Komiteens tilråding
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting m.m.
I.
I lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting gjøres følgende endringer:§ 1-1 fjerde ledd skal lyde:
Med reklame menes enhver form for markedsføring av en vare, tjeneste, sak eller idé mot betaling eller annen form for godtgjøring.
§ 2-1 nytt femte ledd skal lyde:
Vedtak truffet av Statens medieforvaltning i medhold av § 3-1 tredje ledd, jf. §§ 10-3 og 10-4, kan påklages til Markedsrådet. Ved behandlingen gjelder de saksbehandlingsregler som er gitt i eller i medhold av markedsføringsloven.
§ 3-1 nytt tredje ledd skal lyde:
Kringkastingsselskaper kan ikke sende reklame for livssyn eller politiske budskap. Dette gjelder også tekstfjernsyn.
Nåværende § 3-1 tredje ledd blir nytt fjerde ledd.
II.
I lov av 16. juni 1972 nr. 47 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven) gjøres følgende endringer:§ 12 første ledd tredje punktum skal lyde:
Markedsrådet kan videre forby handling som rådet finner er i strid med regler som Forbrukerombudet er tillagt tilsyn med etter forskrifter gitt i medhold av lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 3-1 fjerde ledd, når det tilsies av hensyn til forbrukerne eller av hensyn til likestilling mellom kjønnene.
§ 13 tredje ledd skal lyde:
Forbrukerombudet fører videre, ut fra hensynet til forbrukerne og hensynet til likestilling mellom kjønnene, tilsyn med reklame i henhold til forskrifter gitt i medhold av lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 3-1 fjerde ledd.
III.
Loven trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.