Vedlegg 1
- Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til Stortingets
presidentskap,
datert 29. oktober 2008
- Rettebrev til Ot.prp. nr. 1 (2008-2009) Skatte- og avgiftsopplegget
2009 - lovendringer
- Forslag til lover, side 163, endring i folketrygdloven § 3-15 annet ledd bokstav a og § 23-3 annet ledd nr. 1 bokstav a
- Forslag til lover, side 166, forslag til ny § 9-14 i skatteloven
- Forslag til lover, side 168, endring i skatteloven § 2-38 sjette ledd
- Forslag til lover, side 168, endring i skatteloven § 8-1 sjette ledd første punktum
- Forslag til lover, side 170, forslag til endringer i skatteloven del IX tredje ledd
- Forslag til lover, side 170, forslag til endringer i skatteloven del IX siste ledd
- Forslag til lover, side 163, forslag til endringer i folketrygdloven § 24-5
- Tilrådningstekst og stadfestelsestekst
- Rettebrev til Ot.prp. nr. 1 (2008-2009) Skatte- og avgiftsopplegget
2009 - lovendringer
Jeg gjør oppmerksom på at det i Ot.prp. nr. 1 (2008–2009) Skatte- og avgiftsopplegget – lovendringer, er oppdaget enkelte feil. Jeg anmoder om at finanskomiteen i sin innstilling retter opp disse i samsvar med gjennomgangen nedenfor.
Jeg viser til kapittel 17 om forholdet mellom pensjonsbegrepet og personinntektsbegrepet i skatteloven. I punkt 17.1.1 på side 108 vises det til forslag til endring i folketrygdloven § 3-15 annet ledd bokstav a og § 23-3 annet ledd nr. 1 bokstav a. Ved en inkurie er en del av gjeldende ordlyd ikke videreført i forslaget til § 23-3 annet ledd nr. 1 bokstav a. Dette gjelder avslutningen av bestemmelsen hvor henvisningen til støtte etter lov om supplerande stønad til personar med kort butid i Norge er falt ut. Videre er det en tegnsetting i begge bestemmelsene som bør rettes.
Ved en oppretting bør forslagene utformes slik:
§ 3-15 annet ledd bokstav a skal lyde:
a. pensjon i og utenfor arbeidsforhold, føderåd, livrente som er ledd i pensjonsordning i arbeidsforhold, engangs- og avløsningsbeløp for slike ytelser, engangsutbetaling fra pensjonsordning etter innskuddspensjonsloven og engangsutbetaling fra individuell pensjonsavtale som er i samsvar med regler gitt av departementet.
§ 23-3 annet ledd nr. 1 bokstav a skal lyde:
a. pensjon i og utenfor arbeidsforhold, føderåd, livrente som er ledd i pensjonsordning i arbeidsforhold, engangs- og avløsningsbeløp for slike ytelser, engangsutbetaling fra pensjonsordning etter innskuddspensjonsloven, engangsutbetaling fra individuell pensjonsavtale som er i samsvar med regler gitt av departementet og støtte etter lov om supplerande stønad til personar med kort butid i Noreg.
I forslaget til skatteloven ny § 9-14 tredje ledd bokstav a er det vist til § 14-41 første ledd a samt c til i. Ved en feil er det ikke tatt hensyn til forslaget på side 169 om å føye en ny bokstav j til § 14-41 første ledd. Ved oppretting bør ny § 9-14 tredje ledd bokstav a lyde:
"fysiske driftsmidler som nevnt i § 14-41 første ledd a samt c til j,"
Jeg viser til forslag i kapittel 6 om innstramming i fritaksmetoden. I punkt 6.3 fremgår det at "Inntektsføringen vil gjelde alle skattytere som er omfattet av fritaksmetoden etter skatteloven § 2-38 første ledd bokstav a til h. Reglene vil ikke gjelde utenlandske selskap som er unntatt fra kildeskatt etter bestemmelsens bokstav i." I forslaget til endring i skatteloven § 2-38 sjette ledd er det i tråd med dette foreslått at regelen skal gjelde selskap som nevnt i første ledd a til h.
