Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra finanskomiteen om lov om endring i lov av 22. juni 1990 nr. 36 om Statens petroleumsfond.

Dette dokument

Innhold

Til Odelstinget.

Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til endring i lov om Statens petroleumsfond for at utgifter til petroleumsrettet teknologiutvikling i petroleumsvirksomheten skal tas hensyn til ved beregningen av kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten, som etter loven er en inntekt for fondet.

Statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten føres til inntekt i Statens petroleumsfond via statsbudsjettet. Avkastningen på fondets formue tillegges også fondet. Så langt det er midler på fondet blir disse tilbakeført til statsbudsjettet for å dekke et eventuelt underskudd før lånetransaksjoner.

Lov om Statens petroleumsfond § 2 regner opp de inntekter og utgifter som inngår i netto kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten som blir overført fra statsbudsjettet til Statens petroleumsfond. Forslaget til endring av lov om Statens petroleumsfond som legges fram i proposisjonen, innebærer at utgifter til petroleumsrettet teknologiutvikling kommer til fratrekk ved beregning av netto kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten.

Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 67 (1998-99) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet 1999 at det bevilges 100 mill. kroner til prosjektrettet teknologiutvikling i petroleumsvirksomheten. Midlene skal brukes til konkrete prosjektforslag innen forhåndsdefinerte nøkkelområder der teknologiforbedringer er avgjørende for framtidig aktivitet og lønnsomhet på norsk kontinentalsokkel.

Midlene foreslås bevilget under nytt kap. 2441 Petroleumsrettet teknologiutvikling post 50 Prosjektrettet teknologiutvikling i petroleumsvirksomheten. Bevilgningen til prosjektrettet teknologiutvikling er midler knyttet til statens deltakelse i petroleumsvirksomheten og skal ha som formål å redusere kostnadene på norsk kontinentalsokkel for blant annet å øke statens inntekter fra petroleumsvirksomheten på et senere tidspunkt. Den endringen i § 2 i lov om Statens petroleumsfond som foreslås i Ot.prp. nr. 67 (1998-99), vil gjøre at bevilgningen under dette kapittelet inngår ved beregningen av statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten slik denne er definert i loven.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag Terje Andersen, Berit Brørby, Erik Dalheim, Ranveig Frøiland, Trond Giske, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm, lederen Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Senterpartiet, Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, øystein Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og fra Tverrpolitisk Folkevalgte, Steinar Bastesen, viser til at forslaget om utgifter til petroleumsrettet teknologiutvikling også er omtalt i St.prp. nr. 67 (1998-99), under omtalen av nytt kap. 2441 post 50, Petroleumsretta teknologiutvikling. På dette kap. foreslås bevilget 100 mill. kroner til et program for prosjektrettet teknologiutvikling i petroleumsvirksomheten. Det statlige bidraget skal kanaliseres som øremerkede midler gjennom Norges forskningsråd. Det forutsettes at oljeindustrien selv skal stå for en vesentlig del av finansieringen av programmet.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til departementets svar av 8. juni 1999 på spørsmål nr. 2 fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe hvor det bl.a. heter at:

«Forslaget om en bevilgning til prosjektrettet teknologiutvikling i petroleumsvirksomheten bygger på en rekke prosjektinnspill fra oljeindustrien. Spørsmålet om eventuelle bevilgninger til formålet utover 1999 vil bli vurdert av Regjeringen i forbindelse med fremleggelsen av de konkrete budsjettforslagene.

Bevilgningen til prosjektrettet teknologiutvikling er ikke å betrakte som ordinære forskningsmidler som er av mer langsiktig og grunnleggende karakter. Dette tiltaket vil imidlertid være komplementært til ordinære forskningsprogrammer gjennom NFR. Prosjektforslagene innenfor dette programmet skal inneholde teknologiutvikling som skal gi grunnlag for lønnsomme utbygginger og kan anvendes på konkrete felt på norsk kontinentalsokkel hvor nyutviklet teknologi kan utprøves som pilotprosjekt. Prosjektene vil ha karakter av demonstrasjon og uttesting av ny teknologi på terskelen til kommersialisering».

