Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

8. Innsynsrett i søknaden mv.

Etter hovedregelen i mønsterloven skal samtlige dokumenter i saken, herunder bildene av designen, være offentlige fra søknadsdagen. Søkeren kan kreve at registreringen av designen utsettes i inntil seks måneder fra søknadsdagen. I så fall blir heller ikke saksdokumentene offentlig tilgjengelige før utsettelsestiden er utløpt.

Direktivet inneholder ingen bestemmelser om innsyn i dokumentene i søknadssaken og i designregistret.

I designutredningen foreslår Patentstyret enkelte endringer i gjeldende regler om innsynsrett. Den viktigste endringen som foreslås, er at søknaden og andre dokumenter i saken automatisk skal være hemmelige inntil designen registreres, om ikke søkeren har bedt om tidlig offentliggjøring. Patentstyret foreslår at søkeren skal kunne kreve utsatt registrering slik at søknaden unntas fra offentlighet i inntil seks måneder fra søknadsdagen. Patentstyret foreslår at det gjøres to unntak fra innsynsretten når saksdokumentene er blitt offentlige etter hovedreglene som er omtalt ovenfor. Patentstyret skal for det første ha en adgang til å nekte innsyn i forretningshemmeligheter, og for det annet er det adgang til å nekte innsyn i interne arbeidsdokumenter som Patentstyret selv utarbeider for sin saksforberedelse.

Ingen høringsinstanser har hatt merknader til designutredningens bestemmelser om innsyn i søknadsdokumentene.

Departementet er enig med Patentstyret i at det bør innføres en regel om automatisk hemmelighold frem til registrering, forutsatt at søkeren ikke har bedt om tidlig offentliggjøring. Departementet støtter også forslaget i designutredningen om at søkeren skal kunne be om utsatt registrering og offentliggjøring i inntil seks måneder fra søknadsdagen eller fra prioritetsdagen. Det er derimot neppe noen grunn til at saksdokumenter som ikke kan avsløre designen, skal være unntatt fra offentlighet frem til registreringen, slik forslaget i designutredningen kan oppfattes. Slike dokumenter bør etter departementets syn være offentlige allerede fra søknadsdagen. Departementet foreslår derfor at bestemmelsen om utsatt offentlighet skal gjelde for dokumenter som kan avsløre designen, men ikke for andre dokumenter.

Departementet er videre enig i at det ikke er grunn til å gi offentlighetslovens bestemmelser om unntak fra offentlighet anvendelse i saker om designsøknader, og har derfor tatt til følge forslaget i designutredningen om å regulere omfanget av allmennhetens innsynsrett uttømmende i designloven.

Patentstyrets forslag til unntak for Patentstyrets interne dokumenter er videreført i proposisjonen uten innholdsmessige endringer. Departementet har derimot vært i en viss tvil når det gjelder Patentstyrets forslag til unntaksbestemmelse for forretningshemmeligheter. Departementet har derfor videreført innholdet i designutredningen, bortsett fra på ett punkt. I tilfeller der søkeren har bedt om at forretningshemmelighetene unntas fra offentlighet, bør anmodningen kunne tas til følge selv om det ikke foreligger "særlige grunner". Dette vil være i best samsvar med alminnelige taushetspliktregler.

Komiteen slutter seg til departementets forslag. Komiteen er svært tilfreds med at designsøkerens rettigheter styrkes ved at sakens dokumenter er unntatt offentlighet i seks måneder etter søknadsdagen. Det er viktig at loven i størst mulig grad beskytter rettighetene til designeren nettopp med sikte på å styrke og utvikle norsk design i en hard internasjonal konkurranse.