Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Endring av folketrygdloven for å gjøre Statens helsepersonellnemnd til klageinstans i attestsaker

I tillegg til helsepersonellovens reaksjonsbestemmelser finnes det også reaksjonsbestemmelser i folketrygdloven som blant annet kan komme til anvendelse overfor behandlere og andre som yter tjenester for trygdens regning, og som skriver uriktige attester/erklæringer. Graver-gruppen har vurdert om disse reaksjonsbestemmelsene i folketrygdloven bør overføres til helsepersonelloven, og om trygdens arbeid med slike saker bør overføres til Statens helsetilsyn. Gruppen har konkludert med at hensynene til et enhetlig reaksjonssystem og helsepersonellets rettssikkerhet kan oppfylles dersom man etablerer et felles klageorgan for slike vedtak, enten det er trygden eller Statens helsetilsyn som fatter vedtak i førsteinstans. Gruppen har derfor foreslått at folketrygdloven § 25-6 og § 25-7 endres slik at klage på trygdens vedtak om å nekte en lege å opptre på trygdens regning eller å inndra retten til å skrive attester eller erklæringer, kan påklages til Statens helsepersonellnemnd.

Slik departementet ser det, vil det kunne svekke trygdens mulighet til å ha et mest mulig helhetlig kontroll- og reaksjonsapparat knyttet opp mot bruken av folketrygdens midler dersom reaksjonsapparatet i klageomgangen skulle flyttes ut av trygden og over til Statens helsepersonellnemnd. Departementet viser også til at etableringen av Arbeids- og velferdsdirektoratet innebærer en omfattende omorganisering av tidligere trygdeetat og a-etat, og mener at det nå kan være uheldig å foreta endringer på et lite område parallelt med og løsrevet fra den omorganisering av etaten som allerede pågår. Departementet viser også til at det i St.prp. nr. 66 (2005-2006) er uttalt at forvaltningsansvaret for helserefusjoner skal flyttes ut av Arbeids- og velferdsetaten senest innen 2010, og organiseres som en del av sosial- og helseforvaltningen i direkte styringslinje under Helse- og omsorgsdepartementet. Departementet mener at også dette taler for at det ikke er formålstjenelig å foreta lovendringer uavhengig av en slik mer overordnet omorganisering. Departementet viser endelig til at Arbeids- og velferdsdirektoratet utreder reaksjonsmuligheter overfor leger som bryter reglene for riktig forskrivning av legemidler på blå resept. Også dette taler etter departementets syn for at man ikke nå bør overføre ansvaret for å behandle klager over vedtak etter folketrygdloven til Statens helsepersonellnemnd.

Departementet har derfor valgt å ikke følge opp Graver-gruppens forslag om å endre folketrygdloven § 25-6 og § 25-7 for å gjøre Statens helsepersonellnemnd til klageinstans når det gjelder vedtak etter disse bestemmelsene.

Komiteen støtter departementets forslag om ikke å fremme forslag om å gjøre Statens helsepersonellnemnd til klageinstans nå og viser til at det i tillegg til helsepersonellovens reaksjonsbestemmelser også finnes slike bestemmelser i folketrygdloven som kan komme til anvendelse overfor behandlere og andre som yter tjenester for trygdens regning og som skriver uriktige attester og erklæringer.

I Ot.prp. nr. 25 (2007-2008) vises det til den omorganisering som finner sted i NAV og at helserefusjoner skal flyttes ut fra NAV innen 2010. Komiteen støtter departementets syn på at en overføring av deler av reaksjonsapparatet fra NAV til Statens helsepersonellnemnd vil måtte medføre en overføring av kompetanse fra NAV til Statens helsepersonellnemnd. Komiteen mener dette vil være lite formålstjenelig i dagens situasjon.

I tillegg peker departementet på den utredning av reaksjonsmuligheter overfor leger som bryter reglene for riktig forskriving av legemidler på blå resept som er under arbeid i Arbeids- og velferdsdirektoratet, og at departementet tar sikte på å sende resultatet på høring i løpet av 2008 dersom det fremkommer forslag til lovendringer.

På denne bakgrunn støtter komiteen departementets beslutning om ikke å følge opp Graver-gruppens forslag om å gjøre Statens helsepersonellnemnd til klageinstans.