Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Proposisjonens hovedinnhold

I proposisjonen foreslår departementet for det første enkelte endringer i forbrukerkjøpsloven. Bakgrunnen for endringene er blant annet at Stortingets justiskomité ved behandlingen av Ot.prp. nr. 44 (2001-2002) Om lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven) ønsket utredet enkelte spørsmål.

Justiskomiteens flertall ba for det første regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til en ny bestemmelse om garantier i forbrukerkjøpsloven. Departementet foreslår på bakgrunn av en høring om spørsmålet at en slik regel innføres.

Justiskomiteens flertall signaliserte videre at det så det som naturlig at også digitale ytelser bør kunne omfattes av forbrukerkjøpsloven uavhengig av leveransemåte mellom kjøperen og selgeren. I proposisjonen vurderes spørsmålet om forbrukervern for digitale ytelser, men det tilrås at det for tiden ikke gis denne typen regler.

Departementet tar i proposisjonen også opp spørsmålet om forholdet mellom reklamasjonsbestemmelsene i enkelte kontraktslover og foreldelseslovens regler. Departementet foreslår at det inntas en opplysende regel i de aktuelle kontraktslovene for at forbrukerne skal bli oppmerksomme på at krav kan tapes som følge av foreldelse uavhengig av den absolutte reklamasjonsfristen i disse lovene.

I proposisjonen foreslås det videre en endring av lov om kredittkjøp m.m. slik at det innføres en regel om utvidet opplysningsplikt ved markedsføring av kreditt. I finansavtaleloven foreslår departementet en endring for å legge til rette for innføring av en tilsvarende forskriftsbestemmelse om utvidet opplysningsplikt for långivere ved markedsføring av lån.

Det foreslås dessuten en endring i stiftelsesloven. Forslagene åpner for at Stiftelsestilsynet i enkelttilfeller på visse vilkår kan unnlate å kunngjøre eller begrense kunngjøringen av vedtak om opphevelse av stiftelser.

Til sist benytter departementet anledningen til å rette opp enkelte inkurier i lovverket.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Anne Marit Bjørnflaten, Ingrid Heggø, Hilde Magnusson Lydvo og Tone Merete Sønsterud fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne og Morten Ørsal Johansen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Saxi, vil fremheve at det er et sterkt behov for klare regler i kjøp mellom profesjonelle og forbrukere. Dagens forbrukersituasjon, med et økende markedspress, nye salgskanaler, økt forbruk og flere teknisk innrettede forbruksvarer, tilsier godt forbrukervern.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at reglene om kjøp for forbrukere ikke har vært lette å forstå. De har delvis fremkommet i den alminnelige kjøpslov, i en rekke særlover og også gjennom sedvane og handels­kutymer.

Komiteen ser på de foreslåtte lovendringer som viktige for å klargjøre forbrukernes rettigheter. Informasjon om lover og regler som gjelder for kjøp og salg av varer er et viktig offentlig ansvar.

Komiteen har forståelse for at det i en del tilfeller vil være vanskelig for forbrukeren å ta opp kampen med en næringsdrivende i rettssystemet. Her er det viktig å være bevisst på avveiningen mellom den frie avtalerett og forbrukervern mot utilbørlig handelspraksis.

Komiteen merker seg at Regjeringen i stor grad argumenterer for sterkere forbrukervern i proposisjonen. Det er komiteen fornøyd med.

Samtidig mener komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre at Regjeringen ikke i tilstrekkelig grad følger opp med forbrukervennlige forslag til endringer i loven.