Jeg gjør oppmerksom på at det i Ot.prp. nr. 1 (2008–2009) Skatte-
og avgiftsopplegget – lovendringer, er oppdaget enkelte feil. Jeg
anmoder om at finanskomiteen i sin innstilling retter opp disse
i samsvar med gjennomgangen nedenfor.
Jeg viser til kapittel 17 om forholdet mellom pensjonsbegrepet
og personinntektsbegrepet i skatteloven. I punkt 17.1.1 på side
108 vises det til forslag til endring i folketrygdloven § 3-15 annet
ledd bokstav a og § 23-3 annet ledd nr. 1 bokstav a. Ved en inkurie er
en del av gjeldende ordlyd ikke videreført i forslaget til § 23-3
annet ledd nr. 1 bokstav a. Dette gjelder avslutningen av bestemmelsen
hvor henvisningen til støtte etter lov om supplerande stønad til
personar med kort butid i Norge er falt ut. Videre er det en tegnsetting
i begge bestemmelsene som bør rettes.
Ved en oppretting bør forslagene utformes slik:
§ 3-15 annet ledd bokstav a skal lyde:
a. pensjon i og utenfor arbeidsforhold, føderåd, livrente
som er ledd i pensjonsordning i arbeidsforhold, engangs- og avløsningsbeløp
for slike ytelser, engangsutbetaling fra
pensjonsordning etter innskuddspensjonsloven og engangsutbetaling fra
individuell pensjonsavtale som er i samsvar med regler gitt av departementet.
§ 23-3 annet ledd nr. 1 bokstav a skal lyde:
a. pensjon i
og utenfor arbeidsforhold, føderåd, livrente som er ledd i
pensjonsordning i arbeidsforhold, engangs- og avløsningsbeløp for
slike ytelser, engangsutbetaling fra
pensjonsordning etter innskuddspensjonsloven, engangsutbetaling fra individuell
pensjonsavtale som er i samsvar med regler gitt av departementet
og støtte etter lov om supplerande stønad til personar med kort
butid i Noreg.
I forslaget til skatteloven ny § 9-14 tredje ledd bokstav a er
det vist til § 14-41 første ledd a samt c til i. Ved en feil er
det ikke tatt hensyn til forslaget på side 169 om å føye en ny bokstav
j til § 14-41 første ledd. Ved oppretting bør ny § 9-14 tredje ledd
bokstav a lyde:
"fysiske driftsmidler som nevnt i § 14-41
første ledd a samt c til j,"
Jeg viser til forslag i kapittel 6 om innstramming i fritaksmetoden.
I punkt 6.3 fremgår det at "Inntektsføringen
vil gjelde alle skattytere som er omfattet av fritaksmetoden etter
skatteloven § 2-38 første ledd bokstav a til h. Reglene vil ikke
gjelde utenlandske selskap som er unntatt fra kildeskatt etter bestemmelsens
bokstav i." I forslaget til endring i skatteloven § 2-38 sjette
ledd er det i tråd med dette foreslått at regelen skal gjelde selskap
som nevnt i første ledd a til h.
Riktig henvisning til utenlandske selskap er skatteloven § 2-38
første ledd bokstav k. Ved oppretting av feilen bør § 2-38 sjette
ledd lyde:
"For skattytere som nevnt i første ledd
bokstav a til j skal tre prosent av inntekt som er fritatt forskatteplikt
etter denne paragraf, likevel anses som skattepliktig inntekt."
I skatteloven er det foreslått en økning av reindriftsfradraget,
jf. § 8-1 sjette ledd første punktum. Ved en trykkfeil er det i
lovforslaget falt ut et "av". Etter oppretting bør § 8-1 sjette
ledd første punktum lyde:
"Ved fastsettelsen av årets positive næringsinntekt fra reindrift
gis produsenten et inntektsfradrag på inntil 54
200 kroner per år".
I ikrafttredelsesbestemmelsen for forslaget om innføring av generelle
regler i skatteloven om beskatning ved uttak fra norsk beskatningsområde
er det blitt trykkfeil i et årstall. Ved oppretting bør del IX tredje
ledd lyde:
"Endringene under III trer i kraft straks med virkning fra og
med inntektsåret 2008 for uttak fra norsk beskatningsområde etter
6. oktober 2008."
I proposisjonen kapittel 10 side 86 og side 90 punkt 10.6 er
det foreslått at skattefritaket i skatteloven § 2-30 første ledd
bokstav h oppheves med virkning fra og med 2008 for gjensidig brann-
og husdyrforsikringsselskaper som har levert selvangivelse for inntektsåret
2007. I lovforslaget om ikrafttredelse er opphevelsen fra 2008 imidlertid
bare angitt for Gjensidige Forsikring BA. Lovforslaget om ikrafttredelsesbestemmelser
til skatteloven, IX siste ledd siste punktum, bør etter oppretting
lyde:
"For gjensidig brann- og husdyrforsikringsselskaper
som har levert selvangivelse for 2007 trer endringen i kraft straks
med virkning fra og med inntektsåret 2008."
Jeg viser til forslag i kapittel 22 om presiseringer i virksomhetskontrollbestemmelsene
i skatte-, toll- og avgiftslovgivningen. I punkt 22.5.3 fremgår
det at departementet finner det uheldig at hjemmelen for å føre
kontroll med at arbeidsgiver beregner arbeidsgiveravgift i samsvar
med gjeldende regler bare følger av forskrift. Departementet foreslår
derfor at selve kontrollbestemmelsen innarbeides i folketrygdloven. Bestemmelsen
er bygget opp tilsvarende skattebetalingsloven 2005 § 5-13 om kontroll
av arbeidsgivere. Ved en feil er regelen i skattebetalingsloven
2005 § 5-13, som bl.a. gir skattekontoret adgang til å gjennomføre
ettersyn og kreve dokumenter fremlagt, ikke nevnt i forslaget til
endring i folketrygdloven § 24-5. Det kan derfor nå se ut som at
departementet går inn for å endre hvem som skal ha kontrollkompetanse
for arbeidsgiveravgiften. En slik endring er ikke tilsiktet.
Ved oppretting bør § 24-5 annet ledd siste punktum lyde:
"Også skattekontoret eller Riksrevisjonen
kan foreta slike ettersyn og kreve fremlagt dokumenter som nevnt."
I departementets tilrådningstekst på side 11 og side 154 og i
forslag til stadfestelsestekst på side 155 står det at lov 10. juni
1966 nr. 5 (tolloven) er fra 1666. Riktig årstall etter oppretting
skal være 1966. I tiden etter eneveldets innføring i Danmark-Norge
i 1660 var det riktignok en aktiv tollregulering fra København for
å skaffe kongemakten viktige tollinntekter. Årlig tollproveny fra
Norge steg fra ca 250 000 riksdaler i 1650-årene til ca 450 000
riksdaler rundt 1670, og utgjorde etter hvert over halvparten av
kongemaktens norske statsinntekter. I 1666 ble bl.a. tollen på trelasteksporten
til Nederland tredoblet. Men Stortingets tidligere tollov, som snart
avløses av den nye tolloven av 2007, er fra 1966.