Flertallet viser til at forslaget innebærer at staten, sammen med oljeindustrien, skal bidra til å finansiere prosjekter for teknologiutvikling. Flertallet mener at dette kan være utløsende for nytt industrielt fokus, og støtter intensjonene i forslaget.

Det framgår imidlertid ikke av forslaget hvordan skillelinjene skal trekkes mellom ordninger som kan finansieres gjennom petroleumsfondet og ordninger som kan finansieres gjennom budsjettet. I departementets svar av 8. juni 1999 på spørsmål nr. 1 fra Arbeiderpartiets stortingsgruppe heter det at:

«Bevilgningene til prosjektrettet teknologiutvikling er knyttet til statens deltakelse i petroleumsvirksomheten og skal ha som formål å redusere kostnadene på norsk kontinentalsokkel blant annet for å øke statens inntekter fra petroleumsvirksomheten på sikt. Med dette som utgangspunkt har Regjeringen funnet det nærliggende å definere bevilgningen som en petroleumsrelatert utgift knyttet til statens engasjement som bør inngå i beregningen av statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten.»

Etter flertallets vurdering vil en rekke forsk­ningsprosjekter som er relatert til petroleumsvirksomheten kunne bidra til å redusere kostnadene på norsk kontinentalsokkel på sikt. I tillegg er for eksempel NORSOK, INTSOK og MILJØSOK sammenlignbar med det foreslåtte programmet.

Flertallet konstaterer derfor at Regjeringens forslag innebærer at en ordinær budsjettbevilgning finansieres gjennom å komme til fratrekk i kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten.

Statens nettokontantstrøm føres som inntekt til Statens petroleumsfond gjennom statsbudsjettet, og disse inntektene bidrar således til å finansiere deler av budsjettet i utgangspunktet. Flertallet finner det betenkelig dersom tiltak som i utgangspunktet kan betraktes som ordinære budsjettbevilgninger ikke skal inngå i den samlede budsjettvurderingen, men finansieres direkte gjennom petroleumsfondet. Etter flertallets vurdering kan dette innebære en regnskapsmessig uryddighet, som igjen bidrar til at en særskilt utgiftspost unndras i vurderingen av den samlede budsjettveksten. Flertallet vil derfor gå imot Regjeringens forslag om å endre lov om Statens petroleumsfond.

Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til proposisjonen og sluttar seg til Regjeringa sitt forslag.

Desse medlemene fremjar følgjande forslag:

«Vedtak til lov

om endring i lov av 22. juni 1960 nr. 36 om Statens petroleumsfond

I.

I lov av 22. juni 1990 nr. 36 om Statens petroleumsfond § 2 skal 12. og nytt 13. strekpunkt lyde:

  • statens eventuelle kjøp av andeler som ledd i statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten,

  • utgifter til prosjektrettet teknologiutvikling i petroleumsvirksomheten.

II.

Loven trer i kraft straks.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Regjeringens forslag til endring av § 2 i lov om Statens petroleumsfond. Dette medlem støtter opprettelsen av et slikt fond, men vil understreke at innretningen må være annerledes enn det foreslåtte og viser til Stortingets behandling av St.prp. nr. 67 (1998-99) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet 1999, jf. kap. 2441 (nytt).

Forslag fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre

Forslag

Vedtak til lov

om endring i lov av 22. juni 1960 nr. 36 om Statens petroleumsfond

I.

I lov av 22. juni 1990 nr. 36 om Statens petroleumsfond § 2 skal 12. og nytt 13. strekpunkt lyde:

  • statens eventuelle kjøp av andeler som ledd i statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten,

  • utgifter til prosjektrettet teknologiutvikling i petroleumsvirksomheten.

II.

Loven trer i kraft straks.

Komiteen viser til proposisjonen og til det som står foran og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak:

Ot.prp. nr. 67 (1998-99) - om lov om endring i lov av 22. juni 1990 nr. 36 om Statens petroleumsfond - avvises.

Oslo, i finanskomiteen, den 9. juni 1999.

Lars Gunnar Lie,leder. Hill-Marta Solberg,ordfører. Siv Jensen,sekretær.