaksbehandlingen med sikte på en mest mulig forenklet
lovgivning og saksbehandling.
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til Stortinget om de
nødvendige lovendringer slik at kommunene kan fatte endelig vedtak
i plan- og bygningssaker.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til Stortinget om de
nødvendige lovendringer for å inndra fylkesmannens innsigelsesrett
i plan- og byggesaker.
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til Stortinget hvor
det kommunale selvstyret ved etablering av kjøpesenter eller utvidelse
av eksisterende kjøpesenter gjeninnføres.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til Stortinget hvor
det kommunale selvstyret gjeninnføres hva angår tiltak i den såkalte
strandsonen eller hundremetersbeltet.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 17
§ 20-2 andre ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om hvilke tiltak som omfattes
av bestemmelsen, og at felling av trær i nærmere angitte tilfelle
omfattes av bestemmelsen på lik linje med et søknadspliktig tiltak.
§ 29-7 nytt tredje ledd skal lyde:
Kommunen kan fastsette lokale minstekrav til miljøstandarder
til produkter i bygg.
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at eksisterende
bygg, anlegg og uteområder skal være universelt utformet fra 1. januar
2020.
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen sørge for at muligheten til å påberope
seg uforholdsmessig byrde utgår etter at tidsfrister for de enkelte
kategorier av bygg, anlegg, uteområder, transport og IKT er satt
og nådd. Tiltak i offentlig regi har i utgangspunktet ikke adgang
til å påberope seg uforholdsmessig byrde.
Forslag fra Venstre:
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen sette i gang et arbeid med en nasjonal
standardiseringsstrategi.