3. Endringer som tar sikte på å styrke rettssikkerheten til personer som holdes tilbake i institusjon
- 3.1 Adgangen til å ta urinprøver
- 3.2 Foreløpig godkjenning av midlertidige vedtak etter sosialtjenesteloven § 6-2
- 3.3 Frist for å fremme ordinær sak for fylkesnemnda etter at det er fattet midlertidig vedtak etter sosialtjenesteloven § 6-2
- 3.4 Påbud om at den aktuelle tilsynsmyndigheten skal varsles ved innleggelser etter sosialtjenesteloven §§ 6-2 og 6-2a
Med hjemmel i sosialtjenesteloven § 7-11 siste ledd bokstav a, er adgangen til å ta urinprøver nærmere regulert i forskrift. Det uttales at det i praksis har vist seg at reguleringen er noe uklar.
Departementet anser adgangen til urinkontroll som et nødvendig virkemiddel for å forebygge rusmiddelmisbruk i institusjonene, og ser det som viktig at denne underlegges best mulig rettssikkerhetsmessig kontroll. Med henblikk på dette, og også for å sikre ensartet praksis, foreslår departementet at det skal være fylkesnemndene for sosiale saker som skal ta stilling til om det skal kunne tas urinprøver av tvangsinnlagte.
Departementet bemerker at adgangen til å ta urinprøver bør begrenses til de situasjonene der det er nødvendig for å gjennomføre et behandlingsopplegg. Det er derfor ikke aktuelt å foreslå adgang til å ta urinprøver utenom institusjon. Departementet er videre kommet til at det ikke bør være adgang til å ta urinprøver når klienten er innlagt med hjemmel i et midlertidig vedtak.
Departementet foreslår at fylkesnemnda for sosiale saker i forbindelse med behandlingen av ordinære saker etter sosialtjenesteloven §§ 6-2 og 6-2a skal ta stilling til om det skal være adgang til å ta urinprøver. Det foreslås videre at § 6-3 presiseres slik at det framgår at det, før oppholdet begynner, kan avtales at det skal være adgang til å ta urinprøver. Departementet foreslår også at Kongen gis en egen forskriftshjemmel for å regulere urinprøvetaking i institusjon etter sosialtjenesteloven.
Komiteen slutter seg til det framlagte forslag og har for øvrig ingen merknader.
Det er i dag ikke krav om foreløpig godkjenning av midlertidige vedtak etter sosialtjenesteloven § 6-2. Midlertidige vedtak etter sosialtjenesteloven § 6-2a skal derimot sendes fylkesnemndas leder for foreløpig godkjenning straks, og helst innen 48 timer.
Departementet anser at det av hensyn til klientenes rettssikkerhet vil være en fordel med en maksimumsfrist for godkjenning av midlertidige vedtak, og foreslår at det innføres et krav om at fylkesnemndas leder skal foreta en foreløpig godkjenning av sosialtjenestens midlertidige vedtak, om mulig innen 48 timer, etter sosialtjenesteloven § 6-2. Det foreslås dessuten at presiseringen av at 48-timersfristen gjelder fylkesnemndsleders foreløpige godkjenning av midlertidige vedtak, også skal tas inn i § 6-2a.
Komiteen slutter seg til det framlagte forslag og har for øvrig ingen merknader.
Når det er fattet et midlertidig vedtak etter sosialtjenesteloven § 6-2, er det tre ukers frist for å fremme ordinær sak for fylkesnemnda for sosiale saker. For vedtak etter sosialtjenesteloven § 6-2a er fristen satt til to uker. Også etter barneverntjenesteloven § 4-6 fjerde ledd er fristen to uker.
Sosial- og helsedepartementet bemerker at fristene for å fremme ordinære saker for fylkesnemnda bør være like for alle sakstyper, med mindre det er tungtveiende grunner som taler imot dette. Det framholdes at fristen av rettssikkerhetshensyn bør være så kort som praktisk mulig. Departementet foreslår at fristen for å fremme ordinær sak etter at det er fattet et midlertidig vedtak etter sosialtjenesteloven § 6-2, skal være to uker.
Komiteen slutter seg til det framlagte forslag og har for øvrig ingen merknader.
Sosial- og helsedepartementet har med hjemmel i sosialtjenesteloven § 7-9 fastsatt i forskrift at det i institusjoner opprettet etter lov om sosiale tjenester skal gjennomføres tilsynsbesøk minst fire ganger i året. Det er i dag ikke noen automatikk i at tilsynsmyndigheten blir informert om innleggelser etter tvangsbestemmelsene i sosialtjenesteloven.
Sosial- og helsedepartementet foreslår i proposisjonen en bestemmelse om at institusjonen uten ugrunnet opphold skal varsle tilsynsmyndigheten.
Komiteen slutter seg til det framlagte forslag og har for øvrig ingen merknader.