14. Merknader til de enkelte bestemmelsene
Til § 1-1 Lovens virkeområde
Loven gjelder etter første ledd for regnskapspliktige som er hjemmehørende i Norge og utenlandske regnskapspliktige som driver virksomhet i Norge.
Annet ledd fastsetter at Kongen gir regler om lovens anvendelse for Norges økonomiske sone og for Svalbard, Jan Mayen og bilandene, og at det kan fastsettes særlige regler under hensyn til forholdene der.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998), jf. avsnitt 2.4 foran.
Til § 1-2 Regnskapspliktige
Første ledd nr. 1 og 2 fastsetter regnskapsplikt for aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper, jf. lov 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskaper og lov 13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper.
Nr. 3 fastsetter regnskapsplikt for statsforetak, jf. lov 30. august 1991 nr. 71 om statsforetak.
Nr. 4 fastsetter regnskapsplikt for selskaper etter selskapsloven med unntak av selskap som ikke er partrederi og som har mindre enn 5 mill. kroner i salgsinntekt og flere enn 5 ansatte dersom antallet deltakere ikke overstiger 5 og ingen av deltakerne er juridisk person med begrenset ansvar, og interkommunale selskaper.
Nr. 5 fastsetter regnskapsplikt for institusjoner som er under tilsyn av Kredittilsynet.
Nr. 6 fastsetter regnskapsplikt for verdipapirfond.
Nr. 7 fastsetter regnskapsplikt for samvirkelag som har salgsinntekter over 2 mill. kroner.
Nr. 8 fastsetter regnskapsplikt for boligbyggelag, borettslag og boligsameier som nevnt i eierseksjonsloven § 44 annet ledd.
Nr. 9 fastsetter regnskapsplikt for økonomiske foreninger.
Nr. 10 fastsetter regnskapsplikt for andre foreninger som har eiendeler med verdi over 20 mill. kroner eller har flere enn 20 ansatte.
Nr. 11 fastsetter regnskapsplikt for enhver som driver enkeltmannsforetak og som samlet har eiendeler med verdi over 20 mill. kroner eller har flere enn 20 ansatte.
Nr. 12 fastsetter regnskapsplikt for utenlandske foretak som utøver eller deltar i virksomhet her i riket eller på norsk kontinentalsokkel, og som er skattepliktig til Norge etter norsk intern lovgivning.
Etter annet ledd har enhver som har plikt til å levere næringsoppgave etter ligningsloven eller omsetningsoppgave etter merverdiavgiftsloven regnskapsplikt etter lovens kap. 2.
I forhold til forslagene i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) innebærer dette ytterligere unntak for små selskap etter selskapsloven, jf. nr. 4 ovenfor, og små samvirkelag, jf. nr. 7 ovenfor. Bestemmelsen er ellers i samsvar med forslaget i proposisjonen, jf. avsnitt 2.1, 2.2, 2.3 og 2.5 foran.
I forhold til forslagene i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) går komiteen i tillegg inn for at departementet i forskrift kan fastsette regler som utfyller eller fraviker kapittel 3-7 for regnskapspliktige etter nr. 10 ovenfor, jf. komiteens merknader under avsnitt 2.1.2 foran og § 9-1.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer forslag om at grense for enkeltmannsforetaks regnskapsplikt skal knyttes til 5 ansatte, jf. avsnitt 2.2 foran.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer forslag som innebærer at interkommunale selskaper ikke unntas fra regnskapsplikten etter nr. 4 ovenfor.
Til § 1-3 Konsern
Definisjonen av morselskap, datterselskap og konsern er nærmere omtalt i avsnitt 7.1 foran.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 1-4 Tilknyttet selskap
Definisjonen av tilknyttet selskap er nærmere omtalt i avsnitt 6.11 foran.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 1-5 Store foretak
Bestemmelsen definerer hva som skal regnes som store foretak. Departementet vil etter nr. 3 kunne bestemme at foretak med særlig samfunnsøkonomisk eller markedsmessig betydning skal være store foretak. Særskilte krav til store foretak er gitt i notebestemmelsene § 7-5, § 7-20, § 7-21, § 7-26, § 7- 31 og § 7-32.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 1-6 Små foretak
Bestemmelsen definerer hva som skal regnes som små foretak. Grensene for små foretak er nærmere omtalt i avsnitt 3 foran.
Etter annet ledd skal morselskaper regnes som små foretak bare dersom størrelseskriteriene er oppfylt for konsernet sett som en enhet.
I forhold til forslagene i Ot.prp.nr.42 (1997-1998), går komiteen inn for at grensen for antall ansatte økes til 50. Komiteen anfører også et behov for jevnlig vurdering av grenseverdiene i tråd med EU-direktivene.
Til § 1-7 Regnskapsåret
Etter første ledd skal regnskapsåret være kalenderåret. I særlige tilfeller kan departementet gjøre unntak fra denne bestemmelsen.
Etter annet ledd kan første regnskapsår være kortere eller lengre enn kalenderåret, men ikke i noe tilfelle lengre enn 18 måneder. Ved oppløsning slutter regnskapsåret på oppløsningstidspunktet, jf. tredje ledd.
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 11.1 foran.
Komiteen går i motsetning til forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) inn for muligheten til avvikende regnskapsår, jf. første ledd annet punktum.
Medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte, fremmer forslag om en mer generell adgang til avvikende regnskapsår enn det som fastsettes i lovforslaget.
Til § 1-8 Styre og tilsvarende ledelsesorgan
For regnskapspliktige som ikke etablerer et formelt styre men likevel har tilsvarende ledelsesorgan, vil reglene om styret og styrets medlemmer gjelde tilsvarende.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 1-9 Fusjon
Aksjelovens bestemmelser om fusjon gjelder bare sammenslåing av ett eller flere aksjeselskap, jf. ny aksjelov § 13-1. Allmennaksjelovens bestemmelser om fusjon gjelder sammenslåing av ett eller flere allmennaksjeselskaper, samt kombinasjoner av aksjeselskaper og allmennaksjeselskaper, jf. allmennaksjeloven § 13-1. Etter § 1-9 vil regnskapslovens bestemmelser gjelde slike fusjoner, samt sammenslåing av andre regnskapspliktige enn de som omfattes av aksjelovgivningen.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998), jf. avsnitt 6.12 foran.
Til § 2-1 Registrering av opplysninger om transaksjoner og andre disposisjoner
Første ledd inneholder kriteriene for plikt til å foreta registrering av opplysninger i regnskapssystemet, jf. avsnitt 4.2 foran.
Annet ledd fastsetter hvilke opplysninger som skal registreres når det foreligger registreringsplikt, jf. avsnitt 4.4 foran.
Tredje ledd inneholder bestemmelser om retting av registrerte opplysninger, jf. avsnitt 4.5 foran.
Etter fjerde ledd skal registrering av opplysninger som hovedregel foretas uten ugrunnet opphold, jf. avsnitt 4.6 foran.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte, foreslår at det skal være adgang til å benytte gjeldende bokføringsregler i en overgangsperiode fram til 1. januar 2001, jf. § 9-2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte, mener kap. 2 i lovforslaget ikke kan vedtas nå, men sendes tilbake til departementet for ytterligere bearbeiding men slik at ikrafttredelse kan skje senest 1. januar 2001, jf. avsnitt 4.1 foran.
Disse medlemmer mener at registreringsplikten etter første ledd er for omfattende.
Disse medlemmer mener videre at fristene for registrering etter fjerde ledd bør endres til de frister som gjelder for pliktig rapportering.
Til § 2-2 Regnskapssystemet
Første ledd inneholder et alminnelig ordenskrav.
Annet ledd inneholder krav til bestandigheten i regnskapssystemets egenskaper.
Tredje til femte ledd inneholder bestemmelser om hvordan de registrerte opplysningene skal kunne gjengis. Etter tredje ledd skal regnskapssystemet kunne vise hvilke registrerte opplysninger som inngår i beløp som er oppgitt i pliktig rapportering. Fjerde og femte ledd har spesifikasjonskrav ut over dette.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Tverrpolitisk Folkevalgte, mener bestemmelsen bør vurderes på nytt bl.a. ut fra hensynene til personvern og bedriftenes kostnader, jf. avsnitt 4.3 foran.
