Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

13. Andre endringer

Etter gjeldende rett har det vist seg å være uklart om en redegjørelse etter aksjeloven og allmennaksjeloven § 2-6 og åpningsbalansen etter § 2-8 skal undertegnes av stifterne. Brønnøysundregistrene har lagt til grunn som gjeldende rett at stifternes underskrift ikke er nødvendig på disse dokumentene, mens det i juridisk teori under henvisning til forarbeidene er hevdet at stifterne må undertegne redegjørelse.

I høringsbrevet foreslo departementet å oppklare tvilen ved å endre aksjeloven og allmennaksjeloven, slik at det uttrykkelig skal fremgå at dokumentene skal undertegnes av stifterne. Departementet mener at forslaget i høringsbrevet bør følges opp, og det foreslås derfor endringer i aksjeloven §§ 2-6 og 2-8 og i allmennaksjeloven § 2-8.

Etter aksjeloven skal daglig leder minst hver tredje måned gi styret underretning om selskapets virksomhet, stilling og resultatutvikling. Underretning kan gis skriftlig eller i møte.

Departementet foreslår at daglig leders underretningsplikt bør tilpasses selskapets øvrige rapporteringsplikter, herunder terminene for arbeidsgiveravgift og merverdiavgift, slik at underretning til styret skal gis minst hver fjerde måned. For selskaper som har ansatte eller er merverdiavgiftspliktige, skal regnskapene avsluttes hver annen måned. I lys av høringen foreslår departementet en regel om at daglig leder skal gi underretning til styret hver fjerde måned, slik det var foreslått i høringsbrevet.

Aksjeloven og allmennaksjeloven bestemmer at selskapet skal ha et fond for overkurs ved aksjetegning. Det følger av de to lovene at dersom det i forbindelse med stiftelsen eller en kapitalforhøyelse innbetales aksjeinnskudd utover aksjenes pålydende, skal overkursen føres til overkursfondet. Fondet kan brukes til andre formål enn de formålene som er nevnt "når selskapet går frem etter reglene om nedsetting av aksjekapitalen". I en uttalelse har Justisdepartementets lovavdeling antatt at henvisningen til reglene om kapitalnedsetting innebærer at saksbehandlingsreglene i kapittel 12 gjelder, men at henvisningen ikke omfatter kravet om at det etter nedsettingen må være full dekning for selskapets bundne egenkapital.

I høringsbrevet foreslo departementet en endring i § 3-2 annet ledd nr. 4 for å presisere at også § 12-2 annet ledd gjelder ved anvendelse av overkursfondet. Departementet finner at forslaget i høringsbrevet bør følges.

Departementet foreslår at enkelte inkurier i tvisteloven og stiftelsesloven rettes opp.

Komiteen støttar lovendring slik at det klårt kjem fram at stiftarane skal underteikne på dei dokument som vert vedlagt stiftelsesdokumenta.

Komiteen er samd med departementet i den foreslegne forenklinga vedrørande rapportering til styret for aksjeselskap og allmennaksjeselskap ved ei endring i rapporteringsplikta frå kvar tredje månad til minst kvar fjerde månad. Dette gjer at rapporteringsplikta vert tilpassa bl.a. terminane for arbeidsgivaravgift og meirverdiavgift.

Komiteen ynskjer å forenkla ytterlegare og foreslår at § 6-14 første ledd andre punktum vert oppheva. Dette vil medføre ei vesentleg forenkling for dei heilt små aksjeselskapa, dei utan dagleg leiar, som kan sjå vekk frå rapporteringsplikt-regelen.

Komiteen fremmer følgjande forslag:

"Aksjeloven § 6-14 første ledd andre punktum opphevast."

Når det gjeld bruk av overkursfondet, støttar komiteen departementet sitt syn om at aksjeeigarane ikkje bør ha større åtgang til midlar som inngår i overkursfondet enn til aksjekapitalen, og at § 12-2 andre ledd også skal gjelde overkursfondet.