4. Oppheving av skattebegrensning til 80 prosent av alminnelig inntekt
Departementet foreslår å oppheve skatteloven §§ 17-10 og 17-11 fra og med inntektsåret 2009. Skattebegrensningsregelen innebærer at formuesskatten skal settes ned dersom formuesskatt og skatt på alminnelig inntekt samlet sett overstiger 80 prosent av skattyters alminnelige inntekt. Regelen gir dermed nedsatt skatt for skattytere med høy skattepliktig formue relativt til alminnelig inntekt. Det er i all hovedsak de mest velstående som får redusert skatten som følge av denne regelen. I 2006 var de samlede nedsettelsene etter §§ 17-10 og 17-11 om lag 830 mill. kroner. Halvparten av denne summen tilfalt de hundre mest formuende. Forslaget vil først og fremst berøre dem med størst formuer. Opphevingen kan ses i sammenheng med innstrammingen i forbindelse med statsbudsjettet for 2008 da minimumssatsen ble hevet fra 0,6 prosent til 0,8 prosent av nettoformue over 1 mill. kroner. Forslaget er nærmere omtalt i St.prp. nr. 1 (2008–2009) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
Det vises til foreslåtte endringer i skatteloven §§ 17-10 og 17-11.
Å fjerne skattebegrensningsreglene i skatteloven §§ 17-10 og 17-11 anslås isolert å øke provenyet med 520 mill. kroner påløpt i 2009.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft med virkning fra og med inntektsåret 2009.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til opphevelse av skatteloven §§ 17-10 og 17-11.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at det er uklokt å foreslå lovendringer som isolert sett innebærer skatteskjerpelser for næringslivet på et tidspunkt hvor finanskrisen skaper så stor usikkerhet om framtidsutsiktene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at vi står foran en sterk nedgang i den økonomiske veksten, og at det av den grunn er nødvendig å styrke grunnlaget for eksisterende arbeidsplasser og stimulere til at det etableres nye. Regjeringens forslag om oppheving av skattebegrensningsregelen går i stikk motsatt retning, og svekker grunnlaget for arbeidsplasser da denne skatteskjerpelsen i stor grad rammer private eiere i norsk næringsliv. Disse medlemmer konstaterer at dette forslaget også er i strid med det som i utgangspunktet var forutsatt i skattereformen. Disse medlemmer frykter at en slik skatteskjerpelse for arbeidende kapital kan medføre at fremtidig verdiskapning i Norge blir redusert. Disse medlemmer vil derfor stemme imot forslaget om å fjerne 80-prosentregelen, jf. endringen i skatteloven §§ 17-10 og 17-11.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener at alle slike skjerpelser bør utsettes inntil videre, og vurderes på nytt i Revidert nasjonalbudsjett for 2009, sett i lys av hvordan konjunktursituasjonen da har utviklet seg. Dette medlem vil derfor gå imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til at Venstre ønsker et skatte- og avgiftssystem som innebærer mer skatt på forbruk og helse- og miljøskadelig adferd, og mindre skatt på arbeid og investeringer i næringsliv og arbeidsplasser. Dette medlem viser i den forbindelse til merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2008–2009), hvor det framgår at Venstre omprioriterer om lag 6 mrd. kroner i skatte- og avgiftsopplegget for 2009, med en samlet skatte- og avgiftslette på 876 mill. kroner.
Konsekvensen av Regjeringens skattepolitikk er at statlig og utenlandsk eierskap i norsk næringsliv blir kraftig favorisert, heller enn det spredte, private norske eierskap Venstre ønsker. Spesielt i en tid med finanskrise og utsikter til økning i konkurser og arbeidsledighet burde politikken vært lagt om i en retning som belønnet dem som ville investere i ny næringsvirksomhet og nye arbeidsplasser, særlig innenfor områder som klima- og miljøteknologi og ved å stimulere til mer miljøvennlig omstilling i det øvrige norske næringslivet.
Dette medlem går på denne bakgrunn imot Regjeringens forslag om å oppheve skattebegrensningsreglene til 80 prosent av alminnelig inntekt.