3. Erstatningsplikt ved forsinkelse, skade eller tap av postsendinger
Dagens regler, som framgår av postloven § 22 og postforskriften § 14, har fastsatt erstatningsplikt for skade, bortkomst eller forsinkelse av registrerte postsendinger, i forsinkelsestilfellene er det fastsatt krav om grov uaktsomhet. For uregistrerte postsendinger er det ikke erstatningsplikt.
Behovet for erstatningsplikt for uregistrerte sendinger synes rent faktisk å være forholdsvis lite. Generelt har brukere av posttjenester først og fremst et behov for at postoperatører er pålitelige når det gjelder postsendingens sikkerhet og framsendingstid.
Departementet foreslår at erstatningsplikten ikke utvides til å gjelde for uregistrerte sendinger ved alminnelig uaktsomhet. Derimot bør det lovfestes erstatningsplikt ved forsett eller grov uaktsomhet for uregistrerte sendinger. Dessuten bør det lovfestes en generell plikt for postoperatøren til å informere kundene om sine ansvarsbetingelser og leveringsvilkår.
Etter dagens erstatningsregler kreves det grov uaktsomhet fra postoperatørens side for å få rett til erstatning i forsinkelsestilfellene (postforskriften § 14). Det er spesielt to tilfeller der det er behov for å vurdere en videre adgang til å kunne kreve erstatning.
Det ene typetilfellet gjelder hva man kan kalle hastesendinger.
Det andre typetilfellet hvor erstatning for forsinkelse synes å stå i en særstilling, er sendinger hvor det er avtalt levering på en bestemt dag eller innenfor et nærmere avtalt tidsrom.
Departementet er kommet til at det bør innføres et skjerpet erstatningsansvar for de nevnte forsinkelsestilfellene.
Departementet foreslår derfor at det lovfestes en erstatningsplikt for disse forsinkelsestilfellene basert på et kontrollansvar mest mulig lik vegfraktloven § 28.
Komiteen har ingen merknader.