Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, vil vise til Norges deltakelse i Schengen og Schengen informasjonssystem (SIS-loven) og Regjeringens fremlagte forslag til endringer i SIS-loven.

Komiteen vil påpeke at Schengen informasjonssystem (SIS) legger til rette for aktiv informasjonsutveksling mellom medlemslandene og at dette er et viktig tiltak i bekjempelsen av grenseoverskridende kriminalitet. Komiteen har således ingen merknader til forslaget om å gi ansvarlige organer for utstedelse av registreringsbevis for motorkjøretøyer tilgang til relevante opplysninger i SIS. Hensikten er å lette kontrollen og bekjempe bedrageri og handel med stjålne kjøretøyer.

Komiteen har merket seg Datatilsynets innvendinger mot å utvide søkeadgangen til å omfatte søk på kjøretøy ved omregistrering for å avdekke om kjøretøyet er meldt stjålet eller forsvunnet på annen måte. Komiteen vil imidlertid understreke at rett til tilgang skal være begrenset til nærmere bestemte opplysninger som er tatt inn i SIS, og videre at rett til tilgang utelukkende gis med henblikk på å kontrollere om kjøretøyer som ønskes registrert er stjålet eller heftet med andre mulige straffbare forhold. Komiteen støtter at tilgang skal forbeholdes personer med særskilt bemyndigelse og at brukerne bare kan søke etter de opplysninger som er nødvendig for å ivareta deres oppgaver. Komiteen vil påpeke at bare statlige tjenester har rett til direkte søkeradgang i SIS, og at andre som eventuelt utfører slike oppgaver og som ønsker opplysninger fra SIS, må anmode om slike opplysninger gjennom politi- eller tollmyndighetene som har tilgang til SIS.

Komiteen vil vise til at SIS-loven § 7 inneholder en opplisting av vilkårene for å kunne registrere opplysninger om personer. Komiteen har merket seg forslaget om å tilføye §§ 29 første ledd bokstav e og 30 som grunnlag for registrering i SIS. Komiteen er enig i vurderingen om at lovens § 7 nr. 2 ikke er å forstå som en realitetsendring, men som en tilpasning og presisering av de oppstilte vilkårene som følge av at utlendingsloven er endret flere ganger etter at SIS-loven trådte i kraft. Komiteen vil i denne sammenheng vise til at alle høringsinstanser med unntak av KROM støtter forslaget til endringer i § 7 nr. 2.

Komiteen har merket seg departementets utgangspunkt om at forslaget til endring i SIS-lovens § 7 nr. 2, fjerning av farevilkåret som et selvstendig tilleggsvilkår, vil bringe samsvar mellom hva som kan registreres om utlendinger og hva det kan fattes vedtak om etter utlendingsloven. Komiteen viser til departementets begrunnelse om at farevilkåret ikke gir noen selvstendig mening ved siden av § 29 første ledd bokstav d, fordi utvisning etter denne bestemmelsen nettopp er begrunnet i fare for rikets sikkerhet. Komiteen er imidlertid opptatt av at flere sentrale høringsinstanser er kritiske til dette endringsforslaget. Komiteen vil påpeke at SIS er et sentralt virkemiddel i kampen mot terrorisme og internasjonal organisert kriminalitet. Komiteen forutsetter at departementet vil sikre at bestemmelsene i SIS-loven praktiseres i tråd med intensjonen og at Norge på denne måten oppfyller sin del av registreringsforpliktelsene knyttet til norsk deltakelse i Schengen og SIS.

Komiteen har merket seg at kostnader i forbindelse med bilregistreringsmyndighetenes direkte tilgang til SIS forutsettes dekket innenfor de respektive budsjettrammer.

Komiteen har for øvrig ingen merknader til lovforslaget eller til de foreslåtte redaksjonelle endringene i SIS-loven.

I proposisjonen er det ved en feil ikke kommet med ikrafttredelsestidspunkt. I samråd med departementet foreslår komiteen at loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.