Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

9. Andre forhold vedrørende overvåkingstjenesten

Danielsenutvalget omtaler i liten grad navnespørsmålet, og kommer ikke med noe forslag til en eventuell navneendring. Spørsmålet berøres likevel i enkelte høringsuttalelser.

Navnet «Politiets overvåkingstjeneste» gir etter departementets oppfatning en til dels misvisende beskrivelse av hvilke oppgaver tjenesten arbeider med i dag. Departementet har på denne bakgrunn kommet til at tjenestens navn bør endres til «Politiets sikkerhetstjeneste», og fremmer forslag om dette.

Komiteen er enig i forslaget fra departementet om å endre navnet på overvåkingstjenesten fra «Politiets overvåkingstjeneste» til «Politiets sikkerhetstjeneste». Det forutsetter også at betegnelsen «overvåkingssjef» som benyttes i politilovens § 19 endres. Komiteen foreslår at den nye betegnelsen blir «sjef for Politiets sikkerhetstjeneste».

Komiteen fastslår i samråd med departementet tilsvarende språklige endringer i straffeprosessloven §§ 55 og 67.

Lund-kommisjonen kritiserte flere av de vurderinger som overvåkingstjenesten foretok på 1980-tallet. Kommisjonen antyder at aktuelle tiltak kan være å etablere ordninger med større grad av gjennomtrekk og/eller større innslag av personellkategorier med andre faglige innfallsvinkler.

Danielsenutvalget konkluderer med at «grunnstammen» i overvåkingstjenesten også i fremtiden bør bestå av politiutdannet personell, men etter utvalgets syn er det behov for en viss tilførsel av ekstern spesialisert kompetanse på bestemte områder, og særlig i forbindelse med analyse og utarbeidelse av trusselvurderinger.

Etter utvalgets syn er det nødvendig at nyrekrutterte til tjenesten gjennomgår et omfattende opplæringsprogram som i stor grad vil ha karakter av «on the job training». I tillegg støtter utvalget Fostervoll-utvalgets forslag om å etablere hospitantordninger for overvåkingspersonell i relevante deler av statsforvaltningen. For øvrig foreslår utvalget at det etableres rotasjonsordninger for alt politiutdannet personell i tjenesten.

Departementet er i hovedsak enig i ovennevnte vurderinger og konklusjoner fra såvel Lund-kommisjonen som Danielsenutvalget. På denne bakgrunn er det påbegynt et arbeid med sikte på å bygge opp analysekapasiteten ved Overvåkingssentralen, og det er etablert en egen analyseenhet bemannet med personer med ulik kompetanse.

Komiteen er enig med departementet og Danielsenutvalget i at grunnstammen i overvåkingstjenesten også i fremtiden bør bestå av politiutdannet personell, samtidig som det er behov for en del ekstern, spesialisert kompetanse på enkelte områder, særlig i forbindelse med analyse og utarbeidelse av trusselvurderinger.

Slik situasjonen er i dag er det kun overvåkingssjefen som er ansatt på åremål i overvåkingstjenesten. Fostervoll-utvalget anbefalte en alminnelig åremålsordning for politiutdannet personell i overvåkingstjenesten. Departementet gikk i St.meld. nr. 39 (1992-1993) ikke inn for dette pga. hensynet til kontinuitet, og de administrative og økonomiske problemer som knyttet seg til et slikt forslag.

Et flertall i Danielsenutvalget foreslår at også nestkommanderende og lederne på avdelingsledernivå (politiinspektører og ledere på tilsvarende nivå) ved Overvåkingssentralen, samt politiinspektørene på regionalt nivå ansettes på åremål. Departementet er enig i denne vurderingen.

Komiteen er enig med departementet i at ledersjiktet i overvåkingstjenesten bør ansettes på åremål, og konstaterer at politiloven allerede gir lovhjemmel for denne typen åremålsstillinger.

Danielsenutvalget har i sin utredning gått nærmere inn i en rekke problemstillinger knyttet til større åpenhet omkring overvåkingstjenestens virksomhet. Utvalget anfører blant annet at det i større grad bør kunne sies åpent hva slags virksomhet som er av overvåkingsmessig interesse, og at graderingspraksis i overvåkingstjenesten kan synes noe streng. Man foreslår at det utarbeides interne retningslinjer for gradering. Når det gjelder uttalelser til pressen, mener utvalget at det i større grad enn i dag bør være opp til overvåkingssjefen i hvert enkelt tilfelle å bestemme hvem i organisasjonen som kan uttale seg på vegne av tjenesten. Utvalget finner også grunn til å anbefale at overvåkingstjenesten utarbeider en egen informasjonsstrategi.

Departementet er enig i disse betraktningene fra utvalget.

Komiteen understreker, i likhet med departementet, at en stor grad av hemmelighold fortsatt vil være påkrevet, blant annet av hensyn til personvern og behov for å beskytte metoder og kilder.