Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

3. Komiteens tilråding

       Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov
om endringer i lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v.

I.

I lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v. gjøres følgende endringer:

§ 121 første ledd skal lyde:

       Tilsynet kan gå om bord i skip som er i norsk havn eller indre farvann, eller ved installasjon på norsk kontinentalsokkel eller i Norges økonomisk sone, for å undersøke om skipet:

1. har foretatt utslipp i strid med forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 4.
2. har om bord gyldig sertifikat påbudt i medhold av § 114 nr. 5.
3. tilfredsstiller krav til konstruksjon og utrustning fastsatt i medhold av § 114 nr. 5.
4. fører last i strid med forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 1.
5. har foretatt dumping i strid med forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 8.
6. har foretatt forbrenning i strid med forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 9.
7. har foretatt utslipp i internasjonalt farvann i strid med internasjonale overenskomster tiltrådt av Norge om forurensning av det marine miljø.

§ 121 nytt annet ledd skal lyde:

       Tilsynet skal så langt det er praktisk mulig gå om bord i skip som frivillig befinner seg i norsk havn eller ved installasjon på norsk kontinentalsokkel eller i norsk økonomisk sone, for å undersøke om skipet har foretatt utslipp i strid med internasjonale overenskomster tiltrådt av Norge i en annen stats indre farvann, territorialfarvann eller økonomiske sone, eller som har forårsaket eller truer med å forårsake skade der, når det foreligger anmodning om slik undersøkelse fra den berørte stat. Dette gjelder uten hensyn til hvor overtredelsen fant sted, dersom det foreligger anmodning om slik undersøkelse fra flaggstaten.

§ 121 tredje ledd (nåværende annet ledd) skal lyde:

       Ved skjellig grunn til mistanke om overtredelse i norsk indre farvann eller norsk territorialfarvann av forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 4, kan skip som befinner seg i norsk territorialfarvann stanses og bordes for undersøkelse.

§ 121 nytt fjerde ledd skal lyde:

       Ved skjellig grunn til mistanke om overtredelse i norsk økonomisk sone av forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 4, kan tilsynet kreve at skip som befinner seg i norsk territorialfarvann eller norsk økonomisk sone gir opplysninger om identitet, forrige og neste anløpssted og andre relevante opplysninger som er nødvendig for å få fastslått om en overtredelse har funnet sted.

§ 121 nytt femte ledd skal lyde:

       Ved skjellig grunn til mistanke om overtredelse i norsk økonomisk sone av forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 4, kan skip som befinner seg i norsk territorialfarvann eller norsk økonomisk sone stanses og bordes for undersøkelse, dersom informasjon som nevnt i foregående ledd ikke gis eller er mangelfull eller ikke troverdig, og overtredelsen har ført til et vesentlig utslipp som har forårsaket eller truer med å forårsake betydelig forurensning av det marine miljø.

§ 121 sjette ledd (nåværende tredje ledd) skal lyde:

       Skip kan stanses og bordes for undersøkelse når det er skjellig grunn til mistanke om dumping eller forbrenning i strid med forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 8 eller nr. 9 dersom

a. skipet befinner seg i norsk territorialfarvann, norsk økonomisk sone eller på norsk del av kontinentalsokkelen på håndhevingstidspunktet, eller
b. det for øvrig er adgang til å treffe et slikt tiltak etter folkeretten.

§ 121 nytt syvende ledd skal lyde:

       Ved skjellig grunn til mistanke om at norsk skip har overtrådt forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 4, kan skipet stanses og bordes for undersøkelse uten hensyn til hvor overtredelsen har funnet sted eller hvor skipet befinner seg på håndhevingstidspunktet. Det samme gjelder ved skjellig grunn til mistanke om at norsk skip har foretatt dumping eller forbrenning i strid med forskrifter eller enkeltvedtak fastsatt i medhold av § 114 nr. 8 eller 9.

§ 121 åttende ledd (nåværende femte ledd) skal lyde:

       Undersøkelse av skip skal begrenses til kontroll av skipets dokumenter med mindre:

1. det foreligger skjellig grunn til mistanke om at skipets tilstand og utstyr i vesentlig grad fraviker fra innholdet i dokumentene, eller
2. innholdet i dokumentene ikke gir tilstrekkelig grunnlag for å fastslå hvorvidt en overtredelse har funnet sted.

       I slike tilfeller kan tilsynet inspisere skipets tank- og rørsystem, maskin- og lasterom, samt ta prøver hvor det anses nødvendig.

§ 121 niende ledd (nåværende sjette ledd) skal lyde:

       Undersøkelse foretatt i medhold av denne paragraf må ikke medføre unødig forsinkelse eller unødig utgift for skipet.

Ny § 121a skal lyde:

       Norske skip plikter å etterkomme anmodninger fra andre stater om opplysninger som nevnt i § 121 fjerde ledd.

II.

       Denne loven trer i kraft straks.

Oslo, i energi- og miljxkomiteen, den 24. februar 1998.

Jens Stoltenberg, Torny Pedersen, Aud Blattmann,
leder. ordfører. sekretær.