Til § 2-3 Dokumentasjon av registrerte opplysninger
Etter første ledd skal registrerte opplysninger være dokumentert.
Annet ledd fastsetter minstekrav til dokumentasjon av transaksjoner. Etter tredje ledd kan selger fravike kravet om at partenes identitet skal fremgå av dokumentasjonen ved kontantsalg til forbruker.
Fjerde ledd inneholder særlige dokumentasjonsregler for kontantsalg.
Komiteen går imot forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) om at kontantsalg over 20.000 kroner skal dokumenteres med angivelse av partene, jf. avsnitt 4.7 foran.
Komiteen mener at kravene for registreringspliktige etter merverdiavgiftsloven kan føre til økte kostnader for frivillige organisasjoner m.v, og finner det naturlig at det ved evaluering av loven etter tre år foretas en grundig analyse av om lovens forskjellige bestemmelser har ført til utilsiktede konsekvenser for frivillige organisasjoner.
Til § 2-4 Dokumentasjon av eiendeler og gjeld
Bestemmelsen fastsetter at eiendeler og gjeld skal være dokumentert. Det er opplistet visse minstekrav til dokumentasjon.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998), jf. avsnitt 4.7 foran.
Til § 2-5 Dokumentasjon av regnskapssystemet
Etter bestemmelsen skal det foreligge dokumentasjon som beskriver regnskapssystemet. Etter tredje punktum skal dokumentasjonen vise hvordan registrerte opplysninger tilordnes, og hvordan sammenhengen er mellom de registrerte opplysningene og beløp som er oppgitt i pliktig rapportering. Etter fjerde punktum skal endring av regnskapssystemet framgå av dokumentasjonen.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998), jf. avsnitt 4.7 foran.
Til § 2-6 Krav til språk
Registrerte opplysninger, gjengivelse av disse og dokumentasjon av regnskapssystemet skal være på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998), jf. avsnitt 4.9 foran.
Til § 2-7 Oppbevaring
Hva som er oppbevaringspliktig regnskapsmateriale fremgår av første ledd. Etter annet ledd skal regnskapsmaterialet som hovedregel oppbevares i Norge i 10 år.
Tredje ledd fastsetter at regnskapsmaterialet skal oppbevares ordnet og være betryggende sikret mot ødeleggelse og tyveri.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte, er skeptiske til en oppbevaringstid på 10 år, jf. avsnitt 4.8 foran.
Til § 2-8 Bistand og informasjon til kontrollmyndighet
Bestemmelsen fastsetter at regnskapspliktig og eventuell medhjelper plikter å gi kontrollmyndighet bistand til innsyn i regnskapssystemet og regnskapsmaterialet.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998), jf. avsnitt 4.10 foran.
Til § 3-1 Plikt til å utarbeide årsregnskap og årsberetning
Bestemmelsen fastslår plikten til å utarbeide årsregnskap og årsberetning i samsvar med lovens bestemmelser. Annet ledd fastsetter en adgang for små foretak til å benytte forenklede regnskapsregler.
Bestemmelsen svarer til § 3-1 og § 8-1 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998), jf. avsnitt 7.1 og 11.2 foran.
Det vises for øvrig til avsnitt 1.2 foran for en nærmere redegjørelse om hvordan de enkelte regler som bare gjelder små foretak er innarbeidet i loven.
Komiteen går inn for å gi de forenklede regnskapsreglene anvendelse også for små konsern som utarbeider konsernregnskap. Dette er en ytterligere forenkling i forhold til forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 3-2 Årsregnskapets innhold
Bestemmelsen fastsetter hva som skal inngå i årsregnskapet. Det følger av tredje ledd at for morselskap består årsregnskapet av selskapsregnskap og konsernregnskap. Det følger av annet og fjerde ledd at små foretak kan unnlate å utarbeide hhv. kontantstrømoppstilling og konsernregnskap.
Bestemmelsen svarer til § 3-2 og § 8-3 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Det vises til avsnitt 7 for en nærmere redegjørelse om konsernregnskapet.
Til § 3-3 Årsberetningens innhold
Etter første ledd skal det i årsberetningen gis opplysninger om arten av virksomheten og hvor virksomheten drives.
Etter annet ledd skal det gis nærmere angitte opplysninger om forutsetningen for fortsatt drift, jf. § 4-5.
Etter tredje ledd skal det gis opplysninger om arbeidsmiljøet og en oversikt over iverksatte tiltak som har betydning for arbeidsmiljøet.
Etter fjerde ledd skal det gis opplysninger om forhold ved virksomheten, herunder dens innsatsfaktorer og produkter, som kan medføre en ikke ubetydelig påvirkning av det ytre miljø.
Det skal gis en utfyllende redegjørelse for årsregnskapet dersom en slik redegjørelse er av betydning for å bedømme stilling og resultat, jf. femte ledd.
Det skal gis en redegjørelse som gir grunnlag for å vurdere den regnskapspliktiges framtidige utvikling, jf. sjette ledd.
Etter syvende ledd skal årsberetningen inneholde forslag til anvendelse av overskudd eller dekning av tap.
Etter åttende ledd kan små foretak unnlate å gi opplysninger som nevnt i femte, sjette og syvende ledd.
Bestemmelsen svarer til § 3-3 og § 8-4 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer forslag om en alternativ utforming av kravene til redegjørelse for ytre miljøforhold i bestemmelsens fjerde ledd, jf. avsnitt 10 foran.
Til § 3-4 Krav til føring i norsk mynt og krav til norsk språk
Etter første ledd skal årsregnskapet føres i norske kroner og på norsk med mindre departementet ved forskrift eller enkeltvedtak bestemmer noe annet. Årsberetningen skal være på norsk. Etter annet ledd kan konsernregnskapet i visse tilfeller føres i annen valuta.
Bestemmelsen er likelydende med § 3-4 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998), jf. avsnitt 11.4 foran.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte mener det må legges til rette for en viss fleksibilitet for de foretak som ikke har norske kroner som funksjonell valuta.
Til § 3-5 Undertegning av årsregnskapet og årsberetningen
I første ledd fastsettes hvem som har plikt til å undertegne årsregnskapet og årsberetningen.
Det følger av annet ledd at dersom en som skal underskrive har innvendinger mot årsregnskapet eller årsberetningen, skal vedkommende underskrive med påtegnet forbehold og gi nærmere redegjørelse i årsberetningen.
Bestemmelsen er likelydende med § 3-8 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998), jf. avsnitt 11.5 foran.
Til § 3-6 Konsernregnskap
Konsernregnskapet er nærmere omtalt i avsnitt 7. Kravene til lik prinsippanvendelse er omtalt i avsnitt 5.5. Regelen i tredje ledd om utenlandsk datterselskap som følger et annet regnskapsår enn morselskapet, er omtalt i avsnitt 11.1.
Bestemmelsen er likelydende med § 3-4 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer forslag om at bestemmelsen utgår og at det åpnes for at prinsippanvendelsen i konsernregnskap og selskapsregnskap kan være forskjellig, jf. avsnitt 5.5 foran og § 4-4.
Til § 3-7 Unntak fra konsernregnskapsplikt for morselskap i underkonsern
Unntaket fra konsernregnskapsplikten er nærmere omtalt i avsnitt 7.1.
Bestemmelsen er likelydende med § 3-5 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 3-8 Utelatelse av datterselskap fra konsolidering
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 7.2. Konsernregnskapet skal etter § 3-2 tredje ledd omfatte morselskapet og alle datterselskapene uavhengig av om datterselskapene er norske eller utenlandske.
Utelatelse etter første ledd nr. 3 vil ikke være aktuelt før det er utarbeidet eventuelle standarder for god regnskapsskikk på området.
