Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

10. forsørgerfradrag

I budsjettet for år 2000 foreslår Regjeringen en større omlegging av regelverket for barnetrygd. Barnetrygden og forsørgerfradraget i skatt er ordninger som skal bidra til å dekke merutgiftene ved å forsørge barn. Med sikte på å forenkle systemet for barnetrygd og forsørgerfradrag, foreslår Regjeringen å oppheve forsørgerfradraget i skatt og trygdeavgift. For en nærmere omtale av forslagene vises det til St.prp. nr. 1 (1999-2000) kapittel 2.1.3. På denne bakgrunn foreslås det at skatteloven av 1999 § 16-1 oppheves med virkning fra og med inntektsåret 2000.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til budsjettavtalen om omtale av denne i Budsjett-innst. S. I (1999-2000) og Budsjett-innst. S. nr 1 (1999-2000). Budsjettavtalen innebærer at forsørgerfradraget skal videreføres. Fradraget skal, etter innføring av barnetrygd opp til 18 år, settes til 1 820 kroner for alle. Det vil ikke lenger gis ekstra forsørgerfradrag til enslige forsørgere med yngste barn mellom 16 og 18 år da de nå mottar ekstra barnetrygd. Forsørgerfradraget for aldersgruppen 16-18 skal ikke lenger være behovsprøvd mot ungdommens egen inntekt.

Flertallet fremmer følgende forslag:

« I lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt gjøres følgende endringer:

§ 16-1 Forsørgerfradrag skal lyde:

(1) Personlig skattyter som er bosatt i riket, jf. § 2-1, og har barn som er bosatt i riket og som ved utløpet av inntektsåret ikke er fylt 19 år, gis forsørgerfradrag i skatt og trygdeavgift.

(2) Forsørgerfradraget skal være 1 820 kroner for hvert barn.

(3) Overstiger forsørgerfradraget utlignet skatt og trygdeavgift, skal det overskytende beløpet utbetales ved avregningsoppgjør etter skattebetalingsloven.

(4) Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring av denne paragraf. Når særlige hensyn tilsier det, kan departementet utvide eller begrense kretsen av personer som har krav på forsørgerfradrag.»

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Regjeringen som en følge av forslaget om å oppheve skatteloven § 16-1 om forsørgerfradrag, foreslo en rekke endringer i andre bestemmelser og lover.

På bakgrunn i enigheten om at forsørgerfradraget skal beholdes, kan det ses bort fra disse lovforslagene. Dette gjelder forslag om endringer i følgende lovbestemmelser:

  • Lov av 21. november 1952 nr. 2 om betaling og innkreving av skatt § 43 nr. 4,

  • lov av 12. juni 1981 nr. 52 om verdipapirfond § 2-2,

  • lov av 8. juni 1984 nr. 59 om fordringshavernes dekningsrett (dekningsloven) § 9-4,

  • lov av 29. november 1996 nr. 68 om skatt til Svalbard § 3-1 annet ledd annet punktum,

  • lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt (skatteloven) §§ 10-11, 10-34 annet ledd annet punktum, 16-1, 17-10 fjerde ledd.

Flertallet viser videre til at forslaget om å oppheve § 16-1, også medførte forslag om endringer i paragrafnummereringen i de etterfølgende bestemmelsene i kapittel 16. Det ble videre foreslått endringer i paragrafhenvisningene og overskriftene i en del av bestemmelsene i kapittel 16. Det kan nå sees bort fra disse endringsforslagene.

Forslag til endring i § 16-2 femte ledd og forslag til § 16-18 nytt annet ledd skal stå uendret. Fordi § 16-1 skal beholdes, gjelder imidlertid disse forslagene nå §§ 16-11 femte ledd og 16-28 nytt annet ledd.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre kan ikke akseptere Regjeringens forslag om å fjerne forsørgerfradraget i skatt. Det er en tilsnikelse å hevde at fjerning av forsørgerfradraget er en forenkling av systemet med barnetrygd og forsørgerfradrag. Forslaget fremstår som en ren skatteskjerpelse for alle barnefamilier med barn under 16 år.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

« I lov av 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt gjøres følgende endringer:

§ 16-1 Forsørgerfradrag skal lyde:

1. Personlig skattyter som er bosatt i riket, jf. § 2-1, og har barn som er bosatt i riket og som ved utløpet av inntektsåret ikke er fylt 19 år, gis forsørgerfradrag i skatt og trygdeavgift.

2. Forsørgerfradraget skal være 1 880 kroner for hvert barn til og med det året barnet fyller 15 år.

3. Forsørgerfradraget skal være 2 620 kroner fra og med det året barnet fyller 16 år, til og med det året barnet fyller 18 år. Er mindre enn halvparten av barnets ordinære levekostnader i inntektsåret dekket av forsørgeren, reduseres forsørgerfradraget for dette barnet til det halve eller faller bort.

4. Er forsørgeren enslig og bare forsørger barn som nevnt i tredje ledd første punktum, skal forsørgerfradrag gis for ett barn mer enn det antallet som det er fradragsrett for etter tredje ledd.

5. Overstiger forsørgerfradraget utlignet skatt og trygdeavgift, skal det overskytende beløpet utbetales ved avregningsoppgjør etter skattebetalingsloven.

Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring av denne paragraf.

Når særlige hensyn tilsier det, kan departementet utvide eller begrense kretsen av personer som har krav på forsørgerfradrag.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti går imot Regjeringens forslag om å fjerne forsørgerfradraget, men går inn for at det gis samme fradrag for 16- og 17-åringer som for yngre barn, som en konsekvens av at dette medlem støtter forslaget om utvidet barnetrygd. For en nærmere omtale av barnetrygd/forsørgerfradrag i Sosialistisk Venstrepartis budsjettforslag viser dette medlem til Budsjett-innst. S. I (1999-2000).