Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

6. Bestemmelser om ansvars­forhold

Det understrekes at ansvarsprinsippet, dvs. prinsippet om at den myndighet som har ansvar for et forvaltningsområde, også har ansvaret dersom et beredskapstillfelle inntreffer, er et grunnprinsipp i beredskapsarbeidet, og dette prinsippet foreslås lovfestet. Ansvarsprinsippet skal være hovedregelen for fordeling av ansvar for forberedelser, krisehåndtering, finansiering og tilsyn.

Videre foreslås det tatt inn en rekke bestemmelser om ansvarsforhold i den alminnelige helse- og sosiallovgivningen:

  • Helse- og sosialtjenestens hjelpeplikt ved ulykker og andre akutte situasjoner

  • Utrykningsplikt for leger og annet helsepersonell

  • Tjenesteplikt for helsepersonell i akutte situasjoner

  • Kommunelegens medvirkning i kommunens helseberedskap

  • Leges deltakelse i lokal redningssentral

  • Kommunale tilsynsorganers tilsyn med vannverkenes beredskap

  • Særskilte meldingsplikter vedrørende smittsomme sykdommer

  • Presisering av smittevernoppgavene til Statens institutt for folkehelse

  • Plikt for ansatte i næringsmiddelkontrollen til å tjenestegjøre hos Fylkesmannen

Komiteen viser til at det i departementets forslag legges til grunn at et klart ansvarsforhold er en vesentlig forutsetning for at en krigssituasjon, krise eller katastrofe kan håndteres best mulig.

Ut fra dette slutter komiteen seg til at ansvarsprinsippet skal gjelde, noe som innebærer at den myndighet som har ansvar for et forvaltningsområde, også har ansvar dersom et beredskapstilfelle oppstår.

Dette må derfor være grunnleggende i beredskapssammenheng, og dette er heller ingen endring i forhold til gjeldende praksis. Komiteen vil ellers understreke at ansvarsprinsippet innebærer at aktuell myndighet eller virksomhet alltid må være forberedt på at beredskapssituasjon kan oppstå. Dette forhold retter seg kun mot offentlige virksomheter, med mindre det er inngått avtale med private virksomheter.

Komiteen har merket seg at det ikke er klare lovhjemler for å pålegge helsetjenesten og sosialtjenesten i kommunen og spesialisthelsetjenesten i fylkeskommunen plikt til å delta ved f.eks. ulykker og andre akutte situasjoner. Dette kan likevel utledes av plikter som f.eks. kommunehelsetjenesten har til å sørge for nødvendig helsetjeneste til alle som bor eller oppholder seg midlertidig i kommunen, på samme måte som legeloven og spesialisthelsetjenesteloven hjemler plikten til å ta imot pasienter som trenger øye­blikkelig hjelp.

Komiteen vil med dette som eksempler slutte seg til departementets forslag om å ta inn en rekke bestemmelser om plikt og ansvarsforhold i den alminnelige helse- og sosiallovgivningen.

Komiteen har merket seg at spørsmålet om statliggjøring av tilsynet med drikkevann blir nærmere vurdert i sammenheng med en bebudet sak om en helhetlig organisering av næringsmiddelfeltet og det lokale folkehelsearbeidet.