28. Oppretting av lovtekst
Hva som skal ansees å være skattemessig bosted for visse offentlig ansatte som er utsendt til utlandet reguleres i dag både av skatteloven § 2-1 åttende ledd og av utenrikstjenesteloven § 20 annet ledd. Skatteloven § 2-1 åttende ledd lyder:
"Utenrikstjenestemann som oppholder seg utenlands i norsk statstjeneste, og regulativlønnet kontorfunksjonær ved utenriksstasjon, anses som bosatt i utlandet."
Utenrikstjenesteloven § 20 annet ledd siste punktum lyder:
"I skatterettslig henseende anses utsendt utenrikstjenestemann og utsendt administrativt personell som bosatt i utlandet."
Bestemmelsen omfatter utenrikstjenestemenn og visse administrative ansatte som er knyttet til en utenriksstasjon. Bestemmelsen gjelder ikke for utenrikstjenestemenn som er akkreditert fremmede stater, men med tjenestested i Norge, eller medlemmer av delegasjoner som ikke har fast tjenestested i utlandet.
I forbindelse med den tekniske revisjonen av skatteloven ble det vedtatt at skattebestemmelser i en rekke særlover, herunder utenrikstjenesteloven av 1958 § 17 annet ledd siste punktum om skattemessig bosted, skulle overføres til ny skattelov. Det vises til Ot.prp. nr. 86 (1997-98) punkt 2.3.2.3.
Bestemmelsen om skattemessig bosted i den gamle utenrikstjenesteloven av 1958 ble således opphevet ved lov 26. mars 1999 nr. 14.
Ved vedtagelse av ny utenrikstjenestelov i 2002 ble imidlertid en bestemmelse om skattemessig bosted gjeninnført i den nye loven § 20 annet ledd.
Departementet anser det som uheldig og unødvendig at skattebestemmelser med samme innhold og formål er dublert i to ulike lover. Ekstra uheldig blir det når ordlyden ikke er identisk i de to lovene, slik at unødig tolkningstvil kan oppstå. Finansdepartementets syn er at materielle skattebestemmelser som den omhandlede bør stå i skatteloven, ikke i særlovgivning for den yrkesgruppe som bestemmelsen omhandler, slik også endringen av utenrikstjenesteloven av 1958 i forbindelse med den tekniske revisjonen av skatteloven i 1999 var uttrykk for.
Finansdepartementet har i samråd med Utenriksdepartementet kommet til at det bør fremmes forslag om å fjerne skattebestemmelsen i utenrikstjenesteloven § 20 annet ledd annet punktum og at ordlyden i skatteloven § 2-1 åttende ledd rettes i samsvar med nåværende ordlyd i utenrikstjenesteloven § 20 annet ledd. Forslaget medfører ingen realitetsendring. Det vises til forslag om endring av skatteloven § 2-1 åttende ledd og om oppheving av utenrikstjenesteloven § 20 annet ledd.
Skatteloven § 7-2 annet ledd sier at dersom boligen leies ut mv. i større utstrekning enn det som følger av første og annet ledd, er leieinntektene mv. skattepliktige. Opprinnelig inneholdt skatteloven § 7-2 et annet ledd om bruk i eierens næringsvirksomhet, og nåværende annet ledd var da tredje ledd. Ved lov 9. desember 2005 nr. 113 ble skatteloven § 7-2 endret. Tidligere § 7-2 annet ledd ble opphevet, og tidligere tredje ledd ble gjeldende annet ledd. Første ledd i bestemmelsen angir i seg selv skatteplikt utenfor fritaksrammene, og det kan ikke være tvil om at leien i sin helhet blir skattepliktig utenfor de oppstilte fritakene, uavhengig av gjeldende annet ledd. Dette annet ledd er dermed unødvendig.
Departementet foreslår derfor at skatteloven § 7-2 annet ledd oppheves. Gjeldende tredje ledd blir nytt annet ledd, og gjeldende fjerde ledd blir nytt tredje ledd. Departementet foreslår at endringene trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2006.
Ved endringslov 10. juni 2005 nr. 46 ble regnskapsloven § 1-7 første ledd endret. Slik regnskapsloven § 1-7 første ledd annet punktum lød før endringen kunne Finansdepartementet gjøre unntak fra bestemmelsen om at regnskapsåret følger kalenderåret. Kompetansen var delegert til Skattedirektoratet som etter søknad kunne innvilge unntak. Direktoratets praksis gikk ut på at søknader ble innvilget for foretak med sesongmessig virksomhet der regnskapsmessig avslutning 31. desember ville gi vesentlig dårligere informasjon.
Etter forslag fra regnskapslovutvalget ble det vedtatt å lovfeste adgangen til å anvende avvikende regnskapsår i samsvar med direktoratets praksis, jf. regnskapsloven § 1-7 første ledd annet punktum. Unntaksregelen om rett til avvikende regnskapsår for datterselskaper av utenlandsk foretak ble vedtatt flyttet fra dagjeldende forskrift til regnskapsloven § 1-7 første ledd nytt tredje punktum.
Skatteloven § 14-1 tredje ledd definerer inntektsperioden for regnskapspliktig skattyter som etter regnskapsloven § 1-7 første ledd annet punktum benytter annet regnskapsår enn kalenderåret.
Den manglende henvisningen til regnskapsloven § 1-7 første ledd tredje punktum i skatteloven § 14-1 tredje ledd, skyldes at sistnevnte bestemmelse ikke ble endret i samsvar med de foretatte endringene i regnskapsloven § 1-7 første ledd. Departementet foreslår derfor oppretting av lovteksten slik at regnskapspliktige skattytere som har rett til å benytte avvikende regnskapsår med hjemmel i regnskapsloven § 1-7 første ledd tredje punktum, også omfattes av henvisningen i skatteloven § 14-1 tredje ledd.
Regnskapsloven § 1-7 første ledd ble endret med virkning fra 1. juli 2005. Skatteloven § 14-1 tredje ledd foreslås derfor endret med virkning fra samme tidspunkt. Det vises til forslag til endring av skatteloven § 14-1 tredje ledd.
Etter innføringen av skjermingsmetoden skal det fra og med inntektsåret 2006 ikke lenger beregnes personinntekt for personlige aksjonærer og personlige deltakere i deltakerlignede selskaper. Skatteloven § 12-10 som omhandler vilkårene for å få beregnet personinntekt fra virksomhet er derfor endret, slik at bestemmelsen nå bare omhandler eiere av enkeltpersonforetak. Etter folketrygdloven § 23-3 annet ledd skal enkelte næringsinntekter bare undergis trygdeavgift etter den mellomste satsen. Bestemmelsens nr. 2 bokstav c, d og e viser til skatteloven § 12-10 første ledd bokstav a og b. Etter endringer i skatteloven § 12-10 er slik henvisning til bokstavpunkter i § 12-10 ikke lenger korrekt. Korrekt henvisning nå er til § 12-10 i sin helhet, og bestemmelsen bør endres i samsvar med dette. Det vises til forslag til endring av folketrygdloven § 23-3 annet ledd nr. 2 bokstav c, d og e. Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2006.
Komiteen sluttar seg til framlegget frå Regjeringa til endring av skattelova § 2-1 åttande ledd og § 4-1 tredje ledd og oppheving av skattelova § 7-2 andre ledd og utanrikstenestelova § 20 andre ledd og endring av folketrygdlova § 23-3 andre ledd nr. 2 bokstav c, d og e.