Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om lov om endringer i lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (luftfartsloven)

Dette dokument

Innhold

Til Odelstinget

Luftfartsloven kapittel III inneholder regler om registrering av luftfartøy i Norges luftfartøyregister, nasjonalitet, anmerkning av rettigheter i luftfartøy med mer.

I proposisjonen foreslås det at luftfartsloven §§ 3-1a (jf. EØS-regler som støysertifisering av flytyper m.v.) og 3-2a (jf. krav om luft- og miljødyktighetsbevis) blir opphevet. Begge bestemmelser har flate mot EØS-avtalen.

Forslaget om å oppheve de to bestemmelsene skyldes dels at grunnlaget for å vedta bestemmelsene i ettertid er bortfalt, dels at det er oppstått innholdsmessig motstrid med senere vedtatt EU/EØS-regelverk. Det felleseuropeiske regelverket forutsetter at et luftfartøy skal registreres i det nasjonale luftfartøyregister før utstedelse av luft- og miljødyktighetsbevis. Luftfartsloven § 3-2a fastsetter at registrering i Norges luftfartøyregister skjer etter at luft- og miljødyktighetsbevis er utstedt. Det er derfor motstrid mellom de aktuelle felleseuropeiske regler og luftfartsloven § 3-2a.

Luftfartsloven § 3-4 gir bestemmelser om hva en søknad om å få et luftfartøy registrert i Norges luftfartøyregister skal inneholde. Som følge av en opphevelse av § 3-2a er det foreslått en tilpasning av ordlyden i § 3-4 (om registreringssøknad m.v.) som i dag inneholder en henvisning til § 3-2a.

I proposisjonen foreslås videre endringer i luftfartsloven §§ 7-24 og 7-25. Disse bestemmelsene gir regler for bruk av, adgang til og ferdsel på landingsplasser, samt om kontroll av personer, gods mv. på landingsplasser.

Med bakgrunn i et generelt skjerpet trusselbilde foreslår departementet at de to bestemmelsene også skal få anvendelse for andre luftfartsanlegg enn landingsplasser.

Luftfartsloven § 7-24 gjelder for landingsplasser. Departementet foreslår en utvidelse av anvendelsesområdet til § 7-24 til å gjelde landingsplasser "og andre luftfartsanlegg".

Luftfartsloven § 7-25 første ledd gir departementet myndighet til å fastsette forskrifter om kontroll av personer, reisegods og gods som befinner seg på landingsplasser. Videre gir § 7-25 annet ledd departementet myndighet til å gi forskrifter om at innehavere av landingsplass til allmenn bruk samt flyselskaper og andre som driver virksomhet "i tilknytning til lufthavnen", skal utarbeide og gjennomføre en sikkerhetsinstruks.

I EUs indre marked på luftfartsområdet er regelverk og standarder harmonisert når det gjelder flysikkerhet (safety), luftfartssikkerhet (security), konkurranse og passasjerenes rettigheter. Alle flyselskap som er lisensiert i samsvar med det felles regelverket har full markedsadgang. Dette har gitt aktørene i markedet nye og utvidete muligheter, og passasjerene et bredere og mer variert flytilbud.

Gjennom EØS-avtalen er Norge tilsluttet EUs indre marked på luftfartens område. Luftfartsloven kapittel XVI (Særlige regler om gjennomføring av EØS-avtalen og EFTA-konvensjonen) inneholder reg­ler for innarbeiding i norsk rett av EUs rettsakter på luftfartens område.

Det foreslås tilføyd en ny § 16-3 i luftfartsloven som vil gi departementet hjemmel til å vedta forskrifter som gjennomfører ECAA-avtalen (European Common Aviation Area) i norsk rett. ECAA-avtalen ble inngått 9. juni 2006. Avtaleparter er Det europeiske Fellesskapet, EFs medlemsstater, Island, Norge samt Albania, Bosnia-Hercegovina, Bulgaria, Kroatia, Den tidligere jugoslaviske republikken Makedonia, Montenegro, Romania, Serbia og FNs midlertidige administrasjon i Kosovo/UNMIK.

Formålet med ECAA-avtalen er å utvide EUs indre marked på luftfartsområdet til også å gjelde for visse stater utenfor EU/EØS. Derigjennom fremmes like konkurransevilkår og et høynet sikkerhetsnivå på et område som geografisk favner ut over EU/EØS-statene.

Den foreslåtte § 16-3 er også en forutsetning for Norges ratifikasjon av ECAA-avtalen, jf. St.prp. nr. 71 (2006-2007) om samtykke til ratifikasjon av multilateral avtale av 9. juni 2006 om etablering av et felles europeisk luftfartsmarked (ECAA-avtalen).

