Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget å gjøre slikt

vedtak til lov

om endringer i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting m.m.

I.

I lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting gjøres følgende endringer:

§ 1-1 fjerde ledd skal lyde:

Med reklame menes enhver form for markedsføring av en vare, tjeneste, sak eller idé mot betaling eller annen form for godtgjøring.

§ 2-1 nytt femte ledd skal lyde:

Vedtak truffet av Statens medieforvaltning i medhold av § 3-1 tredje ledd, jf. §§ 10-3 og 10-4, kan påklages til Markedsrådet. Ved behandlingen gjelder de saksbehandlingsregler som er gitt i eller i medhold av markedsføringsloven.

§ 3-1 nytt tredje ledd skal lyde:

Kringkastingsselskaper kan ikke sende reklame for livssyn eller politiske budskap. Dette gjelder også tekstfjernsyn.

Nåværende § 3-1 tredje ledd blir nytt fjerde ledd.

II.

I lov av 16. juni 1972 nr. 47 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven) gjøres følgende endringer:

§ 12 første ledd tredje punktum skal lyde:

Markedsrådet kan videre forby handling som rådet finner er i strid med regler som Forbrukerombudet er tillagt tilsyn med etter forskrifter gitt i medhold av lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 3-1 fjerde ledd, når det tilsies av hensyn til forbrukerne eller av hensyn til likestilling mellom kjønnene.

§ 13 tredje ledd skal lyde:

Forbrukerombudet fører videre, ut fra hensynet til forbrukerne og hensynet til likestilling mellom kjønnene, tilsyn med reklame i henhold til forskrifter gitt i medhold av lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 3-1 fjerde ledd.

III.

Loven trer i kraft fra det tidspunkt Kongen bestemmer.