Adgang til utelatelse av datterselskap etter annet ledd er knyttet til om en eventuell utelatelse vil ha betydning for å bedømme den regnskapspliktiges stilling og resultat.
Bestemmelsen er likelydende med § 3-6 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 4-1 Grunnleggende regnskapsprinsipper
Paragrafen inneholder fem grunnleggende prinsipper for periodisering. Etter nr. 1 skal transaksjoner regnskapsføres til verdien av vederlaget på transaksjonstidspunktet. Prinsippet omtales som transaksjonprinsippet. Etter nr. 2 skal inntekt resultatføres når den er opptjent. Etter nr. 3 skal utgifter kostnadsføres i samme periode som tilhørende inntekt. Nummer 3 omtales som sammenstillingsprinsippet. Etter nr. 4 skal urealisert tap resultatføres. Nummer 5 gjelder periodisering i tilfelle sikring.
Det er i annet ledd gitt unntak fra de grunnleggende regnskapsprinsippene om opptjening og sammenstilling for små foretak.
Bestemmelsen svarer til § 4-1 og § 8-5 nr. 1 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998), og er omtalt i avsnitt 5.1, 5.2 og 5.3 foran.
Til § 4-2 Regnskapsestimater
Etter første ledd skal det ved usikkerhet brukes beste estimat, på bakgrunn av den informasjon som er tilgjengelig når årsregnskapet avlegges. Etter annet ledd skal virkning av endring av regnskapsestimat som hovedregel resultatføres i den perioden estimatet endres.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998), jf. avsnitt 5.2 foran.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer forslag om en alternativ utforming av bestemmelsen for å klargjøre forsiktighetsprinsippet tydeligere.
Til § 4-3 Kongruensprinsippet
Første ledd beskriver kongruensprinsippet som innebærer at alle inntekter og kostnader skal resultatføres. Annet ledd inneholder unntak fra kongruensprinsippet. Etter tredje ledd kan små foretak resultatføre virkning av endring av regnskapsprinsipp og korrigering av feil i tidligere årsregnskap.
Bestemmelsen svarer til § 4-3 og § 8-5 nr. 2 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998), og er omtalt i avsnitt 5.4 foran.
Til § 4-4 Prinsippanvendelse
Bestemmelsen fastsetter at årsregnskapet skal utarbeides etter ensartede prinsipper som skal anvendes konsistent over tid. Krav til lik prinsippanvendelse for konsoliderte datterselskap og morselskap følger av § 3-4.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998), og er omtalt i avsnitt 5.5 foran.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer forslag om at prinsippanvendelsen i konsernregnskap og selskapsregnskap likevel kan være forskjellig.
Til § 4-5 Forutsetningen om fortsatt drift
Bestemmelsen fastsetter at årsregnskapet skal utarbeides under forutsetning om fortsatt drift så lenge det ikke er sannsynlig at virksomheten vil bli avviklet. Dersom det er sannsynlig at virksomheten vil bli avviklet, skal eiendeler og gjeld vurderes til virkelig verdi ved avvikling.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998), og er omtalt i avsnitt 5.6 foran.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer forslag som innebærer at terskelen for avviklingsregnskap settes høyere enn det som foreslås i proposisjonen.
Til § 4-6 God regnskapsskikk
Bestemmelsen fastsetter at registrering av regnskapsopplysninger og utarbeidelse av årsregnskap skal foretas i samsvar med god regnskapsskikk.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998), og er omtalt i avsnitt 5.7 foran.
Til § 5-1 Klassifisering av eiendeler
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 6.1 foran.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 5-2 Omløpsmidler
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 6.3 foran.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 5-3 Anleggsmidler
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 6.4 foran.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer forslag om en oppskrivningsadgang for anleggsmidler gjennom § 5-3 nytt fjerde ledd og endringer i § 6-2, § 7-12 og § 7-39.
Til § 5-4 Anskaffelseskost
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 6.2 og 6.14. Det er gitt en egen bestemmelse om anskaffelseskost ved tilvirkning for små foretak, jf. annet ledd siste punktum.
Bestemmelsen svarer til § 5-4 og § 8-6 nr. 1 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 5-5 Tilordning av anskaffelseskost
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 6.6 og 6.14. Det er gitt en egen bestemmelse for små foretak om tilordning av anskaffelseskost for ombyttbare finansielle eiendeler, jf. siste punktum.
Bestemmelsen svarer til § 5-5 og § 8-6 nr. 2 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 5-6 Forskning og utvikling
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 6.7. Det gis adgang til kostnadsføring av utgifter til egen forskning og utvikling.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 5-7 Goodwill
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 6.8. Det er bare kjøpt goodwill som skal balanseføres. Reglene om avskrivning og nedskrivning i § 5-3 vil også gjelde for goodwill. Dette avviker fra forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) hvor avskrivningstiden ble foreslått satt til maksimalt 20 år.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre fremmer forslag i samsvar med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) § 5-7.
Til § 5-8 Markedsbaserte finansielle omløpsmidler
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 6.9 og 6.14 foran.
Små foretak kan vurdere markedsbaserte finansielle omløpsmidler etter denne bestemmelsen eller etter vurderingsregelen for omløpsmidler, jf. siste ledd.
Bestemmelsen svarer til § 5-8 og § 8-6 nr. 3 første punktum i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer forslag om at bestemmelsen utgår fra loven.
Til § 5-9 Utenlandsk valuta
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 6.10 foran.
Bestemmelsen er likelydende med § 5-9 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 5-10 Pensjonskostnader for små foretak
Små foretak kan unnlate å balanseføre pensjonsforpliktelser som er forsikret. Premien skal i tilfelle ansees som pensjonskostnad.
Bestemmelsen svarer til § 8-6 nr. 4 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) og er nærmere omtalt i avsnitt 6.14 foran.
Til § 5-11 Leieavtaler for små foretak
Små foretak kan unnlate å balanseføre leieavtaler.
Bestemmelsen svarer til § 8-6 nr. 5 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) og er nærmere omtalt i avsnitt 6.14 foran.
Til § 5-12 Langsiktige tilvirkningskontrakter for små foretak
Små foretak kan inntektsføre langsiktige tilvirkningskontrakter når kontrakten er fullført.
Bestemmelsen svarer til § 8-16 nr. 6 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) og er nærmere omtalt i avsnitt 6.14 foran.
Til § 5-13 Vurdering av gjeld
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 6.5 og 6.1.2 foran.
Vurderingsreglene i kap. 5 skal etter første ledd gjelde tilsvarende for gjeld.
I annet ledd er det tatt inn et unntak fra plikten til å oppskrive gjeld som ville fulgt av de generelle vurderingsreglene. Unntaket vil ikke gjelde for gjeld som skal vurderes til virkelig verdi etter § 5-8. Det vil være opp til den regnskapspliktige å vurdere om unntaket skal benyttes eller om de generelle vurderingsreglene skal legges til grunn. Etter tredje ledd kan første års avdrag på langsiktig gjeld klassifiseres som kortsiktig gjeld. Dette er ikke i tråd med departementets vurdering i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) avsnitt 7.2.5.
Bestemmelsens første og annet ledd er likelydende med § 5-16 i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre er imot bestemmelsens siste ledd og går inn for forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 5-14 Fusjon
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 6.12 foran. Fusjon er definert i § 1-9. Bestemmelsen i første ledd første punktum om at fusjon skal regnskapsføres som egenkapitaltransaksjon har for opptaksfusjon ingen selvstendig betydning ved siden av transaksjonsprinsippet, men er tatt med som en uttrykkelig hovedregel på bakgrunn av det unntaket som foreslås i annet punktum og i § 5-15. Fusjon ved nydannelse skal regnskapsføres som egenkapitaltransaksjon med eiendeler og gjeld i det selskap som må anses som overdragende som tingsinnskudd.
Annet ledd gjelder regnskapsføring av konsernfusjon.
For små foretak er det foreslått en egen bestemmelse om regnskapsføring av fusjon i § 5-16.
Bestemmelsen er likelydende med § 5-12 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 5-15 Kontinuitetsunntak ved sammenslåing av tilnærmet likeverdige interesser
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 6.12 foran.