Utvidelsen av luftfartsloven §§ 7-24 og 7-25 til å omfatte andre typer luftfartsanlegg enn landingsplasser, vil ikke få administrative eller økonomiske konsekvenser før det er etablert forskrifter med materielle bestemmelser.

Norge tar ved inngåelsen av ECAA-avtalen ikke på seg forpliktelser overfor EU som går ut over EØS-avtalen, og avtalen vil ikke medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.

Lovendringene foreslås å tre i kraft straks.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Magnhild Holmberg, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, har merket seg at proposisjonen omhandler tre forhold.

Luftfartsloven §§ 3-1a og 3-2a blir opphevet. Begge bestemmelser har flate mot EØS-avtalen. Forslaget om å oppheve de to bestemmelsene skyldes dels at grunnlaget for å vedta bestemmelsene i ettertid er bortfalt, dels at det er oppstått innholdsmessig motstrid med senere vedtatt EU/EØS-regelverk.

Videre er det foreslått endringer i luftfartsloven §§ 7-24 og 7-25. Med bakgrunn i et generelt skjerpet trusselbilde foreslår departementet at de to bestemmelsene også skal få anvendelse for andre luftfartsanlegg enn landingsplasser.

Endelig foreslås tilføyd en ny § 16-3 i luftfartsloven som vil gi departementet hjemmel til å vedta forskrifter som gjennomfører ECAA-avtalen (European Common Aviation Area) i norsk rett. ECAA-avtalen ble inngått 9. juni 2006. Formålet med ECAA-avtalen er å utvide EUs indre marked på luftfartsområdet til også å gjelde for visse stater utenfor EU/EØS. Derigjennom fremmes like konkurransevilkår og et høynet sikkerhetsnivå på et område som geografisk favner ut over EU/EØS-statene. Den foreslåtte § 16-3 er også en forutsetning for Norges ratifikasjon av ECAA-avtalen.

Komiteen viser til St.prp. nr. 71 (2006-2007) om samtykke til ratifikasjon av multilateral avtale av 9. juni 2006 om etablering av et felles europeisk luftfartsmarked (ECAA-avtalen) som behandles parallelt i Stortinget.

Komiteen har merket seg innspill fra høringsinstanser om forslag til endring i § 7-24 og § 7-25. Komiteen støtter departementets endelige forslag til endringer.

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om endringer i lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (luftfartsloven)

I

I lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (luftfartsloven) gjøres følgende endringer:

§§ 3–1a og 3–2a oppheves.§ 3–4 første ledd annet punktum skal lyde:

Søknaden skal inneholde alle opplysninger som trengs for registreringen, og være ledsaget av bevis for at søkeren er eier av fartøyet og for at vilkårene etter §§ 3–2 og 3–3 er oppfylt.

§ 7–24 overskriften skal lyde:

Om bruk av, adgang til og ferdsel på landingsplass m.v.

§ 7–24 første ledd skal lyde:

Departementet kan gi forskrifter om luftfartøyers opphold på landingsplasser, og om adgangen til og ferdselen på landingsplasser og andre luftfartsanlegg. I forskriftene kan det også stilles krav til vandel.

§ 7–25 skal lyde:§ 7–25 Kontroll av personer m.v.

Når hensynet til sikkerheten i luftfarten tilsier det, kan kontroll av personer, reisegods, godsog øvrige gjenstander som befinner seg på landingsplasser og andre luftfartsanlegg, foretas i samsvar med forskrifter gitt av departementet.

Departementet kan, på samme vilkår, gi forskrifter om at innehaver av landingsplass til allmenn bruk (etter § 7–5), flyselskaper, fraktagenter eller andre som driver virksomhet i tilknytning til landingsplass og andre luftfartsanlegg, skal utarbeide og gjennomføre en sikkerhetsinstruks.

Kapittel XVI overskriften skal lyde:

Kapittel XVI.Særlige regler om gjennomføring av EØS-avtalen, EFTA-konvensjonen og ECAA-avtalen

Ny § 16–3 skal lyde:

§ 16–3. Forskriftsfullmakt – ECAA-avtalen

Departementet kan gi forskrifter om gjennomføring av ECAA-avtalen (European Common Aviation Area) av 9. juni 2006 med senere endringer om etablering av et felles europeisk luftfartsmarked.

Regler gitt i medhold av første ledd skal gå foran lovens alminnelige bestemmelser.

II

Loven trer i kraft straks.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 5. juni 2007

Per Sandberg Arne Sortevik
leder ordfører