Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen, Arne L. Haugen og Gorm Kjernli, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til forslag til endringer i lov 13. juni 1997 nr. 55 om serveringsvirksomhet (serveringsloven), slik de fremkommer i Ot.prp. nr. 69 (2006-2007).

Bakgrunnen for etableringen av serveringsloven er den kriminalitetsutviklingen man hadde fått i deler av serveringsbransjen. Hensynet til å skape stabile rammevilkår for de seriøse aktørene er viktig, samtidig som loven utdyper perspektivet om at det ikke skal være et konkurransefortrinn i noen bransjer å drive ulovlig, heller ikke i serveringsbransjen. Komiteen ser forslagene som er fremmet av Regjeringen som en ytterligere presisering av dette perspektivet, og at hensikten med forslagene er å stimulere til en mer ryddig bransje.

Regjeringen foreslår endringer i grensene for virkeområdet. Den nederste grensa for virkeområdet blir endret slik at dagens unntak for servering av varme pølser faller bort. Kiosker, gatekjøkken og lignende som serverer varme pølser, vil etter dette være løyvepliktige. Komiteen støtter dette.

Regjeringen foreslår å erstatte begrepet "styrer" med begrepet "daglig leder", samt å fjerne kravet til avløyser. Komiteen støtter dette.

Regjeringen foreslår om vandelskravet ei utviding av personkretsen. På denne måten oppnår en bedre harmonisering med alkoholloven. Komiteen støtter dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil allikevel understreke at selv om loven åpner for å kreve vandelsattest av en større personkrets, så er det viktig at man har en restriktiv holdning til i hvilken utstrekning man skal kreve vandelsattest. Disse medlemmer finner det beklagelig at man i forslaget til ny lov ikke har klart å definere tydeligere hva som ligger i vesentlig innflytelse på virksomheten.

Disse medlemmer er skeptiske til Regjeringens bruk av fullmaktslovgivning, og at reglene i større grad bør fremsettes i lovs form. Disse medlemmer mener denne lovgivningspraksisen er rettssikkerhetsmessig betenkelig og skaper uforutsigbarhet både for næringen og håndhevingsmyndigheten. Disse medlemmer støtter allikevel intensjonen med forslagets punkt om vandelsattest, og støtter derfor forslaget til ny lovtekst i § 6.

Det blir foreslått endring slik at henvisning til straffbare forhold blir fjernet, slik at det i større grad blir mulig å også ta hensyn til lovbrudd som ikke er strafflagte. Komiteen støtter dette.

Regjeringen foreslår å gjøre det lettere for kommunen å kreve skriftlig dokumentasjon ved løyvesøknader. Forslaget innebærer at kommunen kan velge å kreve å få framlagt leiekontrakt, finansieringsplan, driftsbudsjett og likviditetsbudsjett. Komiteen støtter dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil allikevel understreke at muligheten til å innhente ytterligere dokumentasjon iht. lovforslagets § 8, åpner for en administrativ forskjellsbehandling av søkere. Disse medlemmer mener derfor at man skal legge opp til en restriktiv praksis for å kreve ytterligere dokumentasjon utover det som pålegges iht. lovforslagets § 8.

Regjeringen foreslår at det skal innføres hjemmel for kommunen til å sette som vilkår for løyvet at kravene i serveringslova §§ 3 og 5 blir oppfylte innen en nærmere fastsatt tidsfrist. Komiteen støtter dette.

Regjeringen foreslår å gi hjemmel til politiet og kommunen til å kontrollere serveringssteder. Komiteen støtter dette.

Regjeringen foreslår at åpningstidene blir lagt inn under det kommunale selvstyret ved at hver enkelt kommune selv må fastsette åpningstider som gjelder for serveringsstedene i kommunen. Samtidig foreslår Regjeringen å oppheve normalåpningstidene. Komiteen støtter dette.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til Regjeringens forslag om at åpningstidene for serveringssteder legges under det kommunale selvstyret. Disse medlemmer støtter dette. Disse medlemmer mener at også alkohollovens regler for salgs- og serveringstider i butikk og på skjenkesteder burde vært omfattet av prinsippet om lokalt selvstyre.

Komiteen registrerer at hotellova tidligere ga politiet hjemmel til å nekte gjester tilgang til serveringssteder, og at Regjeringen foreslår å innføre en slik hjemmel på ny. Komiteen støtter dette.

Regjeringen foreslår en utvidelse av politiets rett til å stenge et serveringssted fra fire til sju dager. Videre foreslår Regjeringen en utvidelse av den retten kommunen har til å midlertidig stenge et serveringssted. Komiteen støtter dette.

Komiteen viser til prinsippet om at det ikke skal være et konkurransefortrinn å drive ulovlig. Regjeringens forslag er fremmet for å stimulere til en mer ryddig bransje over tid. Komiteen viser i den anledning til at det fortsatt ikke finnes noen gode statistikk- eller rapporteringssystemer for å følge utviklinga i bransjen, for eksempel gjennom StraSak. Komiteen ber Regjeringen følge dette opp på en hensiktsmessig måte.