16. Forholdet til arbeidsmiljøloven og boliglovgivningen
I boliglovgivningen er det med virkning fra 1. januar 2004 innført forbud mot å diskriminere på grunn av blant annet etnisitet og trosbekjennelse. Arbeidsmiljølovens likebehandlingskapittel, kapittel X A, trådte i kraft 1. mai 2004. Diskrimineringsforbudet her omfatter blant annet etnisitet og religion.
Lov om forbud mot diskriminering på grunn av etnisitet, religion mv. (diskrimineringsloven) skal etter forslaget her gjelde for alle samfunnsområder. Arbeidslivet og boligmarkedet vil omfattes av loven.
Det foreslås at selve diskrimineringsforbudet blir stående i arbeidsmiljøloven, men at diskrimineringsgrunnlagene i de to lovene blir harmonisert. På tilsvarende måte som for likestillingsloven tas det inn en henvisning i arbeidsmiljøloven § 54B til diskrimineringsloven. Tilsvarende harmonisering av diskrimineringsgrunnlagene foreslås tatt inn i bestemmelsene om forbud mot diskriminering i bustadbyggjelagslova, burettslagslova, husleieloven og eierseksjonsloven. En henvisning til at diskrimineringsloven gjelder for slik diskriminering foreslås inntatt i de samme bestemmelsene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, støtter forslaget om å harmonisere diskrimineringsgrunnlaget i arbeidsmiljølovgivningen og i boliglovgivningen.
Flertallet viser til merknader og forslag i Innst. O. nr. 52 (2003-2004).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at flertallet der vedtok lovbestemmelser i arbeidsmiljøloven § 54D som ga større rom for religiøse trossamfunn til å diskriminere homofile ved ansettelser.
Disse medlemmer viser til at flertallet fjernet forbudet for arbeidsgivere til å kreve eller på annen måte innhente opplysninger om hvordan søkerne stiller seg til politiske, religiøse eller kulturelle spørsmål eller om de er medlemmer av lønnstakerorganisasjoner, samt opplysninger om søkerens eventuelle homofile legning eller homofile samlivsform. Disse medlemmer er av den oppfatning at § 54D nr. 4 har svekket beskyttelsen som søkerne må ha for å være beskyttet mot diskriminering, da loven nå tillater innhenting av visse opplysninger. Disse medlemmer vil derfor fremme forslag om å gjeninnføre forbudet mot innhenting av slike opplysninger.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Arbeidsmiljøloven § 54D nr. 4 skal lyde:
4. Arbeidsgiveren må ikke i utlysningen etter nye arbeidstakere eller på annen måte kreve at søkerne skal gi opplysninger om hvordan de stiller seg til politiske, religiøse eller kulturelle spørsmål, eller om de er medlemmer av lønnstakerorganisasjoner. Tilsvarende forbud skal gjelde opplysninger om søkerens seksuelle orientering eller samlivsform. Arbeidsgiveren må heller ikke iverksette tiltak for å innhente slike opplysninger på annen måte. Disse bestemmelser gjelder ikke dersom slike opplysninger er begrunnet i unntaket fra forbudet mot forskjellsbehandling i § 54 D nr. 1. I tilfelle slike opplysninger vil bli krevet, må dette angis i utlysningen av stillingen."
Disse medlemmer mener arbeidsmiljøloven § 54D må endres slik at det blir ulovlig å diskriminere ut fra seksuell orientering.
Disse medlemmer vil hevde at det ikke for noen stilling kan være relevant hvorvidt en arbeidstaker faktisk er homofil eller hvilken samlivsform en velger i privatlivet. Disse medlemmer mener seksuell orientering og samlivsform tilhører privatlivet og at det ikke er legitimt eller saklig å tillegge det vekt ved ansettelser. Saklige krav til stilling vil være knyttet til utøvelse av arbeidet og lojalitet i arbeidsforholdet til de formål som stillingen skal ivareta. Disse medlemmer viser til at EUs rammedirektiv spesifikt omhandler situasjoner i kirker og andre offentlige eller private organisasjoner hvis etikk er basert på religion eller tro. Under visse omstendigheter kan ulik behandling på grunn av religiøs tro aksepteres, forutsatt at direktivet ellers overholdes. Det er kun religion eller tro som er nevnt som grunnlag for forskjellsbehandling, ikke seksuell orientering eller samlivsform.
Disse medlemmer mener derfor at trosfriheten ivaretas uten at arbeidsgiver gir en spesifikk rett til å diskriminere lesbiske og homofile ved ansettelser. I tillegg påpeker juridiske og diskrimineringslovseksperter at arbeidsmiljøloven § 54D nr. 5 er unødvendig, fordi det ligger en generell unntaksbestemmelse i § 54D nr. 1 som er dekkende. En slik spesialklausul som man i dag har i gjeldende § 54 D nr. 5 virker dessuten spesielt stigmatiserende og diskriminerende mot lesbiske og homofile.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Arbeidsmiljøloven § 54D nr. 5 oppheves.
§ 54D nr. 6 blir nr. 5."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener forslagene heller bør behandles i tilknytning til odelstingsproposisjonen, Ot.prp. nr. 49 (2004-2005) om ny arbeidsmiljølov, da dette er knyttet til diskriminering pga. seksuell orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader under kapittel 1.2.
Komiteens medlem fra Senterpartiet finner det riktig at tema som berører arbeidsmiljøloven blir å behandle i forbindelse med Ot.prp. nr. 49 (2004-2005) Om lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven). Dette medlem viser til at denne proposisjonen er til behandling i komiteen i inneværende sesjon. Dette medlem viser for øvrig til sine merknader og forslag angående § 54D i Innst. O. nr. 52 (2003-2004).