Bestemmelsen er likelydende med § 5-13 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 5-16 Fusjon mellom små foretak
Ved fusjon mellom små foretak kan eiendeler og gjeld i de fusjonerende foretakene videreføres til balanseførte verdier.
Bestemmelsen er likelydende med § 8-6 nr. 7 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) og er nærmere omtalt i avsnitt 6.14 foran.
Til § 5-17 Investering i tilknyttet selskap og datterselskap
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 6.11 foran. Tilknyttet selskap er definert i § 1-4. Etter første ledd er bruk av egenkapitalmetoden i utgangspunktet obligatorisk ved investering i tilknyttet selskap.
Etter annet ledd kan investering i datterselskap som ikke konsolideres, vurderes etter egenkapitalmetoden eller de generelle vurderingsreglene i selskapsregnskapet.
Det følger av tredje ledd hvordan vurdering etter egenkapitalmetoden skal foretas.
Bestemmelsen er likelydende med § 5-10 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer forslag om en annen utforming av § 5-17 tredje ledd nr. 4.
Til § 5-18 Deltakelse i felles kontrollert virksomhet
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 6.11 foran.
Etter første ledd kan den regnskapspliktige velge vurdering etter bruttometoden eller egenkapitalmetoden.
Annet ledd gir en beskrivelse av bruttometoden.
Bestemmelsen er likelydende med § 5-11 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 5-19 Konserndannelse
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 6.13 og 6.8.2 foran. Bestemmelsen har ingen selvstendig betydning ved siden av transaksjonsprinsippet, men er tatt med som en uttrykkelig hovedregel på bakgrunn av de særskilte regler som foreslås i § 5-20.
Bestemmelsen er likelydende med § 5-14 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer forslag om en annen utforming av bestemmelsen hvor behandlingen av eventuell negativ goodwill framgår.
Til § 5-20 Kontinuitetsunntak ved konserndannelse
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 6.13 foran. « Sammenslåing av tilnærmet likeverdige interesser » må i utgangspunktet forstås på samme måte som i forbindelse med fusjoner. Et minimumskrav vil etter bestemmelsen være at minst 90 % av vederlaget ved kjøpet er ordinære stemmeberettigede aksjer eller andeler utstedt av morselskapet eller konsolidert datterselskap. Morselskapet må dessuten eie minst 90 % av aksjene eller andelene i datterselskapet etter byttet.
Bestemmelsen er likelydende med § 5-15 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 6-1 Resultatregnskap
Bestemmelsen er omtalt i avsnitt 8.1 foran.
Første ledd inneholder oppstillingsplanen for resultatregnskapet.
Bestemmelsen i annet ledd fastsetter at det skal opplyses om disponeringen av årsresultatet. Avsetning til fond for vurderingsforskjeller, foreslått utbytte og avgitt konsernbidrag vil sammen med endring i annen egenkapital utgjøre fullstendig spesifikasjon av resultatdisponeringen dersom årsresultatet er positivt.
Bestemmelsen i tredje ledd fastsetter at salgsinntekt ikke skal omfatte skatter og avgifter direkte knyttet til salget.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte mener at det bør kunne gjøres unntak fra oppstillingsplanen slik at en funksjonsinndeling tillates. Disse medlemmer fremmer forslag om en særskilt forskriftshjemmel for dette i § 9-1 nedenfor.
Til § 6-2 Balansen
Bestemmelsen er omtalt i avsnitt 8.1 foran.
Første ledd inneholder oppstillingsplanen for balansen.
Annet ledd fastsetter at beholdning av egne aksjer skal føres opp til pålydende (med negativt fortegn) på egen linje under posten selskapskapital.
I tredje ledd defineres hva som skal oppføres som pensjonsforpliktelser under post D I nr. 1 ovenfor.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer forslag om endring i oppstillingsplanen for balansen for å ta høyde for oppskrivninger, jf. avsnitt 6.4.2 foran.
Til § 6-3 Oppdeling eller sammenslåing av poster
Bestemmelsen regulerer plikten til å foreta en oppdeling eller sammenslåing av poster, og er nærmere omtalt i avsnitt 8.1 foran. Etter første ledd skal det, når den regnskapspliktiges forhold tilsier det, foretas en ytterligere oppdeling av poster innledet med arabertall og tilføyelser av poster som ikke inngår i oppstillingsplanene. Annet ledd fastsetter at poster innledet med arabertall skal slås sammen dersom en slik sammenslåing fører til et mer oversiktlig årsregnskap. Unntatt fra denne bestemmelsen er poster under egenkapital.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 6-4 Kontantstrømoppstilling
Bestemmelsen regulerer innholdet av kontantstrømoppstillingen, og er nærmere omtalt i avsnitt 8.3 foran.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 6-5 Konsernregnskapets oppstillingsplan
Bestemmelsen er omtalt i avsnitt 8.1 foran.
Det følger av bestemmelsen om årsregnskapets innhold at oppstillingsplanen for resultatregnskap og balanse gjelder både for selskapsregnskap og konsernregnskap.
Minoritetsinteressene skal føres opp som en egen post under egenkapital i konsernbalansen. Videre skal minoritetsinteresser føres som fradrag i årsresultatet i resultatregnskapet.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 6-6 Sammenligning med foregående årsregnskap
For hver post i balansen, resultatregnskapet og kontantstrømoppstillingen skal det vises tilsvarende tall fra foregående årsregnskap. Slike sammenligningstall skal om nødvendig omarbeides for å bli sammenlignbare med mindre annet følger av god regnskapsskikk. Bestemmelsen er nærmere drøftet i avsnitt 8.2 foran.
Små foretak er unntatt fra plikten til å omarbeide sammenligningstallene, jf. annet ledd.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-1 Alminnelig opplysningsplikt
I første ledd gis anvisning om grupperingen av notebestemmelsene for små foretak og øvrige foretak.
Etter annet ledd skal det, i tillegg til opplysninger som skal gis etter de spesielle notebestemmelsene, gis opplysninger som er nødvendige for å bedømme den regnskapspliktiges eller konsernets stilling og resultat og som ikke framgår av årsregnskapet for øvrig. Små foretak som ikke utarbeider konsernregnskap kan unnlate å gi slike tilleggsopplysninger om forhold knyttet til konsernets stilling og resultat.
Opplysninger kan utelates når de ikke er av betydning for å bedømme stilling og resultat. Det skal likevel alltid gis opplysninger som nevnt i følgende notebestemmelser:
- | § 7-26 om antall aksjer, flere aksjeklasser m.v. |
- | § 7-27 om egne aksjer. |
- | § 7-30 om antall ansatte. |
- | § 7-31 om ytelser til ledende personer m.v. |
- | § 7-32 om lån og sikkerhetsstillelse til ledende personer, aksjeeiere m.v. |
- | Små foretak skal alltid gi opplysninger etter følgende notebestemmelser: |
- | § 7-42 om antall aksjer, aksjeeiere m.v. |
- | § 7-43 om antall ansatte. |
- | § 7-44 om ytelser til ledende personer m.v. |
- | § 7-45 om lån og sikkerhetsstillelse til ledende personer, aksjeeiere m.v. |
Bestemmelsen svarer til § 7-1 og § 8-8 første og annet ledd i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Notebestemmelsene er nærmere omtalt i avsnitt 9 foran.
Til § 7-2 Regnskapsprinsipper
Etter første punktum skal det gis opplysninger om anvendte regnskapsprinsipper, herunder omregning av utenlandsk valuta. Etter annet punktum skal endringer i prinsippanvendelse begrunnes.
Det skal i begrenset grad være adgang til å anvende forskjellige regnskapsprinsipper innen et konsern, jf. § 3-4 annet ledd, § 4-4 og omtale i avsnitt 5.5. Adgangen kan bare omfatte datterselskap. Det kreves derfor i tredje punktum opplysning i konsernregnskapet om eventuell forskjellig prinsippanvendelse. Opplysningsplikten gjelder bare datterselskaper som konsolideres.
