Vedlegg 1: Brev frå Samferdselsdepartementet v/statsråden til samferdselskomiteen, datert 9. mai 2005
Vi viser til oversendelse av ovennevnte Dokument nr. 8 forslag om å oppheve aldersgrensen på 70 år for å kunne inneha kjøreseddel, hvor det ønskes en uttalelse fra Samferdselsdepartementet.
Fra 1. januar 2004 ble bestemmelsen om kjøreseddel overført fra vegtrafikkloven til lov 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn og fartøy i et nytt kapittel 7A. Kjøresetel. Samtidig er klage/dispensasjonsmyndighet overført til politidirektoratet.
Kjøreseddel kreves av alle som skal kjøre drosje eller buss i løyvepliktig virksomhet. Av yrkestransportloven § 37 a) tredje ledd fremgår det at kjøreseddel ikke gis gyldighet lenger enn til innehaveren fyller 70 år. Praksis mht. dispensasjoner har vært meget streng. Bare når aldersgrensen har medført et akutt, uventet problem for gjennomføringen av lokale transporttilbud, har det vært aktuelt å vurdere dispensasjon, og da bare for kortere tid.
En øvre aldersgrense for kjøreseddel har eksistert i en årrekke. Bakgrunnen for alderskravet er en risikovurdering av kombinasjonen høy alder/risiko for akutte sykdomstilfeller. Dette fremgår av Rundskriv N-23/72 av 18. juli 1972 fra Samferdselsdepartementet til fylkestrafikksjefene og politimestrene, etter at problemstillingen hadde blitt vurdert av Samferdselsdepartementet og Helsedirektoratet. (Aldersgrensen var før den tid 70/75 år for hhv. buss og drosje).
Høy alder i seg selv tilsier ikke at man blir dårligere sjåfør enn man har vært tidligere. Med høy alder øker imidlertid risikoen for at alvorlige, akutte sykdomstilfeller (som vanskelig eller umulig lar seg forutsi gjennom vanlige legeundersøkelser) kan finne sted. Dette gjelder også personer som har normalt god helse og for eksempel oppfyller kravene til førerkort. Det er likevel slik at etter fylte 70 må det fremlegges ny legeerklæring årlig for å dokumentere at man fyller helsekravene til førerkort. Forskjellen mellom førerkortbestemmelsene og kjøreseddelbestemmelsen på dette punkt skyldes at den generelle risikovurderingen mht alder/sykdomsrisiko faller annerledes ut i forhold til det å være sjåfør i yrkestransport, med ansvar for en buss full av passasjerer, enn vurderingen gjør mht. å kjøre privatbil, eller lastebil uten passasjerer.
I forhold til EØS anses vår aldersgrense for å kjøre yrkestransport med buss bare som et problem i den grad bestemmelsen kan virke konkurransevridende. Så lenge aldersgrensen på 70 år ligger godt over normal pensjonsalder for bussførere, anser vi ikke denne grensen som problematisk i forhold til EØS. For øvrig må det antas at hensynet til trafikksikkerheten, og særlig i forhold til det å skulle ha ansvaret for mange mennesker i en buss, også tilsier at ferdighetene øves relativt jevnlig. En økning/oppheving av aldersgrensen for kjøreseddel for at busselskapene skal kunne sette inn pensjonerte bussførere ved behov, vil normalt ikke være i samsvar med dette.
Ut fra det som er nevnt ovenfor ser Samferdselsdepartementet ikke noe grunnlag for en eventuell oppheving av aldersgrensen for kjøreseddel.