Riktig henvisning til utenlandske selskap er skatteloven § 2-38 første ledd bokstav k. Ved oppretting av feilen bør § 2-38 sjette ledd lyde:
"For skattytere som nevnt i første ledd bokstav a til j skal tre prosent av inntekt som er fritatt forskatteplikt etter denne paragraf, likevel anses som skattepliktig inntekt."
I skatteloven er det foreslått en økning av reindriftsfradraget, jf. § 8-1 sjette ledd første punktum. Ved en trykkfeil er det i lovforslaget falt ut et "av". Etter oppretting bør § 8-1 sjette ledd første punktum lyde:
"Ved fastsettelsen av årets positive næringsinntekt fra reindrift gis produsenten et inntektsfradrag på inntil 54 200 kroner per år".
I ikrafttredelsesbestemmelsen for forslaget om innføring av generelle regler i skatteloven om beskatning ved uttak fra norsk beskatningsområde er det blitt trykkfeil i et årstall. Ved oppretting bør del IX tredje ledd lyde:
"Endringene under III trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2008 for uttak fra norsk beskatningsområde etter 6. oktober 2008."
I proposisjonen kapittel 10 side 86 og side 90 punkt 10.6 er det foreslått at skattefritaket i skatteloven § 2-30 første ledd bokstav h oppheves med virkning fra og med 2008 for gjensidig brann- og husdyrforsikringsselskaper som har levert selvangivelse for inntektsåret 2007. I lovforslaget om ikrafttredelse er opphevelsen fra 2008 imidlertid bare angitt for Gjensidige Forsikring BA. Lovforslaget om ikrafttredelsesbestemmelser til skatteloven, IX siste ledd siste punktum, bør etter oppretting lyde:
"For gjensidig brann- og husdyrforsikringsselskaper som har levert selvangivelse for 2007 trer endringen i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2008."
Jeg viser til forslag i kapittel 22 om presiseringer i virksomhetskontrollbestemmelsene i skatte-, toll- og avgiftslovgivningen. I punkt 22.5.3 fremgår det at departementet finner det uheldig at hjemmelen for å føre kontroll med at arbeidsgiver beregner arbeidsgiveravgift i samsvar med gjeldende regler bare følger av forskrift. Departementet foreslår derfor at selve kontrollbestemmelsen innarbeides i folketrygdloven. Bestemmelsen er bygget opp tilsvarende skattebetalingsloven 2005 § 5-13 om kontroll av arbeidsgivere. Ved en feil er regelen i skattebetalingsloven 2005 § 5-13, som bl.a. gir skattekontoret adgang til å gjennomføre ettersyn og kreve dokumenter fremlagt, ikke nevnt i forslaget til endring i folketrygdloven § 24-5. Det kan derfor nå se ut som at departementet går inn for å endre hvem som skal ha kontrollkompetanse for arbeidsgiveravgiften. En slik endring er ikke tilsiktet.
Ved oppretting bør § 24-5 annet ledd siste punktum lyde:
"Også skattekontoret eller Riksrevisjonen kan foreta slike ettersyn og kreve fremlagt dokumenter som nevnt."
I departementets tilrådningstekst på side 11 og side 154 og i forslag til stadfestelsestekst på side 155 står det at lov 10. juni 1966 nr. 5 (tolloven) er fra 1666. Riktig årstall etter oppretting skal være 1966. I tiden etter eneveldets innføring i Danmark-Norge i 1660 var det riktignok en aktiv tollregulering fra København for å skaffe kongemakten viktige tollinntekter. Årlig tollproveny fra Norge steg fra ca 250 000 riksdaler i 1650-årene til ca 450 000 riksdaler rundt 1670, og utgjorde etter hvert over halvparten av kongemaktens norske statsinntekter. I 1666 ble bl.a. tollen på trelasteksporten til Nederland tredoblet. Men Stortingets tidligere tollov, som snart avløses av den nye tolloven av 2007, er fra 1966.