Etter fjerde punktum skal det gis opplysninger om og begrunnelse for sikringsvurdering. Etter femte punktum skal det også gis opplysninger om og begrunnelse for eventuell porteføljevurdering.
Etter sjette punktum skal kontinuitet ved regnskapsføring av konserndannelse eller fusjon opplyses og begrunnes.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-3 Virkning av endring av regnskapsprinsipp
Virkning av endring av regnskapsprinsipp skal opplyses. Det samme gjelder feil i tidligere årsregnskap og korrigering av slike feil samt omklassifiseringer. Sammenligningstall og omarbeiding av disse skal forklares.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-4 Virkning av endring i konsernsammensetningen
Ved endring i konsernsammensetningen skal det gis opplysning som muliggjør sammenligning med tidligere årsregnskap.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-5 Finansiell markedsrisiko
Etter bestemmelsen skal store foretak opplyse om finansiell markedsrisiko.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-6 Enkelttransaksjoner
Etter bestemmelsen skal det gis opplysninger om store enkelttransaksjoner.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-7 Sammenslåing av poster i oppstillingsplanen
Etter bestemmelsen skal poster i oppstillingsplanen som er slått sammen etter § 6-3, spesifiseres. § 6-6 om sammenligningstall skal gjelde tilsvarende.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-8 Salgsinntekter
Salgsinntekter skal spesifiseres på virksomhetsområde og geografisk marked.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-9 Langsiktige tilvirkningskontrakter
Det skal opplyses om igangværende langsiktige tilvirkningskontrakter.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-10 Varer
Varer skal spesifiseres på råvarer, varer under tilvirkning og ferdigvarer. § 6-6 om sammenligningstall skal gjelde tilsvarende.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-11 Lønnskostnader
Lønnskostnader skal spesifiseres på lønninger, folketrygdavgift, pensjonskostnader og andre ytelser. § 6-6 om sammenligningstall skal gjelde tilsvarende. Det skal opplyses om beregning av pensjonskostnader og pensjonsforpliktelser.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-12 Anleggsmidler
For hver post innledet med arabertall under varige driftsmidler og immaterielle eiendeler skal det opplyses om:
1. | anskaffelseskost med spesifikasjon av balanseførte lånekostnader knyttet til egentilvirkede anleggsmidler, |
2. | tilgang og avgang i løpet av regnskapsåret, |
3. | samlede avskrivninger, nedskrivninger og reverseringer av nedskrivninger, og |
4. | avskrivninger, nedskrivninger og reverseringer av nedskrivninger i regnskapsåret. |
Etter annet ledd skal det opplyses om endring i avskrivningsplan.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer forslag om å videreføre en oppskrivningsadgang for anleggsmidler, og foreslår at opplysningsplikten etter denne notebestemmelse endres tilsvarende, jf. avsnitt 6.4.2 foran.
Til § 7-13 Varige driftsmidler
Etter første ledd skal det for hver post innledet med arabertall under varige driftsmidler opplyses om økonomisk levetid og valg av avskrivningsplan. Etter annet ledd skal det opplyses om hvilke forutsetninger som er lagt til grunn for nedskrivning og reversering av nedskrivning. Dersom virkelig verdi av varig driftsmiddel er lavere enn 90 % av balanseført verdi skal det begrunnes hvorfor nedskrivning ikke er foretatt, jf. tredje ledd. I fjerde ledd er det stilt krav til opplysninger om leieavtaler som ikke er balanseført.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-14 Immaterielle eiendeler
Økonomisk levetid og valg av avskrivningsplan skal opplyses for hver post innledet med arabertall under immaterielle eiendeler, jf. første ledd.
Etter annet ledd skal det gis opplysninger om forskning og utvikling. Etter første punktum skal det opplyses om utgifter medgått til forskning og utvikling i regnskapsåret. Etter annet punktum skal det opplyses hvorvidt forventet samlet inntjening av pågående forskning og utvikling minst motsvarer medgåtte samlede utgifter. Etter tredje punktum skal den regnskapspliktige angi arten av forskning og utvikling som drives i foretaket eller konsernet.
Etter tredje ledd skal goodwill spesifiseres for hvert enkelt virksomhetskjøp. Avskrivningsplan for goodwill lenger enn fem år skal begrunnes.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-15 Datterselskap, tilknyttet selskap m.v.
Etter første ledd skal det opplyses om firma, forretningskontor, eierandel og stemmeandel for datterselskap, tilknyttet selskap og felles kontrollert virksomhet. Etter annet ledd skal det for datterselskap og tilknyttet selskap dessuten gis opplysninger om egenkapitalen og resultatet i følge siste årsregnskap. Etter tredje ledd skal foretak som med hjemmel i § 3-7 ikke har utarbeidet konsernregnskap, opplyse om firma og forretningskontor for morselskapet som har utarbeidet konsernregnskap. Dersom datterselskap er utelatt fra konsolideringen etter § 3-8, skal dette etter fjerde ledd opplyses og begrunnes.
Bestemmelsen svarer til forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-16 Investering som regnskapsføres etter egenkapitalmetoden
Ved investering som regnskapsføres etter egenkapitalmetoden, skal det etter første punktum opplyses om anskaffelseskost og balanseført egenkapital på anskaffelsestidspunktet.
For hver investering skal det etter annet punktum opplyses om inngående balanse, inntektsført resultat, andre endringer i løpet av året og utgående balanse i den regnskapspliktiges årsregnskap. Det skal etter tredje punktum opplyses om merverdier og goodwill samt avskrivning av merverdier og goodwill.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-17 Virkning av bruk av markedsverdiprinsippet
For finansielle omløpsmidler vurdert etter § 5-8 første ledd skal det opplyses om anskaffelseskost.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-18 Aksjer og andeler i andre selskaper
Aksjer og andeler i selskaper hvor den regnskapspliktiges eierandel er over 10 % eller investeringen utgjør mer enn 50 % av den regnskapspliktiges egenkapital, skal spesifiseres etter selskap dersom investeringen ikke omfattes av § 7-15 og § 7-16. Det skal opplyses om balanseført verdi, eventuell markedsverdi og eierandel i hvert selskap.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-19 Fordringer
For hver post innledet med arabertall under eiendeler skal det opplyses om fordringer som forfaller senere enn ett år etter regnskapsårets slutt. § 6-6 om sammenligningstall skal gjelde tilsvarende.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-20 Obligasjoner
Etter første ledd skal obligasjoner spesifiseres etter debitorkategori og pålydende valuta. Det skal opplyses om balanseført verdi og markedsverdi.
Etter annet ledd skal store foretak gi en oversikt over rentereguleringstidspunkter og gjennomsnittlig rente.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-21 Gjeld
For hver post innledet med arabertall under gjeld skal etter første ledd den del av gjelden som forfaller til betaling mer enn fem år etter regnskapsårets slutt, spesifiseres. § 6-6 om sammenligningstall skal gjelde tilsvarende.
Dersom foretakets gjeld er sikret ved pant eller lignende sikkerhet i foretakets eiendeler, skal det etter annet ledd gis opplysninger om den gjeld sikkerheten gjelder og om balanseført verdi av de pantsatte eiendeler. Utlegg skal angis særskilt.
Etter tredje ledd skal det opplyses om hvilke forpliktelser som er dekket av « andre avsetninger » som nevnt i § 6-2 D I nr. 3 om andre avsetninger for forpliktelser under gjeld i oppstillingsplanen for balansen.
Store foretak skal for obligasjonslån, konvertible lån og langsiktig gjeld til kredittinstitusjoner opplyse om avdragsstruktur, gjennomsnittlig rente og særlige vilkår, jf. fjerde ledd.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-22 Mellomværende med foretak i samme konsern m.v.
