6. Konsekvenser
Det er et viktig prinsipp for departementet at boligkjøpere ikke blir sittende med regningen for tiltak som i prinsippet skal betales med kommunens skatteinntekter. Boligprisen i det enkelte prosjektet vil på kort sikt i hovedsak være bestemt av markedsprisen. Utbyggere kan mao. ikke sette boligprisen nevneverdig høyere enn prisen for andre boliger av tilsvarende kvalitet i samme område. Unntaket er hvis utbyggingsavtaler fører til kvalitetsøkning på boliger og boområder. Dette vil kunne føre til prisøkning, men det bør da være sammenheng mellom merkostnader og økt kvalitet.
På lengre sikt vil imidlertid markedsprisen påvirkes både av byggekostnadene og av nivået på boligbyggingen. Utbyggingsavtaler er mest aktuelt i pressområder med høye bolig- og tomtepriser. I slike områder kan det være ønskelig å stimulere til større utbygging enn det kommunale planer tilsier, selv om dette innebærer behov for kostnadsfordeling. For å balansere de ulike effektene har departementet lagt opp til en lovregulering med moderat bruk av utbyggingsavtaler. Hensikten er at det dermed kan tilrettelegges for boligbygging samtidig som kostnadene ikke presses for mye.
For byggebransjen er det av særlig betydning at det skapes større forutsigbarhet ved at kommunene klargjør sine krav til utbyggere tidlig i prosessen. Det er også viktig for utbygger/grunneier at det settes begrensninger for kommunenes krav. Utbyggerne får dermed bedre oversikt over prosjektøkonomien og kan investere i de mest lønnsomme prosjektene. For kommunene vil forslaget skape fleksibilitet til å møte ulike situasjoner, som sterk befolkningsvekst eller utbyggingsprosjekter utenom det vanlige.
Komiteen mener det er viktig å skape forutsigbarhet og klare rammer for hva kommunene kan kreve overfor utbygger eller grunneier gjennom utbyggingsavtale.
Komiteen mener det er viktig å forhindre at urimelige utbyggingsavtaler skal kunne bidra til at det skapes høyere boligpriser enn nødvendig. Klargjørende lovmessige rammer som regulerer bruken av utbyggingsavtaler vil derfor på sikt være til fordel både for boligkjøper, utbygger og kommunen. Dette fordi alle parter vil få økt forutsigbarhet i både økonomisk, politisk- og juridisk sammenheng.
Komiteen mener at denne målsetting best oppnås ved at det legges opp til en lovregulering som klarere enn Regjeringens forslag avgrenser hva partene kan forvente seg i de tilfeller utbyggingsavtale kommer til anvendelse.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine merknader og forslag, og mener dette vil sikre at boligkjøper ikke ilegges urimelige ekstrakostnader. Disse medlemmer mener at et totalforbud mot utbyggingsavtaler for sosial infrastruktur, vil ha den negative konsekvens at boligbygging, særlig i pressområder, kan bli utsatt på ubestemt tid eller i verste fall ikke finne sted i det hele tatt. Det vil ramme boligbyggingen. Disse medlemmer vil påpeke at det også vil bidra til å presse boligprisene oppover, til ugunst for boligkjøper. Etter disse medlemmers oppfatning vil et vedtak i tråd med disse medlemmers forslag best ivareta både kommuners, utbyggeres og boligkjøperes interesser både på kort og lengre sikt.