Ferdsel
Regjeringen foreslår nye regler om ferdsel. Dette innebærer at allmennhetens rett til ferdsel lovfestes, men all motorferdsel er som hovedregel forbudt, om ikke annet er fastsatt i loven. Loven gir adgang til motorferdsel både til sjøs og i luften, men gir hjemmel til å fastsette restriksjoner på slik ferdsel. Kjøring på snødekt og frossen mark kan tillates gjennom forskrift eller ved enkeltvedtak med hjemmel i loven. Adgang til motorferdsel på vinterføre for fastboende, og en meget begrenset adgang for tilreisende, skal fastsettes i forskrift. Begrensninger i fastboendes ferdsel må være begrunnet i miljøvernbehov knyttet til Svalbard, eller i behovet for å skille motorisert og ikke-motorisert ferdsel. Barmarkskjøring i terrenget vil som hovedregel være forbudt.
Loven gir hjemmel for å lage forskrifter om opphold i felt.
Det foreslås nye regler om luftfart som blant annet forbyr landing med helikopter utenfor landingsplass uten konsesjon eller tillatelse. Reglene gir hjemmel for ved forskrift å forby bruk av luftfartøy til turistformål. Departementet viser til at dette i stor grad tilsvarer reglene på fastlandet, og forslaget tar sikte på å forhindre en utvikling av helikopterturisme.
Komiteen mener det er viktig å sikre allmennheten rett til ferdsel, og vil understreke at allemannsretten også gjelder på Svalbard.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke nødvendigheten av å lovregulere motorisert ferdsel på Svalbard, og støtter Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil understreke den betydningen motorisert ferdsel har for fastboende og deres besøkende i den lyse delen av vinteren på Svalbard. Disse medlemmer mener at denne ferdselen ikke lar seg sammenlikne med tilsvarende ferdsel på fastlandet. Ferdselen på Svalbard er betydelig mindre konfliktfylt på grunn av de store arealene og lavt antall fastboende. Disse medlemmer forutsetter derfor at dagens muligheter for ferdsel for de fastboende og deres besøkende i all hovedsak videreføres i forskriftene og viser til Svalbardrådets uttalelser. Det vil være uhensiktsmessig og kreve for mye byråkrati om de fastboende skal måtte søke Sysselmannen om tillatelse hver gang de skal ta med seg besøkende familier og venner på ferdsel. Begrepet «besøkende» er innarbeidet på Svalbard og skiller seg klart fra ordinær turisme.
På denne bakgrunn mener disse medlemmer at begrepet fastboende også må omfatte deres besøkende i forskriften, og ber departementet legge til rette for dette.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre støtter departementets forslag om avgift ved ferdsel til Svalbard, og mener det er i henhold til prinsippet om at forurenser betaler.
Disse medlemmer støtter utvalgets og departementets innstilling om at motorisert ferdsel utenom opparbeidet vei eller plass er forbudt i prinsippet.
Disse medlemmer mener det kan være grunnlag for å etablere egne løyper for motorisert ferdsel i de sterkest trafikkerte områdene.
Når det gjelder ferdsel i terrenget utenom dette på snødekt eller frossen mark støtter disse medlemmer høringsuttalelsene som går inn for at prinsippet om adgang til motorisert ferdsel bør speilvendes, og at ferdsel som ikke kan begrunnes med reelle transportbehov ikke skal tillates.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«§ 81 (motorferdsel i terrenget på snødekt og frossen mark) første ledd bokstav a) skal lyde:
a) i traseer fastsatt av departementet i forskrift.
§ 81 annet ledd skal lyde:
Det skal fastsettes forskrift etter første ledd bokstav a der muligheter for adgang til motorisert ferdsel begrunnes i reelle transport- eller rekreasjonsbehov.»