For hver post under fordringer, annen langsiktig gjeld og kortsiktig gjeld skal etter første ledd, det samlede beløp som gjelder foretak i samme konsern, tilknyttet selskap og felles kontrollert virksomhet angis. § 6-6 om sammenligningstall skal gjelde tilsvarende. Etter annet ledd skal det opplyses om samlet forpliktelse i form av pantstillelse, annen sikkerhetsstillelse og garantier til fordel for foretak i samme konsern.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-23 Skattekostnad
Det skal opplyses om beregning av skattekostnaden. Det skal opplyses om beregning av utsatt skatt eller utsatt skattefordel.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-24 Ekstraordinære inntekter og kostnader
Det skal opplyses om størrelsen og arten av ekstraordinære inntekter og kostnader.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-25 Egenkapital
Det skal opplyses om endringer i egenkapitalen i løpet av regnskapsåret. Det skal gis opplysning om innholdet i hver enkelt egenkapitaltransaksjon.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-26 Antall aksjer, aksjeeiere m.v.
Aksjeselskap og allmennaksjeselskap skal etter første ledd opplyse om aksjekapitalen og aksjenes pålydende fordelt på hver aksjeklasse. Det skal opplyses om vedtektsbestemmelser om stemmerett, jf. ny aksjelov § 5-3 og ny allmennaksjelov § 5-4. Det skal videre opplyses om rettigheter som kan medføre at det blir utstedt nye aksjer med angivelse av hovedtrekkene i de vilkår som gjelder for retten.
Aksjeselskap og allmennaksjelselskap skal etter annet ledd opplyse om selskapets 20 største aksjeeiere og deres eierandeler. Opplysning om aksjeeiere som eier under 1 prosent av aksjene kan utelates.
Etter tredje ledd skal det opplyses om aksjer eller andeler i selskapet som eies av henholdsvis daglig leder og medlemmer av styret og bedriftsforsamlingen. Det skal også opplyses om rettigheter daglig leder og medlemmer av styret og bedriftsforsamlingen har til aksjer eller andeler i foretaket. Store foretak skal etter fjerde ledd gi opplysninger som nevnt i tredje ledd spesifisert på de enkelte medlemmer av styret og ledende ansatte samt deres personlige nærstående.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-27 Egne aksjer
Aksjeselskap og allmennaksjeselskap skal opplyse om endringer i egen beholdning og datterselskapenes beholdning av aksjer som er utstedt av selskapet. Det er gitt minstekrav til hva det skal opplyses om.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-28 Garantiforpliktelser
Det skal opplyses om summen av garantiforpliktelser som ikke er regnskapsført. Det skal opplyses særskilt dersom slike forpliktelser er sikret ved pant.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-29 Andre forpliktelser
Det skal opplyses om andre forpliktelser enn nevnt i § 7-28 som ikke er regnskapsført. Det skal opplyses særskilt dersom slike forpliktelser er sikret ved pant.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-30 Antall ansatte
Det skal opplyses om det gjennomsnittlige antall ansatte i regnskapsåret.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer forslag om at det i stedet skal opplyses om antall ansatte ved regnskapsårets utgang.
Til § 7-31 Ytelser til ledende personer m.v.
Etter første ledd skal det opplyses om de samlede utgifter til henholdsvis lønn, pensjonsforpliktelser og annen godtgjørelse til daglig leder og medlemmer av styret og bedriftsforsamlingen. Det skal opplyses om godtgjørelse til revisor og hvordan godtgjørelsen er fordelt på revisjon og andre tjenester.
Etter annet ledd skal det opplyses om arten og omfanget av forpliktelser til å gi daglig leder eller leder av styret særskilt vederlag ved opphør eller endring av ansettelsesforholdet eller vervet. Tilsvarende gjelder avtaler om bonuser, overskuddsdelinger, opsjoner og lignende til fordel for daglig leder eller leder av styret.
Bestemmelsens første punktum omfatter bl.a. såkalte fallskjermer. Bestemmelsens annet punktum er ny i forhold til gjeldende regler.
Etter tredje ledd skal det gis opplysninger om den regnskapspliktiges forpliktelser knyttet til tegningsretter, opsjoner og tilsvarende rettigheter som gir ansatte eller tillitsvalgte rett til tegning, kjøp eller salg av aksjer eller grunnfondsbevis fra eller til foretaket de er ansatt eller tillitsvalgt i.
Etter fjerde ledd skal store foretak gi slike opplysninger som nevnt i annet ledd spesifisert på de enkelte medlemmer av styret og ledende ansatte.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-32 Lån og sikkerhetsstillelse til ledende personer, aksjeeiere m.v.
Etter første ledd skal lån til eller sikkerhetsstillelse til fordel for daglig leder og leder av styret spesifiseres. For hvert lån skal det opplyses om hvilke vilkår som gjelder, herunder rentesatsen og avdragsplanen. Store foretak skal gi slike opplysninger spesifisert på de enkelte medlemmer av styret og ledende ansatte.
Etter annet ledd skal det opplyses om samlede lån til og samlet sikkerhetsstillelse til fordel for ansatte, aksjeeiere og medlemmer av styret og bedriftsforsamlingen. I aksjeselskap og allmennaksjeselskap skal opplysningene også omfatte lån til eller sikkerhetsstillelse til fordel for nærstående til aksjeeiere og medlemmer av styret og bedriftsforsamlingen. Det skal opplyses om hvilke vilkår som gjelder for slike lån eller sikkerhetsstillelser. Lån eller sikkerhetsstillelser som utgjør mer enn fem prosent av egenkapitalen etter balansen, skal spesifiseres.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-33 Betingede utfall
Det skal opplyses om forhold ved regnskapsårets slutt med betinget utfall.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-34 Utvinning av petroleum, kraftproduksjon m.v.
Regnskapspliktig som har betydelig virksomhet innen utvinning av petroleum, kraftproduksjon eller gruvedrift, skal gi opplysning om antatte reserver og gjenværende utvinnings- eller utnyttelsesperiode, konsesjonsperiode og andre økonomiske betingelser. Det skal opplyses særskilt om framtidige utgifter til disponering og opprydding.
Bestemmelsen er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-35. Regnskapsprinsipper m.v
I forhold til bestemmelsen i § 7-2 er kravet om å opplyse om og begrunne kontinuitet ved regnskapsføring av konserndannelse eller fusjon utelatt.
Første ledd svarer til forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) § 8-9 første ledd. Første ledd tredje punktum er likelydende med § 7-2 tredje punktum og må ses på bakgrunn av at komiteen går inn for at lovens unntaksbestemmelser også skal gis anvendelse for små konsern som utarbeider konsernregnskap, jf. § 3-1 annet ledd.
Bestemmelsene i annet ledd er likelydende med forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) § 8-9 annet ledd, og må ses i sammenheng med bestemmelsene i § 7-3 om virkning av endring av regnskapsprinsipp.
Tredje ledd krever forklaring på evt. omarbeiding av sammenligningstall, jf. forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) § 8-7 annet ledd annet punktum.
Til § 7-36 Konsern, tilknyttet selskap m.v
Etter første ledd skal det opplyses om firma, forretningskontor, eierandel og stemmeandel for datterselskap, tilknyttet selskap og felles kontrollert virksomhet. Bestemmelsens første og annet ledd er likelydende med § 7-15 første og annet ledd.
Tredje ledd er likelydende med § 7-15 siste ledd, og må ses på bakgrunn av at komiteen går inn for at unntaksreglene for små foretak også skal gis anvendelse for små konsern som utarbeider konsernregnskap, jf. § 3-1 annet ledd.
Fjerde ledd er likelydende med § 7-16.
Etter femte ledd skal morselskap som ikke utarbeider konsernregnskap, opplyse om transaksjoner med og mellom datterselskaper og interngevinst på disse.
Sjette ledd tilsvarer § 7-22 første ledd, men kravet om spesifikasjon på arabertallsnivå som gjelder etter de alminnelige regler, er utelatt.
Syvende ledd er likelydende med § 7-22 annet ledd.
Bestemmelsen svarer til forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) § 8-10.
Til § 7-37 Virkning av bruk av markedsverdiprinsippet
For finansielle omløpsmidler som er vurdert etter § 5-8 første ledd, skal det opplyses om anskaffelseskost.
