Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra justiskomiteen om lov om endringer i lov 17. desember 1982 nr. 86 om rettsgebyr

Dette dokument

Innhold

Til Odelstinget

I proposisjonen fremmer departementet forslag om å øke gebyrene ved begjæringer om tvangsfullbyrdelse og i saker der det blir tatt utlegg med virkning fra 1. januar 2005. Forslaget foreslås gjennomført ved å heve multiplikatoren i rettsgebyrloven § 14 første ledd første punktum fra 2 R til 2,1 R og multiplikatoren i rettsgebyrloven § 14 første ledd nr. 1 fra 1,5 R til 2,6 R.

Forslagene til lovendringer er i samsvar med Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (2004-2005) for Justisdepartementet.

De økonomiske konsekvensene av lovendringene er innarbeidet i ovennevnte stortingsproposisjon. Det fremgår der at endringen av multiplikatoren ved begjæringer om tvangsfullbyrdelse antas å gi en økning av inntektene på til sammen 20 mill. kroner i 2005. Endringen av multiplikatoren i saker hvor det tas utlegg antas å gi en økning av inntektene på til sammen 82 mill. kroner i 2005.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunn Karin Gjul, Anne Helen Rui og Knut Storberget, fra Høyre, lederen Trond Helleland, Linda Cathrine Hofstad og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Harald Espelund, fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, viser til den fremlagte proposisjonen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, støtter Regjeringens lovforslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker imidlertid å presisere at man prinsipielt mener at rettssikkerhet og tilgang til domstolene ikke må bli et skatteobjekt i fremtiden. I tillegg mener disse medlemmer at det er viktig at kostnadene ved inndrivelse og gjeldsforfølgning ikke blir så store at man får en fremvekst av illegal virksomhet. Disse medlemmer vil i denne saken vise til sitt alternative budsjett hvor man reduserte denne posten med 307 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil gå imot det økte gebyret på fattigdom som Regjeringens forslag til rettsgebyr utgjør. Forslaget til statlig gebyr på en inkassosak der det tas utlegg utgjør 4 817 kroner, mer enn en måneds sosialhjelp de fleste steder. Dette medlem vil understreke at dette gebyret i mange sammenhenger langt vil overstige selve kravet som det springer ut fra. Et så høyt gebyr ved tvangsinndrivelser vil føre til at de som har gjeld og dårlig råd, vil få enda vanskeligere for å gjøre opp for seg. I ytterste konsekvens kan dette føre til at kreditorer velger å gå til and­re, mer useriøse gjeldsinndrivere enn namsmannen. Dette medlem vil peke på at dette forslaget er et eksempel på hvordan skattelettene for de som har gode inntekter, finansieres ved å belaste de som allerede har lite. Dette medlem viser til merknader til St.prp. nr. 1 (2004-2005) der det for å reversere den foreslåtte økningen i rettsgebyrsmultiplikatoren på tvangsinndrivelser der det tas utlegg, har foreslått å øke budsjettposten med 82 mill. kroner.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om endringer i lov 17. desember 1982 nr. 86 om rettsgebyr

I

I lov 17. desember 1982 nr. 86 om rettsgebyr gjøres følgende endringer:

§ 14 første ledd første punktum skal lyde:

For begjæring om tvangsfullbyrdelse betales 2,1 ganger rettsgebyret, selv om begjæringen senere blir trukket tilbake eller avvist.

§ 14 første ledd nr. 1 skal lyde:

1. Ved begjæring om utlegg etter tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 7: 2,6 ganger rettsgebyret når utlegg blir tatt.

II

Loven gjelder fra 1. januar 2005.

Oslo, i justiskomiteen, den 24. november 2004

Trond Helleland
leder og ordfører