Innstilling fra samferdselskomiteen om lov om endringer i lov 3. februar 1961 om ansvar for skade som motorvogn gjer (bilansvarslova) og lov om endring i lov 10. juni 1988 nr. 39 om forsikringsvirksomhet (forsikringsvirksomhetsloven)
Dette dokument
- Innst. O. nr. 64 (2001-2002)
- Kildedok: Ot.prp. nr. 80 (2001-2002)
- Dato: 04.06.2002
- Utgiver: Samferdselskomiteen
- Sidetall: 3
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen, i samråd med Justisdepartementet, frem forslag om endring i lov 3. februar 1961 om ansvar for skade som motorvogn gjer (bilansvarslova), og forslag til endring i lov 10. juni 1988 nr. 39 om forsikringsvirksomhet.
Forslaget fremmes for å gjennomføre Norges forpliktelser etter EØS-avtalen.
Formålet med forslaget er å legge til rette for å gjennomføre Europaparlaments- og Rådsdirektiv 2000/26/EF (fjerde motorvognforsikringsdirektiv) i norsk rett. Direktivet utfyller det eksisterende regelverket om motorvognforsikring, og er et ledd i arbeidet med å gjøre det enklere for skadelidte å fremme erstatningskrav og få dekket tap som følge av trafikkuhell i annen EØS-stat, eller i en stat som er med i grønt kort ordningen, der skadevoldende kjøretøy er forsikret og hjemmehørende i en EØS-stat.
I St.prp. nr. 79 (2000-2001) ble Stortinget bedt om å samtykke til EØS-komiteens beslutning nr. 4/2001 av 31. januar 2001. Stortinget ga sin tilslutning 11. juni 2001 til innlemmelse av direktiv 2000/26/EF i EØS-avtalen. EØS-landene må innen 20. juli 2002 ha fastsatt de bestemmelser som er nødvendige for å etterkomme direktivet. Dette regelverket skal tre i kraft senest 20. januar 2003.
Det fremmes forslag til endring av bilansvarslova § 17, med hjemmel til å gi bestemmelser om opprettelse og drift av informasjonssenter og erstatningsorgan i forbindelse med avvikling av erstatningskrav som følge av trafikkuhell i utlandet. Oppgaven som informasjonssenter og erstatningsorgan vil bli gitt til Trafikkforsikringsforeningen i medhold av § 17 annet punktum.
Videre fremmes forslag til ny § 21 i bilansvarslova, med hjemmel til å utpeke et organ som ved ulike sanksjoner skal sikre at forsikringsselskapene, skadebehandlingsrepresentanter, informasjonssenter og erstatningsorgan oppfyller sine forpliktelser etter forskrifter til bilansvarslova. Departementene anser administrative sanksjoner som den mest passende reaksjon dersom forsikringsselskapene, skaderepresentanter og Trafikkforsikringsforeningen som informasjonssenter og erstatningsorgan, ikke oppfyller sine forpliktelser etter direktivet.
Det fremmes også forslag til nytt punkt nr. 4 i forsikringsvirksomhetsloven § 2-3 annet ledd, med krav om at konsesjonssøknad for nytt forsikringsselskap som tilbyr ansvarsforsikring for kjøretøy skal bilegges opplysninger om navn og adresse på skadebehandlingsrepresentanter i hvert av de øvrige EØS-land.
Departementene anser det som hensiktsmessig at utfyllende regler knyttet til skadebehandlingsrepresentant, informasjonssenter og erstatningsorgan tas inn i forskrift om trafikktrygd mv. Også nærmere bestemmelser knyttet til administrative sanksjoner vil bli tatt inn i forskriften.
Forslaget om endring av bilansvarslova § 17 og forsikringsvirksomhetsloven § 2-3 annet ledd ble sendt på høring 13. september 2001, med frist for uttalelse 17. desember 2001. Høringen omfattet også forslag til endring av forskrift om trafikktrygd, som nærmere skal regulere praktisk gjennomføring av direktivets bestemmelser.
Av 24 innkomne svar er det 17 høringsinstanser som støtter forslaget eller som ikke har merknader, jf. pkt. 4 i proposisjonen.
Det antas at ordningen i liten grad vil berøre staten.
Det organ som får ansvaret for å ilegge administrative sanksjoner ved brudd på reglene som gjennomfører direktivet vil få noe økt arbeidsbyrde. Oppgaven vil bli lagt til et eksisterende organ som har eller lett kan opparbeide seg nødvendig kompetanse på området.
Oppgavene som informasjonssenter og erstatningsorgan vil kun få mindre økonomiske og administrative konsekvenser for Trafikkforsikringsforeningen.
Forslaget innebærer for øvrig ingen vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjørgulv Froyn, Martin Kolberg, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans R. Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slike
vedtak til lover:
A
Vedtak til lov
om endringer i lov 3. februar 1961 om ansvar for skade som motorvogn gjer (bilansvarslova)
I
I lov 3. februar 1961 om ansvar for skade som motorvogn gjer (bilansvarslova) vert gjort følgjande endringar:Ny overskrift til § 17 skal lyde:
§ 17 (føresegner om trygding mv.)
§ 17 nytt annet ledd skal lyde:
Departementet kan vidare gje nærare føresegner om oppretting og drift av informasjonssenter og erstatningsorgan i samsvar med dei plikter staten har påtatt seg gjennom EØS-avtalen. I den utstrekning departementet finn det tenleg, kan ein leggje oppgåver i samband med dette til Trafikkforsikringsforeningen
Ny overskrift til kapittel V skal lyde:
Kapitel V. Straffer. Administrative sanksjonar. Kva tid lova tek til å gjelda og om brigde i andre lover.
Ny § 21 skal lyde:
§ 21 (administrative sanksjonar).
Kongen utpeiker eit eller fleire organ som skal sjå til at trygdelag, skadebehandlingsrepresentantar, informasjonssenter og erstatningsorgan oppfyller sine plikter etter lover og forskrifter som gjennomfører direktiv 2000/26/EF.
Organet skal ha kompetanse til å gi pålegg om retting ved brot på lover og forskrifter nemnt i første ledd. Dersom pålegg etter første punktum ikkje blir oppfylt, kan organet fastsetje at dei personar eller den institusjonen som skal oppfylle pålegget, skal betale dagleg løpande mulkt til forholdet er retta. Pålegget om mulkt er tvangsgrunnlag for utlegg. Kongen kan fastsetje nærare føresegner i forskrift.
Nåværende § 21 blir ny § 22.
II
Loven trer i kraft 1. januar 2003.
B
Vedtak til lov
om endring i lov 10. juni 1988 nr. 39 om forsikringsvirksomhet (forsikringsvirksomhetsloven)
I
I lov 10. juni 1988 nr. 39 om forsikringsvirksomhet (forsikringsvirksomhetsloven) gjøres følgende endring:§ 2-3 annet ledd nytt nr. 4 skal lyde:
(4) opplysninger om navn og adresse på de skadebehandlingsrepresentanter som skal være utpekt i hvert av de øvrige EØS-landene dersom selskapet skal dekke risiko innen forsikringsklassen ansvar for landkjøretøy, bortsett fra hvis selskapet bare skal dekke fraktførerens ansvar, jf. bestemmelser fastsatt i medhold av lov 3. februar 1961 om ansvar for skade som motorvogn gjer (bilansvarslova) § 17.
II
Loven trer i kraft 1. januar 2003.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 4. juni 2002
Petter Løvik | Anne Berit Andersen | Geir-Ketil Hansen |
leder | ordfører | sekretær |