Bestemmelsen er likelydende med § 7-17 og er ny i forhold til forslagene til notebestemmelser for små foretak i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-38 Spesifisering av poster i resultatregnskapet
Små foretak skal følge de samme bestemmelser som andre regnskapspliktige mht. sammenslåing av poster i oppstillingsplanen, jf. § 6-3 annet ledd. Små foretak unntas fra plikt til å opplyse i note om sammenslåtte poster i balansen, men skal som andre regnskapspliktige opplyse om sammenslåtte poster i resultatregnskapet. Dette framgår av første punktum.
Etter annet punktum skal lønnskostnader spesifiseres på lønninger, folketrygdavgift, pensjonskostnader og andre ytelser.
Kravet om sammenligningstall i tredje punktum gjelder for alle opplysninger som nevnt i paragrafen.
Bestemmelsen svarer til forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) § 8-11.
Til § 7-39 Anleggsmidler
Bestemmelsene i første og annet ledd er en forenklet versjon av bestemmelsen i § 7-12, ved at spesifikasjon på arabertallsnivå er utelatt.
Bestemmelsene i tredje til femte ledd må ses i sammenheng med bestemmelsene i § 7-14 om immaterielle eiendeler, som gjennomfører bestemmelser i fjerde direktiv artikkel 37 nr. 1 og 2, som også skal gjelde for små foretak. Fjerde og femte ledd er likelydende med § 7-14 annet og tredje ledd. Det vises til merknad til § 7-14.
Bestemmelsen svarer til § 8-12 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte foreslår videreføring av oppskrivningsadgangen for anleggsmidler, og fremmer forslag om at tilsvarende opplysningskrav tas inn i notebestemmelsen.
Til § 7-40 Fordringer, gjeld, garantiforpliktelser
Etter første ledd skal det opplyses hvor stor del av den regnskapspliktiges fordringer som forfaller senere enn ett år etter regnskapsårets slutt.
Etter annet ledd skal det opplyses hvor stor del av den regnskapspliktiges gjeld som forfaller til betaling mer enn fem år etter regnskapsårets slutt, hvor stor del av den regnskapspliktiges gjeld som er sikret ved pant eller lignende sikkerhet i den regnskapspliktiges eiendeler, og balanseført verdi av de pantsatte eiendeler.
Etter tredje ledd skal det opplyses om summen av garantiforpliktelser som ikke er regnskapsført, og det skal opplyses særskilt dersom slike garantiforpliktelser er sikret ved pant.
Etter fjerde ledd skal det opplyses hvilke forpliktelser som er dekket av andre avsetninger som er oppført i balansen D I nr. 3.
Bestemmelsen svarer til § 8-13 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-41 Ekstraordinære inntekter og kostnader
Etter bestemmelsen skal det opplyses om størrelsen og arten av ekstraordinære inntekter og kostnader. Bestemmelsen er likelydende med § 7-24, og det vises til merknadene til denne paragrafen.
Bestemmelsen svarer til § 8-14 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-42 Antall aksjer, aksjeeiere m.v.
Første til tredje ledd er identisk med § 7-26 første til tredje ledd, bortsett fra en språklig justering som har sammenheng med at allmennaksjeselskaper ikke regnes som små foretak, jf. § 1-6.
Fjerde ledd svarer på tilsvarende måte til § 7-27 om egne aksjer, for det tilfellet at selskapet eier eller har omsatt egne aksjer i løpet av regnskapsåret.
Bestemmelsen svarer til § 8-15 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-43 Antall ansatte
Etter bestemmelsen skal det opplyses om det gjennomsnittlige antall ansatte i regnskapsåret. Bestemmelsen er likelydende med § 7-30.
Bestemmelsen svarer til § 8-16 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer forslag om at det i stedet skal kreves opplysninger om antall ansatte ved regnskapsårets utgang.
Til § 7-44 Ytelser til ledende personer m.v.
Bestemmelsen er likelydende med § 7-31 første til tredje ledd. Det vises til omtalen i merknaden til denne bestemmelsen.
Bestemmelsen svarer til § 8-17 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 7-45 Lån og sikkerhetsstillelse til ledende personer, aksjeeiere m.v.
Bestemmelsen er i samsvar med § 7-32. Det vises til omtalen i merknaden til denne bestemmelsen.
Bestemmelsen svarer til § 8-18 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 8-1 Offentlighet
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 11.6 foran.
Etter første ledd skal årsregnskapet, årsberetningen og revisjonsberetningen være offentlig tilgjengelige.
Etter annet ledd har departementet en hjemmel til å gi nærmere regler om hvordan innholdet av dokumentene skal gjøres tilgjengelige og om eventuell betaling av gebyr for å få innsyn i dokumentene. Slikt gebyr kan ikke overstige den regnskapspliktiges kostnader ved innsynet. Den som ber om det bør normalt få kopi av dokumentene.
Bestemmelsen er likelydende med § 9-1 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 8-2 Innsending til Regnskapsregistere
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 11.6 foran.
Etter første ledd vil alle regnskapspliktige ha plikt til å sende et eksemplar av årsregnskapet, årsberetningen og revisjonsberetningen til Regnskapsregisteret senest en måned etter fastsetting av årsregnskapet.
Etter annet ledd skal Regnskapsregisteret føres av den Kongen bestemmer. Innholdet av de innsendte dokumentene skal holdes tilgjengelige ved Regnskapsregisteret i 10 år, dvs. i den samme periode som regnskapsmaterialet vil være oppbevaringspliktig for den regnskapspliktige.
Departementet kan etter forslag til tredje ledd gi forskrifter om at visse regnskapspliktige skal være fritatt fra innsendingsplikten.
Bestemmelsen er likelydende med § 9-2 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 8-3 Forsinkelsesgebyr
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 11.6 foran.
Etter første ledd skal innsendingspliktige betale forsinkelsesgebyr etter regler fastsatt av departementet dersom årsregnskap, årsberetning og revisjonsberetning ikke er avsendt før 1. august i året etter regnskapsåret. Annet ledd fastsetter regler om subsidiært ansvar for styremedlemmer, deltakere, medlemmer og daglig leder.
Tredje ledd fastsetter regler om ettergivelse av forsinkelsesgebyr. Etter bestemmelsen kan ilagt forsinkelsesgebyr ettergis dersom det blir gjort sannsynlig at innsendingsplikten ikke er overholdt som følge av forhold utenfor den ansvarliges kontroll eller dersom særlige rimelighetsgrunner tilsier det.
Etter fjerde ledd er ilagt gebyr tvangsgrunnlag for utlegg. Ileggelse av forsinkelsesgebyr regnes ikke som enkeltvedtak etter forvaltningsloven.
Bestemmelsen er likelydende med § 9-3 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 8-4 Innkreving av gebyr
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 11.6 foran.
Bestemmelsen fastsetter regler om innkreving av forsinkelsesgebyr i samsvar med gjeldende regler i aksjeloven § 11-14 tredje ledd.
Bestemmelsen er likelydende med § 9-4 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 8-5 Straff
Bestemmelsen er nærmere omtalt i avsnitt 12 foran.
Bestemmelsen er likelydende med § 9-5 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte mener at forsett og grov uaktsomhet må være grunnlaget for straffesanksjoner.
Til § 9-1 Regler som utfyller eller fraviker loven
Etter første ledd kan departementet fastsette utfyllende regler til kapittel 2 om registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysninger. For de som bare er regnskapspliktige etter kap. 2 kan det i tillegg gjøres unntak fra disse reglene, jf. avsnitt 4.1 foran.
Etter annet ledd kan det gjøres unntak fra plikten til å oppbevare regnskapsmateriale i Norge. Unntaket er omtalt i avsnitt 4.9 foran.
Den særskilte forskriftshjemmelen i tredje ledd omfatter regnskapspliktige som det i dag er fastsatt særskilte regnskapsregler for i medhold av annen lovgivning og ikke-økonomiske foreninger, jf. § 1-2 første ledd nr. 10. For regnskapspliktig som nevnt i § 1-2 nr. 12 kan det i tillegg gjøres unntak fra regnskapsplikten.
