Innstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om endringer i introduksjonsloven
Dette dokument
- Innst. O. nr. 84 (2006-2007)
- Kildedok: Ot.prp. nr. 60 (2006-2007)
- Dato: 31.05.2007
- Utgiver: Kommunal- og forvaltningskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Arbeids- og inkluderingsdepartementet fremmer i proposisjonen forslag om endringer i lov 4. juli 2003 nr. 80 om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere (introduksjonsloven).
Den foreslåtte endringen i § 23 tredje ledd første punktum innebærer at det blir adgang til å benytte Nasjonalt personregister for introduksjonsordning og opplæring i norsk og samfunnskunnskap for nyankomne innvandrere (Nasjonalt introduksjonsregister) til å administrere norskopplæring for asylsøkere. Dette er et register som inneholder informasjon om personer som deltar i introduksjonsprogram eller opplæring i norsk og samfunnskunnskap i medhold av introduksjonsloven.
Det foreslås også å endre § 23 tredje ledd tredje punktum, som innebærer at det blir adgang til å registrere opplysninger om norskopplæring for asylsøkere i registeret.
Bakgrunnen for lovforslaget er at norskopplæring for asylsøkere gjeninnføres høsten 2007, som ett av tiltakene i Handlingsplan for integrering og inkludering av innvandrerbefolkningen. Departementet legger opp til at gjeninnføringen skjer 1. september 2007.
Hva slags opplysninger om norskopplæring for asylsøkere som skal hentes fra Utlendingsbasen (UDB, tidligere DUF) og som vil være tilgjengelig i registeret, vil departementet regulere nærmere i forskrift om Nasjonalt introduksjonsregister. Det samme gjelder hva slags opplysninger om norskopplæring for asylsøkere kommunene skal registrere i registeret.
Departementet foreslår også en endring i introduksjonsloven § 12 annet ledd. Bestemmelsen regulerer hvilke ytelser utbetalt av Arbeids- og velferdsetaten som skal tilfalle kommunen når deltakere i introduksjonsprogram deltar i tiltak i regi av Arbeids- og velferdsetaten. Den foreslåtte endringen skyldes behov for at bestemmelsen får en tydeligere ordlyd i tråd med det som følger av forarbeidene i Ot.prp. nr. 28 (2002-2003) Om lov om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere (introduksjonsloven). Denne lovendringen medfører ingen materielle endringer.
De foreslåtte endringene innebærer ingen endringer i introduksjonsprogrammet eller i opplæring i norsk og samfunnskunnskap i medhold av introduksjonsloven.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Silvia K. Kosmo, Inger Løite og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Vera Lysklætt, viser til Ot.prp. nr. 60(2006-2007) der Regjeringen fremmer forslag om endringer i lov 4. juli 2003 nr. 80 om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere (introduksjonsloven). Komiteen ser at de foreslåtte endringene i § 12 ikke medfører noen materielle endringer, mens de foreslåtte endringene i § 23 kommer på bakgrunn av at norskopplæring for asylsøkere gjeninnføres høsten 2007. Komiteen er av det syn at lovverket må oppdateres i tråd med endringer i politikken som føres, og mener derfor at spørsmålet om de foreslåtte endringene i § 23 er avhengig av de respektive partiers syn på hvorvidt norskopplæring for asylsøkere faktisk er et fornuftig tiltak.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, ser behovet for en endring i introduksjonsloven for å tilpasse loven etter gjeninnføring av norskopplæring for asylsøkere. At norskopplæringen gjeninnføres høsten 2007, er et viktig steg for å ivareta målet om rask og effektiv integrering.
Flertallet merker seg også at hensikten med endringen av § 23 er å få en enklere registrering av nyankomne for å gi en best mulig tilpasset oppfølging. Målet er å kartlegge kunnskap for dem som skal over i introduksjonsprogrammet. Ved å registrere den enkeltes kompetanse og behov for opplæring vil kommunene få et verktøy for å kunne oppfylle lovens krav til en individuell plan.
At kommunene vil få bedre oversikt over fordelingen av ytelser mellom kommune og deltaker er også et godt tiltak for å forenkle, men det bør gjøres enkelt for at lovhjemmelen ikke øker arbeidsmengden i kommunene betraktelig.
Flertallet er positive til å gi den enkelte en mer helhetlig oppfølging.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, mener at en videreutvikling av Nasjonalt introduksjonsregister kan være en naturlig løsning. På sikt vil kanskje dette registeret kunne utvides til å kunne omfatte enda flere oppgaver.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer er imot at asylsøkere skal få norskopplæring før endelig vedtak er truffet i sakene deres, fordi disse medlemmer ønsker å unngå å bruke ressurser på folk som får avslag og uansett skal sendes ut av landet. Det er nemlig ikke noe poeng i seg selv at flest mulig skal lære seg norsk når de uansett aldri kommer til å bo eller jobbe i Norge. Disse medlemmer vil videre vise til at disse medlemmer ved behandlingen av statsbudsjettet for 2007 i Budsjett-innst. S. nr. 5 (2006-2007) gikk imot å bevilge penger til norskopplæring for asylsøkere, samt til merknader fra Fremskrittspartiets fraksjon vedrørende kap. 651 post 61 ved behandlingen av revidert budsjett i Innst. S. nr. 230 (2006-2007).
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i introduksjonsloven
I
I lov 4. juli 2003 nr. 80 om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere gjøres følgende endringer:§ 12 annet ledd skal lyde:
Dersom vedkommende som en del av introduksjonsprogrammet deltar i opplæring som utløser stønad til livsopphold, barnetillegg, tilsynstillegg for barn og andre familiemedlemmer, borteboertillegg eller reisetillegg fra Arbeids- og velferdsetaten, tilfaller stønaden kommunen.
§ 23 tredje ledd første punktum skal lyde:
Opplysninger som er nødvendig for gjennomføring, oppfølging og evaluering av ordningene i loven her og norskopplæring for asylsøkere, kan samles inn, brukes, og lagres i et nasjonalt register.
§ 23 tredje ledd tredje punktum skal lyde:
Departementet fastsetter hvordan kommune eller andre virksomheter som gjennomfører introduksjonsprogram, opplæring i norsk og samfunnskunnskap eller norskopplæring for asylsøkere, skal avgi opplysninger.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 31. mai 2007
Tore Hagebakken | Per-Willy Amundsen |
leder | ordfører |