2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og Per Ove Width, fra Høyre, lederen Jan Petersen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, merker seg at forslaget i proposisjonen er endring av heimevernsloven, for utvidet tjenesteplikt i fredstid. Et endret trusselbilde og kvalitetsreformen i Heimevernet (HV) har medført et behov for justerte oppgavespekter for HV, jf. St.prp. nr. 1 (2004-2005).
Komiteen mener at ved å endre loven slik som det nå legges opp til, vil det bli et rettslig grunnlag for å innkalle HV-personell til oppgaver som kan utledes av Stortingets tilslutning til kvalitetsreformen i HV spesielt, omstilling av Forsvaret generelt samt hensynet til å styrke sivilt-militært samarbeid innenfor samfunnssikkerhet.
Komiteen er enig i at dagens rettsgrunnlag for å innkalle HV-personell til suverenitetshevdelse, bistand til ivaretakelse av samfunnssikkerhet, forsterket grensevakt, styrkebeskyttelse, mottak av allierte forsterkninger, samt bistand til objektsikring av viktig infrastruktur med mer, best kan gjøres ved å endre heimevernsloven § 13 og § 16.
Komiteen er også enig med Departementet i at det er vanskelig å se gode grunner til ikke å innkalle HV for vaktholdstøtte til politiet i en usikker situasjon for å forebygge menneskeskapte situasjoner, når HV kan kalles inn for å forebygge eller begrense naturskapte hendelser.
Komiteen merker seg at den foreslåtte lovendring vil gi hjemmel for større fleksibilitet for utkalling av HV-personell. Dagens ordning med årlig maksimal tjenestetid blir fastsatt i de årlige budsjettproposisjoner. Innkalling ut over disse bestemte årlige tjenestedagene er ikke mulig dersom det ikke er oppstått en krigssituasjon eller det er krig.
Komiteen er oppmerksom på at endring av loven som foreslått kan bli en belastning på det sivile samfunnet. Tjenestetid i HV utover de budsjettbestemte perioder og ekstra utkalling slik lovendringen nå legger opp til, kan bli en ekstra belastning på både HV-personellet og de bedriftene som disse er ansatt i. I en akutt situasjon må man stå fritt til å innkalle det personellet som er mest egnet og tilgjengelig, uavhengig av tidligere innkallinger. Komiteen er imidlertid enig i at det innenfor rammen av egnet og tilgjengelig personell, bør bestemmelsene i endret § 16 håndheves med mulig jevn fordeling av tjeneste for de HV-soldater som står til rådighet.
Komiteen er også enig i viktigheten av at:
"Lovforslaget gjør ingen endringer i de etablerte ansvarsforholdene mellom forsvaret og politiet i ekstraordinære situasjoner. Det understrekes i den forbindelse at innkalling til HV til støtte for politiet fortsatt skal følge prosedyrene og bestemmelsene i bistandsinstruksen."
Komiteen merker seg at ingen av høringsinstansene går mot de foreslåtte endringene av HV-loven, og det viser at forslaget er meget godt forankret i alle høringsinstansene. Det fremgår også i uttalelsene at terskelen for å kalle inn HV-personell til krisehåndtering må være rimelig høy, noe som komiteen også vil påpeke viktigheten av.
Komiteen støtter forslaget til endring i lov 17. juli 1953 nr. 29 om Heimevernet (utvidet tjenesteplikt i fredstid).