I forhold til forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998) § 10-1, går komiteen inn for at også andre foreninger (ikke økonomiske) som er regnskapspliktige etter § 1-2 første ledd nr. 10 skal være omfattet av den særskilte forskriftshjemmelen i tredje ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer forslag om en forskriftshjemmel for å gjøre unntak fra oppstillingsplanen for resultatregnskapet, jf. avsnitt 8.1.2 foran, som nytt siste ledd.
Til § 9-2 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft 1. januar 1999. Frem til 1. januar 2001 kan regnskapspliktige velge å benytte reglene om registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysninger (bokføring) i lov 13. mai 1977 nr. 35 med forskrifter i stedet for reglene i lovens kapittel 2. Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om anvendelsen av lov 13. mai 1977 nr. 35.
Bestemmelsen er omtalt i avsnitt 4.1.2 foran.
Til § 9-3 Overgangsbestemmelser
Overgangsbestemmelsene om fond som ikke foreslås videreført, er nærmere omtalt i avsnitt 8.4 foran. Det legges til grunn at enkelte forskrifter gitt i medhold av gjeldende regnskapslov bør videreføres etter ikrafttredelsen av den nye loven, inntil nye forskrifter er utarbeidet. For andre av de fastsatte forskriftene vil det måtte vurderes opphevelse allerede i forbindelse med lovens ikrafttredelse.
Bestemmelsen er likelydende med § 10-3 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Til § 9-4 Endringer i andre lover - innledningsmerknad
Endringene som foreslås i andre lover er i hovedsak tekniske tilpasninger som følge av forslaget til ny regnskapslov.
Det foreslås ikke fullstendige endringer i skatte- og avgiftsregelverket i denne proposisjonen. Departementet vil komme tilbake med forslag til lovendringer i selskapsskatteloven, skatteloven, merverdiavgiftsloven og ligningsloven i egen proposisjon.
Bestemmelsen er likelydende med § 10-4 i forslaget i Ot.prp.nr.42 (1997-1998).
Det er i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov innarbeidet tekniske endringer i § 256 (underslag), § 271 (bedrageri), § 276 (økonomisk utroskap) og § 286 (regnskapskriminalitet).
Det foretas tekniske endringer i § 207 og § 225 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 202 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 24, § 27 og § 29 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 19 og § 23 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 7 og § 8 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 3 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 7 og § 7a i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 4 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 3 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Hjemlene i § 4 for Kredittilsynet til å fastsette særskilte regnskapsregler for institusjoner under tilsyn oppheves og erstattes med en egen forskriftshjemmel i § 10-1, jf. avsnitt 2.5 foran.
De øvrige endringene er tekniske endringer, bl.a. som følge av endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 12 og § 14 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Enkelte av de gjeldende reglene i boligbyggelagsloven overlappes av tilsvarende regler i ny regnskapslov, og foreslås opphevet. Dette gjelder § 41 første ledd om at årsoppgjøret skal bestå av resultatregnskap, balanse og årsberetning, jf. ny regnskapslov § 3-2 og § 3-3 og § 42 om årsberetningens innhold, jf. ny regnskapslov § 3-3.
De øvrige endringene som foretas er tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Borettslagsloven § 63 første ledd og § 64 første ledd oppheves fordi de anses overflødige.
De øvrige endringene som foretas er tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Etter ny regnskapslov vil sparebanker være regnskapspliktige etter § 1-2 nr. 5. Regler om årsregnskap og årsberetning m.v. vil dermed følge av regnskapsloven, og de særskilte reglene i sparebankloven kan oppheves.
De øvrige endringene som foretas er tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 13 og § 20 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 36 og § 37 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 1, § 5, § 6 og § 8 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Bevillingshaver gis regnskapsplikt etter regnskapsloven. De andre reglene blir da overflødige. Det antas at de fleste bevillingshavere vil ha regnskapsplikt etter lovutkastet § 1-2.
Det foretas tekniske endringer i § 29 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 16 og § 17 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 15 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 24 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Etter § 28 kan Kongen bl.a. fastsette « bøker for [..] rekneskap ». Dette foreslås endret til « føresegner om rekneskap » i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 7 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 2 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 3 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Lov 13. mai 1977 om regnskapsplikt m.v. vil ved vedtakelsen av denne lov erstattes av reglene i ny regnskapslov.
I § 10 endres regelen om frist for innsending av regnskap til fylkesmannen slik at fristen settes til en måned etter fastsetting av årsregnskapet. Fristen vil etter dette tilsvare fristen for innsendingsplikt til Regnskapsregisteret etter ny regnskapslov § 8-2 første ledd.
Regelen i § 17A om at det skal gis opplysninger i spesifisert oppgave som vedlegg til årsoppgjøret, endres slik at opplysningene i stedet skal gis i noter til årsregnskapet.
Regelen i § 28 tredje ledd om at næringsdrivende stiftelser skal utarbeide årsberetning vil bli overflødig som følge av at alle regnskapspliktige vil få plikt til å utarbeide årsberetning etter forslaget til ny regnskapslov § 3-1.
Opplysningskravet i § 28A nr. 1 siste punktum om aksjer og andeler dekkes av notekrav i forslag til ny regnskapslov § 7-15 og § 7-18.
Reglene om konsernoppgjør i § 28A nr. 3 vil bli overflødige ved vedtakelsen av konsernregnskapsreglene i ny regnskapslov § 3-2 annet ledd, jf. § 1-3.
De øvrige endringer som foretas er tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i § 116 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov. Reglene om minstekrav til årsregnskapets innhold tas ut. Slike regler vil følge av regnskapsloven ettersom verdipapirfond foreslås omfattet av den alminnelige regnskapsplikten.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
I § 2-24 første ledd, første punktum er det en egen presisering av selskapsdeltakeres plikt til å sørge for utarbeidelse av årsberetning og konsernoppgjør, som foreslås opphevet som unødvendig i tillegg til de foreslåtte reglene i ny regnskapslov § 3-1 (årsberetning) og § 3-1 annet ledd (konsernregnskap). De øvrige endringene er i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
§ 6-1 første ledd foreslås opphevet som følge av den forskriftshjemmel som er inntatt i ny regnskapslov § 9-1. Bestemmelsens annet ledd om anvendelsen av aksjeloven kap. 11 på gjensidige forsikringsselskaper bortfaller både som følge av opphevelsen av aksjeloven kap. 11 og som følge av at alle forsikringsselskaper vil være regnskapspliktige etter forslaget til ny regnskapslov.
Det foreslås tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det fastsettes at børsen har regnskapsplikt etter regnskapsloven.
Endringene vil føre til at børsen vil få en viss utvidet rapporteringsplikt.
Det foretas tekniske endringer i § 1-3 i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer bl.a. i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
I gjeldende § 3-10 annet ledd annet punktum er det fastsatt at for allmenninger som driver « regnskapspliktig virksomhet » gjelder regnskapsloven av 1977. Ved å erstatte « regnskapspliktig virksomhet » med « næringsvirksomhet » er det ikke tilsiktet noen realitetsendring.
I annet ledd, fjerde punktum er « særskilte merknader til årsregnskapet », i tråd med begrepsbruken i ny regnskapslov kap. 7, erstattet med « noter til årsregnskapet ».
Det foretas endringer slik at regnskapet hvert år skal meddeles så snart regnskapet er fastsatt.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foreslås tekniske endringer i § 9. Det foreslås visse endringer i bestemmelsen i ny regnskapslov om årsberetningens innhold. Disse endringene vil føre til at studentsamskipnadene vil få en viss utvidet rapporteringsplikt i årsmeldingen.
Det foreslås tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
Det foretas tekniske endringer i tråd med endret begrepsbruk i ny regnskapslov.
De foreslåtte endringene i verdipapirhandelloven er tekniske endringer som følge av ny aksjelov og allmennaksjelov og endret begrepsbruk i forslaget til ny regnskapslov.