Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg: Brev fra Barne- og familiedepartementet v/statsråden til familie-, kultur- og administrasjonskomiteen datert 25. april2005

Departementet har nå gjennomgått forslaget til lovtekst fra komiteen og lovteknisk bearbeidet denne noe. Departementet har lagt følgende til grunn for forslaget til lovtekst:

  • Det lages en egen bestemmelse om erkjennelse av farskap for samboere. De som skal falle inn under denne bestemmelsen må være samboere og ha felles adresse i folkeregisteret eller har sendt melding om samboerskap til folkeregisteret.

  • Bestemmelsen er foreslått tatt inn som nytt tredje ledd i gjeldende § 4. Dersom det er ønskelig med en egen paragraf, kan det foreslåtte nye tredje leddet gjøres til ny § 3a Vedgåing av farskap for sambuarar. Henvisningen i tredje punktum må i så fall endres til § 4 andre stykket andre punktum. Dette er lovteknisk mindre heldig.

  • Morens samboer skal kunne erkjenne farskap uten at moren må oppgi ham som far eller samtykke. Dersom moren er uenig i farskapet, skal saken oversendes det offentlige som skal fastsette farskapet.

  • Foreldre som er samboere skal ha felles foreldreansvar for felles barn.

  • Departementet har laget en forskriftshjemmel for å evt. kunne regulere spørsmål som oppstår i ettertid.

Departementet har følgende forslag til lovtekst:

§ 4. Vedgåing av farskap.

Når farskap ikkje følgjer av reglane i § 3, kan faren vedgå farskap under svangerskapet eller etter at barnet er født.

Faren skal vedgå farskapen skriftleg anten i fødselsmeldinga eller ved personleg frammøte for

  • a) folkeregisteret

  • b) tilskotsfuten, fylkestrygdekontoret eller dommaren

  • c) norsk diplomatisk eller konsulær tenestemann, dersom faren er i utlandet

  • d) skipsføraren, dersom faren er om bord på norsk skip i utanriksfart

  • e) utanlandsk styresmakt, når Kongen har fastsett det, eller

  • f) jordmor eller lege ved svangerskapskontroll.

Vedgåing etter dette stykket gjeld berre når mora har godteke henne skriftleg, eller ho er gjeven av den som mora har gjeve opp som far.

Dersom sambuarar er folkeregistrerte på same adresse eller erklærer i melding til folkeregisteret at dei bur saman, kan sambuaren til mora vedgå farskapen etter paragrafen her, utan at mora medverkar etter andre stykket andre punktum. Mora skal få melding om vedgåinga. Dersom partane er usamde om farskapen, skal det offentlege fastsetje farskapen, jf. § 5. Departementet kan gje nærare reglar i forskrift.

Vedgåing kan dessutan gjevast ved påteikning på farskapsførelegg.

Er den som vil vedgå farskapen under 18 år, må også dei som har foreldreansvaret for han, skrive under vedgåinga.

§ 35 kan lyde:

Når foreldra ikkje er gifte eller bur saman, jf § 39, har mora foreldreansvaret åleine.

Foreldre som bur saman har foreldreansvaret saman for sams barn.

Foreldra som ikkje er gifte eller har foreldreansvaret saman etter andre ledd, kan likevel etter avtale gje melding til folkeregisteret om at dei skal ha foreldreansvaret saman eller at faren skal ha foreldreansvaret åleine.

Har ugifte foreldre foreldreansvaret saman, men barnet bur fast berre saman med den eine, gjeld reglane i § 37.

§ 39 kan lyde:

Avtale eller avgjerd om foreldreansvaret skal meldast til folkeregisteret. Avtale om foreldreansvar som ikkje er meldt til folkeregisteret er ikkje gyldig. Dersom farskap er fastsett og foreldra er folkeregistrerte på same adresse eller erklærer i melding til folkeregisteret at dei bur saman, skal folkeregisteret registrera at foreldra har foreldreansvaret saman.

Departementet vil påpeke følgende problemer som oppstår ved dette lovendringsforslaget:

  • Folkeregisteret foretar ingen kontroll av melding om flytting. Det kan oppstå situasjoner der det som er registrert i folkeregisteret ikke stemmer med realiteten. Feilmarginen ved fastsettelse av farskap kan bli større.

  • Dersom moren skal kunne motsette seg farskapserkjennelsen, må hun bli varslet om farskapet og gis en frist til å uttale seg. Hva skal skje med farskapet fram til fristen er utløpt? Skal farskapet bli fastsatt ved mannens erkjennelse og senere endres, eller skal farskapet først bli gyldig fastsatt når fristen er utløpt og moren ikke har reagert?

  • Det blir mer komplisert for brukerne (mor og far, jordmødre, trygdekontor) å forholde seg til et nytt alternativ mht. farskapserkjennelse, flere blanketter mv.

  • Forslag til §§ 35 andre ledd og 39 må bare gjelde barn som er født etter lovens ikrafttredelse. Det blir svært inngripende dersom det skal fastsettes felles foreldreansvar for alle barn hvor foreldrene har felles adresse i folkeregisteret. Administrativt vil det trolig være en svært ressurskrevende oppgave, ettersom man da ville måtte gjennomgå registreringen av alle barn med ugifte foreldre, og registrere felles foreldreansvar for disse. Det er uklart om dette ville være praktisk mulig.

Lovforslaget reiser mange kompliserte juridiske spørsmål, og det er vanskelig å overskue alle konsekvenser. Derfor mener jeg at forslaget burde vært grundig utredet og også sendt på høring i samsvar med vanlig prosess for lovutvikling.

Jeg viser for øvrig til mitt brev av 4. april om denne saken.