Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

1. Sammendrag

Departementet foreslår i proposisjonen endringer i lovbestemmelsene om bruk av åremål og midlertidige ansettelser i universitets- og høyskoleloven, jf. Stortingets vedtak under behandlingen av Innst. O. nr. 48 (2004-2005). Departementet foreslår å oppheve adgangen til å ansette på åremål i inntil 12 år i undervisnings- og forskerstilling når vedkommende skal delta i prosjekt. Hensikten med forslaget er å styrke stillingsvernet ved universiteter og høyskoler. Departementet foreslår videre at åremålsperioden for administrerende direktør skal framgå av loven. Proposisjonen inneholder i tillegg departementets vurdering av behovet for særbestemmelser i loven på dette området.

Departementet mener det er lovteknisk best og enklest å samle alle bestemmelser om særegne ansettelsesforhold ved universiteter og høyskoler i særloven for disse institusjonene. Dette gir bedre brukervennlighet og oversikt. Etter endringene i arbeidsmiljøloven og tjenestemannsloven fra 1. januar 2006 fins det ingen helhetlig regulering av midlertidige ansettelser som gjelder likt for ansatte i privat og offentlig sektor. Ved å beholde den særlige reguleringen av slike ansettelser i loven vil det som bare gjelder for universiteter og høyskoler, finnes i én lov som er felles for statlige og private institusjoner. For stillinger som ikke er særegne for sektoren, derimot, gjelder de alminnelige bestemmelsene fullt ut. Disse fins i arbeidsmiljøloven for de private institusjonene og i tjenestemannsloven for de statlige institusjonene.

Departementet gjennomgår i proposisjonen ulike bestemmelser om åremål og midlertidige ansettelser i loven: Departementet mener det fortsatt er behov for midlertidige ansettelser i postdoktor- og utdanningsstillinger, slik at flest mulig kan kvalifisere seg for ansettelse eller gjennomføre en spesialistutdanning. Av hensyn til muligheten for å kunne rekruttere aktivt utøvende kunstnere på høyt internasjonalt nivå og samtidig sikre faglig fornyelse i kunstutdanningene, ser departementet behovet for å benytte åremål i undervisnings- og forskerstilling når skapende eller utøvende kunstnerisk kompetanse er et vesentlig element. Departementet vil også videreføre ordningen med adgang til midlertidig ansettelse når det ikke melder seg kvalifiserte søkere. Departementet mener det også er viktig å kunne ansette midlertidig i bistilling i inntil 20 pst. av full undervisnings- og forskerstilling, for å kunne sikre faglig utveksling mellom institusjonene og å knytte til seg kompetanse fra nærings- og arbeidsliv (f.eks. professor II). Ansatte i slike stillinger vil ikke ha samme behov for stillingsvern. Endelig mener departementet det fortsatt er nødvendig å bruke åremål for å sikre faglig fornyelse i de tilfeller institusjonens styre velger å ansette ledere for avdelinger eller grunnenheter.

Departementet foreslår imidlertid å oppheve den lovbestemmelsen som åpner for ansettelse på åremål i undervisnings- og forskerstilling når vedkommende skal delta i prosjekt. Denne bestemmelsen hjemler midlertidig ansettelse i prosjekt i inntil 12 år. Bestemmelsen kom inn i loven i 2002, og den ble videreført i 2005 i den nye universitets- og høyskoleloven. Flere av institusjonene har ønsket å videreføre denne bestemmelsen. Departementet legger på sin side vekt på at dette vil kunne gi utrygghet for arbeidstakerne i en meget lang periode, og foreslår derfor å oppheve bokstav e i § 6-4 første ledd. Opphevelsen vil ikke få konsekvenser for de arbeidstakerne som i dag er ansatt på åremål etter denne bestemmelsen.

Virkningen av å oppheve bestemmelsen blir forskjellig for statlige og private institusjoner. Etter tjenestemannsloven kan det ansettes midlertidig når tjenestemannen bare trengs for et bestemt tidsrom eller skal utføre et bestemt oppdrag. Hvis prosjektet er tidsbegrenset og under 4 år, fratrer arbeidstaker uten oppsigelse. Hvis prosjektet ikke er tidsbegrenset i utgangspunktet, må arbeidstaker eventuelt sies opp. Men en midlertidig ansatt i staten vil etter 4 år ha samme oppsigelsesvern som en fast ansatt. Arbeidsmiljøloven, som gjelder for private institusjoner, har ingen tilsvarende bestemmelser. Denne loven åpner for at det kan inngås tariffavtale med landsomfattende arbeidstakerorganisasjoner om adgangen til midlertidig ansettelse innenfor en nærmere angitt arbeidstakergruppe som skal utføre kunstnerisk arbeid, forskningsarbeid eller arbeid i forbindelse med idrett.

Departementet foreslår å ta inn en bestemmelse i universitets- og høyskoleloven om åremålsperiodens lengde for administrerende direktør. Loven har ikke tidsbegrensning av dette åremålet i dag. Departementet foreslår at åremålet for administrerende direktør kan være mellom 4 og 6 år, og at man maksimalt kan være ansatt i en sammenhengende periode på 12 år. Departementet viser i den forbindelse til at åremål i staten normalt skal være 6 år. Men ettersom universitets- og høyskoleloven også gjelder for private institusjoner, og øvrige lederstillinger har åremålsperioder på 4 år, foreslås 4-6 år.