Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra samferdselskomiteen om lov om endringer i lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (EØS-tilpasning)

Dette dokument

Innhold

Til Odelstinget

I proposisjonen fremmes rettslig grunnlag for å implementere Rådsforordning (EF) 925/1999 av 29. april 1999 om registrering og bruk i Fellesskapet av visse typer sivile subsoniske jetfly som er blitt ombygd og omsertifisert for å oppfylle standardene i del II, kapittel 3 i bind 1 av vedlegg 16 til konvensjonen om internasjonal sivil luftfart, 3. utgave (juli 1993).

Eldre flytyper som er ombygd for å oppnå et bedre nivå mht. støysertifisering, har et vesentlig høyere støynivå enn moderne flytyper med samme masse som opprinnelig er sertifiserte for å oppfylle ovennevnte standarder.

Rådsforordningen medfører et forbud mot registrering og bruk av fartøy som faller inn under forordningens virkeområde fra og med den dato da forordningen trer i kraft.

For å implementere forordningen i norsk rett foreslår departementet en ny § 3-1a i luftfartsloven av 11. juni 1993 nr. 101.

Samferdselsdepartementet forslår i tillegg endringer i lovens kapittel III, A. Registrering av luftfartøyer, for å sikre det nødvendige rettslige grunnlaget for å nekte registrering av fartøy som omhandles av forordningen.

Rådsforordning 925/1999 følger opp rådsdirektiv 92/14/EØF av 2. mars 1992, som er en del av EØS-avtalen.

Støy fra sivil luftfart og flyplassvirksomhet er et stadig økende problem, særlig i sentrale deler av Europa. På denne bakgrunn vedtok EUs råd 29. april 1999 Rådsforordning 925/1999 om begrenset adgang til registrering og bruk av visse typer resertifiserte fly (se art. 2 nr. 1 i forordningen).

I Chicagokonvensjonen Annex 16, Volum I, er det fastsatt kriterier for støysertifisering av luftfartøyer, og for subsoniske jetfly finnes de relevante maksimumsgrensene for støyutslipp i kapitlene 2 og 3. Reglene danner grunnlag for utstedelse av miljødyktighetsbevis. Kapittel 2 er imidlertid foreldet, og støysertifisering av nye fly skjer nå bare under det strengere kapittel 3. Det er i denne sammenheng en målsetting at hele flåten med eldre fly som er sertifisert i henhold til kapittel 2 skal settes ut av drift innen april 2002. For å unngå utfasing må kapittel 2-flyene eventuelt bygges om og resertifiseres under kapittel 3 som såkalte «hushkits».

Fastsettelsen av Rådsforordning 925/1999 er i samsvar med ovennevnte prinsipper.

Også innenfor ECAC-systemet (European Civil Aviation Conference) har det vært arbeidet for å begrense bruken av støysertifiserte fly.

Gjennom EØS-komiteens beslutning nr. 150/1999 av 5. november 1999 ble forordningen vedtatt inntatt i EØS-avtalen.

Samferdselsdepartementets forslag til gjennomføring av forordningen i norsk rett ble sendt på høring 14. juli 2000.

Ingen av høringsinstansene har hatt vesentlige innvendinger mot at forordningen innlemmes i EØS-avtalen.

I forbindelse med sanksjon og iverksettelse vil departementet vurdere å foreslå at Kongen gis myndighet til å fastsette om/når loven skal gjelde for Svalbard.

Komiteen har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å fatte slikt

vedtak til lov

om endringer i lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (EØS-tilpasning)

I

I lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (luftfartsloven) gjøres følgende endringer:

Ny § 3-1a skal lyde:

§ 3-1a EØS-regler

EØS-avtalens vedlegg XIII, nr. 66 f (Rådsforordning (EF) nr. 925/1999 av 29. april 1999 om registrering og bruk i Fellesskapet av visse typer sivile subsoniske jetfly som er blitt ombygd og omsertifisert for å oppfylle standardene i del II kapittel 3 i bind 1 av vedlegg 16 til konvensjonen om internasjonal sivil luftfart, 3. utgave (juli 1993)) gjelder som lov, med de tilpasninger som følger av vedlegg XIII, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.

Ny § 3-2a skal lyde:

§ 3-2a Krav om luft- og miljødyktighetsbevis ved registrering

Et luftfartøy kan ikke innføres i registeret med mindre det er utstyrt med gyldig luft- og miljødyktighetsbevis utstedt eller godkjent av luftfartsmyndigheten.

Departementet kan fravike kravene i første ledd i henhold til artikkel 4 i Rådsforordning (EF) nr. 925/1999 av 29. april 1999 om registrering og bruk i Fellesskapet av visse typer sivile subsoniske jetfly som er blitt ombygd og omsertifisert for å oppfylle standardene i del II kapittel 3 i bind 1 av vedlegg 16 til konvensjonen om internasjonal sivil luftfart, 3. utgave (juli 1993).

§ 3-4 første ledd annet punktum skal lyde:

Søknaden skal inneholde alle opplysninger som trengs for registreringen, og være ledsaget av bevis for at søkeren er eier av fartøyet og for at vilkårene etter §§ 3-2, 3-2a og 3-3 er oppfylt.

§ 3-7 første ledd nytt nr. 2 skal lyde:

2. når fartøyet i 3 år ikke har hatt gyldig luft- og/ eller miljødyktighetsbevis,

§ 3-7 første ledd nr. 2, 3 og 4 blir nr. 3, 4 og 5.

II

Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.

Fartøy som ved lovens ikrafttredelse er registrert i Norges luftfartøyregister må innen 3 år fra ikrafttredelse av denne lov være utstyrt med luft- og miljødyktighetsbevis. Dersom et fartøy innen 3 år ikke er utstyrt med luft- og miljødyktighetsbevis, skal fartøyet slettes fra registeret.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 7. desember 2000

Oddvard Nilsen Eirin Faldet May Britt Vihovde
leder ordfører sekretær