Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra næringskomiteen om lov om omorganisering av Statkraft SF

Dette dokument

Innhold

Til Odelstinget

Regjeringen legger i proposisjonen frem forslag til lov om omorganisering av Statkraft SF. Lovutkastet legges frem i forbindelse med behandling av St.prp. nr. 53 (2003-2004) Statens eierskap i Statkraft SF.

For å avklare forholdet omkring overføring av forpliktelser til aksjeselskapet og avskjære eventuelle innsigelser fra medkontrahenter, anser Nærings- og handelsdepartementet at det er nødvendig å regulere debitorskifte i forbindelse med den foreslåtte omorganiseringen. Grunnen til dette er at medkontrahenter uten videre kan nekte å gi samtykke til overføring av forpliktelser etter alminnelige formuesrettslige regler.

En slik lovteknikk for å regulere debitorskifte er brukt ved en rekke tidligere omdanninger av statlig virksomhet, for eksempel ved omdanning av Posten og NSB til aksjeselskap (lov 21. juni 2002 nr. 43 § 6, jf. Ot.prp. nr. 82 (2001-2002) og Innst. O. nr. 65 (2001-2002). Departementet kjenner ikke til at det har vært negative reaksjoner eller erfaringer med disse bestemmelsene. Fremgangsmåten forutsetter at kreditors rettslige eller faktiske dekningsmuligheter som følge av overføringen ikke blir forringet. Departementet legger til grunn at det ikke er tilfellet i forhold til Statkrafts medkontrahenter.

Forpliktelser regulert av utenlandsk rett faller utenfor lovforslaget. Lovforslaget gjelder heller ikke konkrete lån opptatt før 1. januar 2003 som staten har påtatt seg forpliktelser for i lov 20. desember 2002 nr. 88 om endringer i statsforetaksloven.

En særlov med enkelte bestemmelser knyttet til etablering av et nytt aksjeselskap eiet av Statkraft SF vil i seg selv ikke medføre administrative eller økonomiske konsekvenser.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, fra Høyre Egil Hestnes, Ivar Kristiansen og Erlend Nornes, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og May-Helen Molvær Grimstad, og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser til Ot.prp. nr. 63 (2003-2004) om lov om omorganisering av Statkraft SF hvor Regjeringen legger fram forslag til lov om omorganisering av Statkraft SF. Dette lovutkastet legges fram i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 53 (2003-2004) om statens eierskap i Statkraft SF, og komiteen viser til sine respektive merknader der, hvor det fremkommer at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet gikk mot omdanning til AS.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

"Vedtak til lov

om omorganisering av Statkraft SF

§ 1 Formål

Formålet med loven er å regulere enkelte forhold som oppstår ved overføring av Statkraft SFs virksomhet til et underliggende aksjeselskap med datterselskaper.

§ 2 Overføring av eiendeler, forpliktelser mv.

Overføring av forpliktelser fra Statkraft SF til selskaper som nevnt i § 1 i forbindelse med overføring av Statkrafts virksomhet skjer med frigjørende virkning for Statkraft SF. De overførte forpliktelsene kan heller ikke gjøres gjeldende mot staten. Fordringshavere og andre rettighetshavere kan ikke motsette seg overføringen og kan ikke gjøre gjeldende at overføringen utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet.

Første ledd gjelder ikke for lån som faller inn under statens ansvar etter avsnitt III nr. 2 i lov 20. desember 2002 nr. 88 om endringer i lov 30. august 1991 nr. 71 om statsforetak mv.

§ 3 Ikrafttredelse

Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer."

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet går imot omorganisering av Statkraft, og vil samtidig foreslå at det vedtas et unntak i statsforetaksloven § 17 slik at utbytte fra Statskraft reguleres av aksjelovens normalregler om dette, jf. aksjeloven kapittel 8.

Dersom Regjeringens forslag om omorganisering får flertall, foreslår disse medlemmer at aksjelovens normalregler for utbytte gjøres gjeldende for uttak av utbytte fra morselskapet, Statkraft SF, og for resten av konsernet, slik at eier ikke står fritt til å fastsette utbytte.

Disse medlemmer fremmer på bakgrunn av dette følgende forslag:

"Vedtak til lov

om endring i lov 30. august 1991 nr. 71 om statsforetak

I

I lov 30. august 1991 nr. 71 om statsforetak gjøres følgende endring:

§ 17 nytt fjerde ledd skal lyde:

For Statkraft SF gjelder i stedet aksjelovens normalregler om utdeling av utbytte, jf. aksjeloven kapittel 8.

II

Endringen trer i kraft straks."

"Vedtak til lov

om endring i lov 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskap

I

I lov 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskap gjøres følgende endring:

§ 20-4 pkt. 4 nytt andre punktum skal lyde:

For Statkraft AS gjelder i stedet aksjelovens normalregler om utdeling av utbytte, jf. aksjeloven kapittel 8.

II

Endringen trer i kraft straks."

Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:

Forslag 1

Vedtak til lov

om omorganisering av Statkraft SF

I

§ 1 Formål

Formålet med loven er å regulere enkelte forhold som oppstår ved overføring av Statkraft SFs virksomhet til et underliggende aksjeselskap med datterselskaper.

§ 2 Overføring av eiendeler, forpliktelser mv.

Overføring av forpliktelser fra Statkraft SF til selskaper som nevnt i § 1 i forbindelse med overføring av Statkrafts virksomhet skjer med frigjørende virkning for Statkraft SF. De overførte forpliktelsene kan heller ikke gjøres gjeldende mot staten. Fordringshavere og andre rettighetshavere kan ikke motsette seg overføringen og kan ikke gjøre gjeldende at overføringen utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet.

Første ledd gjelder ikke for lån som faller inn under statens ansvar etter avsnitt III nr. 2 i lov 20. desember 2002 nr. 88 om endringer i lov 30. august 1991 nr. 71 om statsforetak mv.

§ 3 Ikrafttredelse

Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.

Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:

Forslag 2

Vedtak til lov

om endring i lov 30. august 1991 nr. 71 om statsforetak

I

I lov 30. august 1991 nr. 71 om statsforetak gjøres følgende endring:

§ 17 nytt fjerde ledd skal lyde:

For Statkraft SF gjelder i stedet aksjelovens normalregler om utdeling av utbytte, jf. aksjeloven kapittel 8.

II

Endringen trer i kraft straks.

Forslag 3

Vedtak til lov

om endring i lov 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskap

I

I lov 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskap gjøres følgende endring:

§ 20-4 pkt. 4 nytt andre punktum skal lyde:

For Statkraft AS gjelder i stedet aksjelovens normalregler om utdeling av utbytte, jf. aksjeloven kapittel 8.

II

Endringen trer i kraft straks.

Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre følgende

vedtak:

Ot.prp. nr. 63 (2003-2004) - om lov om omorganisering av Statkraft SF - bifalles ikke.

Oslo, i næringskomiteen, den 8. juni 2004

Olav Akselsen Olaf Gjedrem
leder ordfører